رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با پرسون:

مشروعیت رژیم صهیونیستی نزد انسان های آزاده زیر سوال است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی مشکلش مردم جهان اسلام است مشروعیت و جایگاهی را که در منطقه رژیم صهیونیستی باید کسب می کرد، در طی این سالها به دلیل اینکه اشغالگر و سرکوب گر است و هم به آواره نمودن مسلمان های فلسطینی اقدام کرده و دست از کشتار آنها در نوار کرانه غربی بر نمی دارد مشروعیت این رژیم نزد افکارعمومی جهان اسلام و همه انسان های آزاده در جهان زیر سوال است.

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص واکنش ها به روابط بین ابوظبی و تل آویو و اثرات آن در منطقه و در نهایت آینده سیاسی جهان عرب اظهار داشت: در منطقه ظرف این چند دهه روند رو به اضمحلال و سقوط رژیم صهیونیستی را می توانیم مشاهده کنیم رژیمی که یک زمانی ادعای رهبری در خاورمیانه را داشت و حتی قدرت مندترین کشورهای عربی مثل مصر و اردن و سوریه را در جنگ های پی در پی به زانو درآورده بود ظرف این چند دهه به دلیل تغییراتی که انقلاب ایران و حضور ایران در منطقه و نقش سیاسی و نظامی که در منطقه ایفا کرد و همچنین مقاومت مردم فلسطین، رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال و ضعف می‌رود.

رحیمی جهان آبادی افزود: در این ماجرا ترامپ روند متفاوتی را در پیش گرفت و زمانی که دولت امریکا را به دست گرفت، راهی را برای نجات رژیم صهیونیستی در پیش گرفت و اسم آن را معامله بزرگ قرن گذاشت.

وی ادامه داد: بخشی از این معامله بزرگ قرن این بود که در قبال حمایت از رژیم صهیونیستی حمایت از حکمومت های محافظه کار عرب که رابطه نزدیکی با ترامپ دارند و موقعیت خودشان را در منطقه متزلزل می بینند چه از لحاظ مشروعیت مردمی و چه به لحاظ نوع تعامل با کشورهای همسایه، ترامپ حمایت از آنها را هم در این معامله گنجاند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: شرط معامله این بود که ترامپ موجودیت رژیم صهیونیستی و بخش هایی از بیت المقدس و کرانه غربی و سلطه رژیم صهیونیستی را بر این مناطق به رسمیت بشناسند و دست از حمایت از جنبش فلسطین بردارند. این اقدامی که الان امارات انجام میدهد و ممکن است بعضی از کشورهای عربی دیگر در منطقه هم این روند را ادامه دهند. تمام موضوعات مطرحه بخشی از همان معامله بزرگ قرنی است که ترامپ در منطقه برای رژیم صهیونیستی دست و پا می زند و آن را اجرایی می کند.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی مشکلش مردم جهان اسلام است مشروعیت و جایگاهی را که در منطقه رژیم صهیونیستی باید کسب می کرد در طی این سالها به دلیل اینکه اشغالگر و سرکوب گر است و هم به آواره نمودن مسلمان های فلسطینی اقدام کرده و دست از کشتار آنها در نوار کرانه غربی بر نمی دارد مشروعیت این رژیم نزد افکارعمومی جهان اسلام و همه انسان های آزاده در جهان زیر سوال است. مشکل رژیم صهیونیستی با ارتباط برقرار کردن و پذیرش چند حاکم در منطقه حل نمی شود.

وی ادامه داد: قبل از دولت امارات با مصری ها قرارداد صلح امضا کردند در زمان انور سادات یا قبل از آنها بعضی از کشورهای عرب منطقه روابط غیر رسمی و سفرهای مسئولین رژیم صهیونیستی را در منطقه اعلام کردند که در حقوق بین الملل این سفرها غیررسمی شناخته می شود اما آیا در افکار عمومی منطقه و نزد ملت های منطقه محبوبیتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد شده است؟ آیا منجر به روابط گسترده فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی شده است؟ پاسخ خیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امارات با اقدامی که انجام داد به خودش و روابطش با کشورهای مسلمان، به جایگاه دولتش نزد افکار عمومی جهان اسلام و مردم خودش آسیب زد و آثار و تبعاتش دامن امارات را می گیرد.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: امارات کشوری است که تعاملات اقتصادی و تعاملات فرهنگی در منطقه برایش خیلی مهم است و حیات سیاسی-اقتصادی این کشور وابسته به محیط بیرونی و به ارتباطات جهانی اش این روابطی که با رژیم صهیونیستی برقرار کرده مربوط است. مسلما آسیب های اساسی به منافع امارات به امنیت منطقه و به آینده ی تعامل امارات با کشورهای اسلامی می زند و متوجه خواهد شد که مسیر اشتباهی را که انور سادات شروع کرد در جهان اسلام نباید ادامه میداد حداقل باید برای دولت امارات درس عبرت می شد.

وی در ادامه به گفته های نخست وزیر فلسطین اشاره کرد و گفت: نخست وزیر فلسطین در خصوص این موضوع بیان کرده؛ عادی سازی روابط بین اسرائیل خروج از اجماع عربی است یعنی این را به سران کشور امارات گفته است و به نظر می رسد که این اجماع از قبل وجود نداشته و الان فقط علنی شده است.

195006

مطالب مرتبط