خراسان شمالی صاحب اورژانس هوایی شد

پایگاه اورژانس هوایی خراسان شمالی، به عنوان چهل و ششمین پایگاه کشور روز پنجشنبه با حضور رییس اوژانس کشور در بجنورد راه‌اندازی شد.

به گزارش پرسون؛ رییس اورژانس هوایی کشور در آیین آغاز به کار این مرکز، در بجنورد گفت: اورژانس هوایی به همان اندازه که نوپاست پیچیده نیز هست و به همین دلیل برای راه اندازی و استفاده کامل از آن نیاز به همکاری همه دستگاههای مرتبط است.

محمد سرور افزود: همه افرادی که مرتبط با امر اورژانس هوایی هستند نیاز به گذراندن دوره های آموزشی دارند و از پلیس تا عوامل دیگر باید آموزش ببینند و فرآیندهای مختلفی ایجاد شود تا بالگردی که به استان وارد شده است بتواند ماموریت خود را به بهترین شکل انجام دهد نه این که فقط در آشیانه بماند.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی اورژانس هوایی آسان است، اظهار داشت: آنچه که اهمیت بیشتری از آن دارد کیفیت خدمات و تداوم استفاده از آن در ماموریت ها است که نیاز به تلاش همه عوامل دارد.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه وزارت بهداشت برای تامین بالگرد و امکانات مناسب این پایگاه ها زحمات و هزینه زیادی متحمل شده است، گفت: علت اصلی اینکه در برخی استان ها روزانه ۹ ماموریت انجام شده و در برخی استان ها اصلا ماموریتی اجرا نمی شود، ناشی از ناهماهنگی و همکاری نکردن همه دستگاه ها است.

سرور افزود: ایران دهمین کشور حادثه خیز جهان است و از سویی سالانه ۲۰ میلیون مسافر از محور خراسان شمالی عبور می کند که بنابر این لازم است تا استفاده از خدمات فوریت های پزشکی به سمت کاهش زمان خدمات دهی حرکت کند و این با استقرار اورژانس هوایی ممکن می شود.

وی با اشاره به وضعیت توپوگرافی خراسان شمالی از مسوولان خواست تا نقاط حادثه خیز، گردنه های خطرناک و نقاط تجمع جمعیتی را شناسایی و در آن اماکن پدهای نشست و برخاست استاندارد برای بالگرد اورژانس هوایی ایجاد کنند.

پَد، اصطلاحی است که برای محل استقرار و نشست و برخاست بالگرد به کار برده می شود.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه در کنار هر روستا باید محل مناسبی برای نشست و برخاست دیده شود، گفت: در جاده ها نیز تمام باید تیرهای برق و تابلوها شماره گذاری شده و طول و عرض جغرافیایی نقاط نیز مشخص شود تا رسیدن به محل حادثه آسان و بدون اتلاف زمان میسر شود.

سرور در عین حال تاکید کرد: اورژانس هوایی از خدمات گرانقیمتی است که به بیماران با شرایط خاص اختصاص می یابد و به هر تقاضایی پاسخ داده نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی این است که در آینده به جایی برسیم که خدمات اورژانسی را به وسیله آمبولانس هوایی به مردم بدهیم.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارد.

این استان دارای نقاط سخت‌گذر کوهستانی است و از نظر حادثه خیزی نیز، به ویژه سیل و زلزله در شمار ۱۰ استان نخست کشور است.

اکنون ۴۷ پایگاه امداد و نجات در خراسان استان فعال است.

205992