سال تحصیلی جدید با یک دفتر سوال خانواده ها در خراسان شمالی

شمارش معکوس بازگشایی مدارس آغاز شده است و مدارس خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور در حالی در 15 شهریور بازگشایی خواهد شد که سایه کرونا همچنان بر این استان سایه افکنده است به طوری که دیروز (دوشنبه) همچنان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برد.

به گزارش پرسون؛ هر چه به این روز نزدیک تر می شویم، والدین به ویژه آن هایی که فرزندان شان در دوره ابتدایی تحصیل می کنند، بیشتر از دیگران دچار سردرگمی و نگران می شوند، هر چند بقیه اولیا دست کمی از آن ها ندارند و البته معلمان نیز از این که کلاس ها به شکل حضوری تشکیل شود و بیماری کرونا شیوع بیشتری پیدا کند، دچار واهمه شده اند.
کوچک بودن فضای آموزشی، تراکم دانش آموزان در کلاس های درس در حالی که بر فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع کووید 19 تاکید می شود و دسترسی نداشتن برخی دانش آموزان به فضای مجازی از جمله مواردی است که هنگامی که با اولیا و مربیان صحبت می کنیم، بیشتر به آن ها اشاره می کنند.
سردرگمی اولیا
مادر جوانی که امسال فرزندش کلاس اول ابتدایی است، با اشاره به این که نمی دانم شنبه با بازگشایی مدارس باید فرزندم را به مدرسه بفرستم یا نه؟ می گوید: دانش آموزان در سنین پایین نمی توانند بهداشت فردی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.
«قاسمی» می افزاید: هر روز از مدیر مدرسه برای این که باید فرزندم در مدرسه حضور یابد یا خیر سوال می کنم اما او فقط به گفتن این که خبر می دهیم، بسنده می کند و موجب سردرگمی ما اولیا می شود.
کلاس های کوچک
یکی دیگر از والدین به فضای کوچک کلاس های درس مدرسه پسرش اشاره و اظهار می کند: آن زمان که کرونا وجود نداشت به محض این که یکی از دانش آموزان سرماخورده می شد، چند نفر دیگر هم مبتلا می شدند و حالا با این وضعیت پیش آمده چگونه می توانند کرونا را در کلاس های کوچک با این حجم دانش آموز کنترل کنند؟
«رحمتی» می افزاید: چیزی به بازگشایی مدارس باقی نمانده است و ما والدین همچنان تکلیف خود و فرزندان مان را نمی دانیم، بین فرستادن و نفرستادن آن ها به مدرسه مانده ایم و عوامل اجرایی مدرسه هم خیال ما را راحت نمی کنند.
در عین حال، یکی از والدین می گوید: با این که هنوز تکلیف نحوه برگزاری کلاس ها مشخص نشده است، مدیر مدرسه علاوه بر این که ما را به تهیه لباس فرم برای فرزندم ملزم کرد، مبلغی را به عنوان فوق برنامه گرفت.
او که به ذکر نام خود در این گزارش تمایلی ندارد، ادامه می دهد: آموزش و پرورش چندین ماه فرصت برنامه ریزی برای تحصیل دانش آموزان در شرایط کرونایی را داشت و انتظار می رود به پدران و مادران از ایمن بودن فضای تحصیلی اطمینان خاطر دهند.
«مرادیان» یکی از اولیایی است که از ناتوانی خود برای تهیه تبلت به منظور تحصیل 3 فرزندش به شکل غیر حضوری می گوید؛ موضوعی که بسیاری از اقشار ضعیف این روزها با آن درگیر هستند و نمی دانند سخت افزار مورد نیاز فرزندان محصل خود را برای بهره مندی از شبکه های مجازی به منظور آموزش چگونه تهیه کنند؟
97.3 درصد دانش آموزان ثبت نام شدند
در عین حال، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: پانزدهم شهریور به طور رسمی سال تحصیلی جدید را با حضور دانش آموزان یا تعداد کمی از آن ها شروع خواهیم کرد البته ستاد کرونای استان گزارش نداده است که کدام شهرستان ها در چه وضعیتی هستند و قرار بود دوشنبه خبر بدهد که بر اساس آن به مدیران اعلام کنیم کلاس ها را به چه صورتی آغاز کنند.
«سعیدی» با بیان این که بازگشایی مدارس بر اساس وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونا خواهد بود، می افزاید: بیش از 175 هزار و 229 دانش آموز یعنی حدود 97.3 درصد ثبت نام کرده اند که تا 180 هزار نفر تقریبا 4هزار و 800 نفر هنوز ثبت نام نشده اند، البته این آمار از سناد بیرون می آید و شاید دانش آموزان ثبت نام کرده اند و هنوز وارد سناد نشده اند.
او با اشاره به این که کتاب برای 100 هزار و 788 دانش آموز ثبت سفارش شده است و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد، خاطرنشان می کند: شبکه شاد جدید ان شاءا... با امکانات جدید رونمایی می شود و موارد لازم به فرهنگیان ابلاغ شده است و معلمان در 15 شهریور با ابلاغ رسمی وارد مدارس می شوند.
او با تاکید بر این که به یک باره نمی شود فضاهای آموزشی را تامین کرد و امسال 20 آموزشگاه از اداره کل نوسازی مدارس تحویل گرفته می شود، اضافه می کند: ما به فکر برپایی مدارس به شکل سه نوبته هستیم وگرنه به شکل دو نوبته مدارس ما به ویژه در بجنورد پابرجاست و هنوز با مشکل فضای آموزشی مواجه هستیم.
وی می گوید: ما بر اساس وسعت کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی آن ها را برگزار می کنیم، اگر کلاسی 30 نفره باشد یک متر و نیم تا یک متر و 20 سانت فاصله را در نظر می گیریم و اگر به 10 نفر رسیدیم برای آن 10 نفر برنامه ریزی و برای 10 نفر بعدی در روز دیگر اقدام می شود. اولیا بدانند ما نمی خواهیم تراکم دانش آموز ایجاد و مدارس محیطی برای کانون این بیماری شود.
«سعیدی» با اشاره به این که ما موظف به آموزش دانش آموزان هستیم و این موضوع از راه های مختلف در نظر گرفته شده است، تصریح می کند: حدود 70 هزار دانش آموز سال گذشته نتوانستند وارد شبکه شاد شوند و امسال هم ممکن است این اتفاق بیفتد اما زیرساخت ها در مناطق محروم، روستایی و کمتر برخوردار فراهم و حاشیه شهر به مودم رایگان، اینترنت پرسرعت و اتصال رایگان مجهز شده است.
او ادامه می دهد: در مناطقی که آنتن دهی ضعیف است، مدیر مدرسه می تواند از طریق مودم درس نامه و فلش نامه تهیه کند و محتوا را از شاد بگیرد.
به گفته وی، تهیه فلش مموری و سی دی فشرده جزو راهکارهای ماست که بتوانیم با هدایت و حمایت مدیران انجام دهیم تا دانش آموزان از چرخه آموزش باز نمانند.
او می گوید: لباس فرم مانند سال های گذشته اجباری نیست به طوری که سال تحصیلی گذشته هم که 180 هزار دانش آموز داشتیم فقط 30 هزار لباس فرم دوخته شد اما ممکن است برخی انجمن اولیا و مربیان برای آن به تفاهم رسیده باشند.
او می افزاید: مدارس باید از طریق برنامه شاد، نیمه حضوری یا حضوری که در دستورالعمل بازگشایی مدارس تعریف شده است فعالیت کنند ضمن این که شهریه فوق برنامه نباید پرداخت شود.
او تصریح می کند: 15شهریور به شکل نمادین و ویدئو کنفرانس مدارس را بازگشایی خواهیم کرد و این که چه تعداد از دانش آموزان حضور داشته باشند باید ستاد استانی کرونا اعلام کند.به گفته او، برای ضدعفونی مدارس اعتبار گذاشته و کارهای خوبی انجام شده است و دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه دست های شان را ضدعفونی می‌کنند. همان طور که آزمون کنکور، نهایی و پایه هفتم را تجربه کردیم، مدیران به سلامتی دانش آموزان واقف هستند.

194819