مقتدایی در گفت و گو با پرسون:

ایام انزوای آمریکا فرا رسیده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مخالفت اعضای شورای امنیت با خواسته آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران اظهار داشت: اقدام آمریکایی ها هم از نظر سیاسی منتهی به شکست بود و هم از نظر حقوقی کار غیر قانونی انجام دادند.

عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص مخالفت اعضای شورای امنیت با خواسته آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران اظهار داشت: اقدام آمریکایی ها هم از نظر سیاسی منتهی به شکست بود و هم از نظر حقوقی کار غیر قانونی انجام دادند.

مقتدایی افزود: آمریکا عضو برجام نیست و بر اساس ماده 36 و 37 برجام فرآیند حل اختلاف مشخص شده و مکانیزم ماشه هم در آنجا تایید شده است اما بحث اینجا افرادی می توانند از این ظرفیت و ابزار استفاده کنند که عضو مشترک این کمیته باشند یا به عبارتی از مشارکین برجام باشند. آمریکایی ها چند سال قبل به طور رسمی اعلام کردند که از برجام خارج می شوند بنابراین حقوق بین الملل به آنها اجازه نخواهد داد و البته آمریکایی ها تلاش می کنند تا با بهره گیری از فشار سیاسی آن هم بر شورای امینت ملل متحد کار خودشان را پیش ببرند.

وی مطرح کرد: به نظر می رسد آمریکا در این امر موفق نخواهد بود. بخاطر اینکه انزوای آمریکا در قطع نامه ی پیشنهادی آن ها کاملا مشخص شد و کشورها با آمریکا به غیر از یک کشور کوچک که عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت را دارد کشور دیگری آمریکا را همراهی نکرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: انزوا آمریکا نشانگر یک جانبه گرایی ایالات متحده آمریکا می باشد که در ماه های گذشته هم شدت گرفته و کاملا منزوی شده و عملا یک جانبه گرایی پذیرفته شده نیست و اقدامات غیرقانونی آمریکا هم نتوانسته است راه به جایی ببرد. همین که در کمتر از 48 ساعت بعد از درخواست آمریکایی ها کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که با آمریکا همراهی نخواهند کرد و آمریکا عضو برجام نیست، نشان می‌دهد که اقدام غیرقانونی و غیر حقوقی ایالت متحده آمریکا از سوی جامعه جهانی محکوم شده است.

مقتدایی تأکید کرد: ایران در این که آنها تلاش خودشان را خواهند کرد شکی ندارد اما فعلا دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دست برتر را دارد و ما هم از نظر حقوقی و هم از نظر سیاسی دست مان برای اقدام باز است و گزینه های متعددی هم ما در اختیار داریم همین موضوع را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد و پیگیری کردیم و سناریوهای مختلفی را هم برای اقدام متقابل و اقدامات پیش دستانه و فعالیت های آتی در اختیار داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر دولت ترامپ نیازمند شوکی است که از طریق آن بتواند عقب افتادگی انتخاباتی خودش را جبران کند و اهمیت ایران و اهمیت مقاومتی که در ایران دارد شکل می گیرد و محوریتی که در مقاومت در منطقه خاورمیانه سبب شده است تا آمریکایی ها احساس کنند اگر این مقاومت را در هم بشکنند در انتخابات آمریکا اثرگذار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در طول دهه های گذشته این جز معدود دفعاتی است که ایران در عرصه بین المللی آن قدر اهمیت پیدا کرده است که حتی انتخابات آمریکا که موضوع داخلی است تحت تاثیر روابط آمریکا با ایران می تواند متحول شود.

مقتدایی تصریح کرد: اهمیت جایگاه ایران و تبدیل شدن آن به قدرت منطقه ای و دایره ی نفوذی که ما در عرصه دیپلماسی و دیپلماسی فرهنگی داریم سبب شده است تا آمریکایی ها مخصوصا دولت ترامپ به این جمع بندی برسند که باید یک فشار مضاعفی را بر ایران ایجاد بکنند تا مجموعه لابی صهیونیست از دولت ترامپ حمایت بیشتری کند بنابراین اقدامات آمریکا برد داخلی دارد جنبه ی بین المللی آن هم عملا منجر به انزوای هرچه بیشتر ایالت متحده آمریکا شده است و آزار و اذیتی که آمریکا در طول سال های گذشته در ارتباط با تحریم انجام داده است هم در همین راستا می باشد.

وی در پایان به تحریم های ظالمانه آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا قصد دارد با فشارهای اقتصادی مقاومت ملت ایران و دولت ایران را بشکند اما موفق نشد و در جنگ اراده ها دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران پیروز بوده است و دست برتر داشتند.

194951