پرسون گزارش می‌دهد:

پایان تحریم تسلیحاتی ایران براساس برجام

محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد برجام به صورت خودکار پایان یافت.

به گزارش پرسون، ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (یکشنبه ۲۷ مهر ماه/۱۸ اکتبر) محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد برجام به صورت خودکار پایان یافت و از این به بعد محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران لغو و محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافت.


بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه مارس سال ۲۰۰۷ تصویب شد تحریم‌هایی علیه برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران تصویب و هرگونه صادرات و واردات سلاح‌های سنگین هم از سوی ایران ممنوع شد. پس از آن قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب این شورا رسید و بر اساس آن تمامی کشورها می‌بایست از انتقال هرگونه تانک، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، توپخانه کالیبر بالا، کشتی‌های نظامی، موشک و سیستم‌ها و قطعات مرتبط با آن‌ها به ایران خودداری کنند و از دولت‌ها می‌خواشت تمام محموله‌های هوایی و دریایی که به ایران فرستاده می‌شود یا از آن خارج می‌شود را در فرودگاه‌ها، بنادر و آب‌های قلمروی خود در صورتی که بر این باور باشند که آن محموله‌ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده‌است، بازرسی کنند.


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در توئیتی عربی نوشت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم‌های تسلیحاتی وضع شده علیه کشورم خود به خود پایان می‌پذیرد.


عجیب نیست که ما با تسلیحات بی برنامه مخالفت باشیم

ظریف افزود: عجیب نیست که ما با تسلیحات بی برنامه مخالفت باشیم؛ تسلیحات در ایران همیشه دفاعی بوده و جنگی به راه نینداخته و مانند دیگران باعث ایجاد فساد نبوده است. ایمان داریم که امنیت با اراده ملت مان و خودکفایی آن‌ها محقق می‌شود. اهداف ما همیشه صلح آمیز و دفاعی بوده است.


برجام بلاخره کاربرد داشت


آنهایی که می‌گفتند برجام مرده است و هیچ کارایی ندارد و نتوانسته برای ایران کاری انجام دهد، حداقل در بخش حقوقی و امنیتی متوجه شدند که برجام، کارایی دارد. این روند درس‌های بزرگی برای ما داشت نخست اینکه، یک تئوری در ایران همیشه است که می‌گوید سازمان‌های بین‌المللی تحت سلطه آمریکا هستند و هرچه آمریکا دیکته می کند اجرا می کنند و اصلا فایده ندارند و این سازمان‌های بین‌المللی به تعبیری، اصلا کاره‌ای نیستند و این نظام سلطه بین‌المللی است که بر آنها، حاکم است.


آمریکا به هدف خود نرسید


در ماجرای قطعنامه‌ای که آمریکا با همه امکاناتش وارد شده تا این قطعنامه را به تصویب برساند نه تنها با مخالفت چین و روسیه مواجه شد بلکه با رأی ممتنع 11 کشور روبرو شد؛ این نکته برای کسانی که در روابط بین‌الملل و حقوق‌ بین‌الملل کار کردند، بسیار حائز اهمیت است.


چرا پایان یافتن تحریم تسلحاتی برای کشور مهم است؟


از این منظر که یک قدرت سلطه گری مانند آمریکا با این همه نفوذش وقتی که ایران مسیر درستی را انتخاب می‌کند و زمانی که سیاست هم سیاست درستی است و در چارچوب منطقی حرکت می‌کند و در عین حال به منافع کشورهای دیگری هم صدمه نمی‌زند، در نتیجه به این شکل، یک قدرت سلطه‌گر را در انزوا قرار می‌دهد؛ از این رو این تدبیر دیپلماسی است که می‌تواند از حقوق بین‌الملل استفاده کند و قدرتی مثل آمریکا را در انزوا قرار دهد؛ اینها حاصل یک‌سری اقدامات و تلاش‌ها بوده که به صورت اتفاقی، رخ نداده است.

گفتنی است، لغو این محدودیت‌ها نیازمند هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیست و از این پس تجارت تسلیحات و اقلام نظامی با ایران، ارائه خدمات مالی به این کشور و اعطای ویزا و مجوز سفر به اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای بلامانع است.

208230