تحلیلگر مسائل بین الملل و مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

وضعیت انتخابات آمریکا دو قطبی شده است

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن جلوتر از ترامپ است و این برتری به بالای ۱۰ درصد رسیده که نشان دهنده دو قطبی شدن کامل وضعیت انتخابات است چون به ندرت اتفاق می‌افتد که رئیس جمهور مستقر نسبت به نامزد حزب رقیب عقب باشد.

حسن عابدینی تحلیلگر مسائل بین‌الملل و مسائل امریکا در گفت‌وگو با پرسون، در خصوص وضعیت انتخابات ‌امریکا بیان کرد: قدرت میان دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن به بالاترین حد خود رسیده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن جلوتر از ترامپ است که نشان دهنده دو قطبی شدن کامل وضعیت است چون به ندرت اتفاق می‌افتد که رئیس جمهور مستقر نسبت به نامزد حزب رقیب، عقب باشد.
عابدینی در ادامه گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دونالد ترامپ یک شو من است و با رفتار جنجالی و تلاش برای متقاعد کردن برخی از افراد جامعه کوشش می‌کند تا مجدداً برای یک دوره چهار ساله دیگر در کاخ سفید بماند.
وی همچنین بیان کرد: ترامپ تلاش می‌کند رأی سفیدپوستان و کسانی که به شدت به تبعیض نژادی و برتری نژادی معتقد هستند، راست‌گرایان افراطی، کسانی که ضد مهاجران هستند و آن‌هایی که معتقد به امریکای اول هستند (امریکا از جهت قدرت در نظام بین‌الملل به قدرت یک دنیا تبدیل شود) را به دست بیاورد.
عابدینی ادامه داد: البته در این بین باید یهودیان مسیحی‌ را هم مدنظر قرار دهیم چرا که الان کسانی که در دایره عمومی دونالد ترامپ در حلقه اول قرار دارند عموماً به این گروه معتقد هستند.
عابدینی با بیان اینکه دونالد ترامپ نقاط ضعف بسیاری دارد تشریح کرد: یکی از این نقاط ضعف عدم کارآیی لازم در مهار کرونا است که باعث شده ترامپ یک وضعیت بسیار ضعیفی در رقابت با جو بایدن داشته باشد. نقطه ضعف دیگر این است که در کارنامه سیاست خارجی ترامپ نقطه قوتی مشاهده نمی‌شود بلکه دائماً تنش با روسیه، چین، ایران، ونزوئلا و کره شمالی در دستور کار قرار گرفته است و این مسئله به ضرر وی است.
وی در ادامه اظهار داشت: نکته بعدی این است که ترامپ به یک‌چهارم وعده‌های خود بر اساس برآوردهای دقیق عمل کرده است. اتفاقاً وعده‌هایی را هم عملی کرده که عموماً ضد قوانین بین‌الملل بودند مثل خروج از برجام، خروج از نفتا، خروج از یونسکو، خروج از معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس و حتی تحت فشار قرار دادن سازمان ملل. بنابراین اقدام‌هایی هم که انجام داده است اقداماتی نیست که برای آن اجماعی در داخل آمریکا صورت بگیرد.
عابدینی اشاره کرد: نکته‌ای که نباید فراموش کنیم ساختار انتخابات در ایالت ایالات متحده امریکاست که بر اساس هر نفر یک رأی نیست. ساختار انتخابات امریکا دموکراتیک نیست و به همین دلیل نمی‌شود دقیق پیش بینی کرد چه کسی به کاخ سفید راه پیدا می‌کند چرا که مبتنی بر الکترال کالج است یعنی مثل دوره قبل که دونالد ترامپ از کلینتون ۳ میلیون رأی کمتر بود اما الکترال کالج‌ها ترجیح دادند که ترامپ وارد کاخ سفید شود. بنابراین نظر نظرسنجی‌ها در این دوره خیلی قابل اعتماد نیست مضاف بر این‌که گفته می‌شود یکسری افراد هستند که از رأی دادن در نظرسنجی‌ها خودداری می‌کنند و در نظرسنجی‌ها نمی‌گویند می‌خواهیم به ترامپ رأی بدهیم اما در پای صندوق‌های رأی حتماً به ترامپ رأی می‌دهند. به همین دلیل شرایط خیلی قابل پیش‌بینی نیست.

روسیه به انتخاب مجدد ترامپ تمایل دارد
عابدینی در خصوص روابط امریکا و روسیه اظهار داشت: در دوران جمهوری خواهان به صورت سنتی روابط با روسیه رو به بهبود بوده و به نظر می‌رسد در این دوره هم علی‌رغم این‌که در ظاهر و اعلامی بر ضد روسیه فشار سنگین می‌آورند اما در باطن اینگونه نیست که به نظر می‌رسد روسیه تمایل دارد مجدد دونالد ترامپ انتخاب شود و بر اساس چیزی که کارشناسان و تحلیلگران سیاسی می‌گویند دلیل آن، این است که اگر دونالد ترامپ برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب شود زمینه برای افول ایالات متحده سرعت بیش‌تری می گیرد چون رفتارهایی که دونالد ترامپ در چهار سال گذشته نشان داده سبب ایجاد اجماع در بین رقبای آمریکا شده است که یکی از اصلی‌ترین رقبای امریکا، روسیه می‌باشد.
وی در ادامه تحلیل روابط آمریکا و روسیه بیان کرد: رفتارهای ترامپ سبب اختلاف میان متحدین آمریکا شده است یعنی کشورهایی مثل فرانسه، انگلیس و آلمان که متحدین سنتی بودند در بسیاری از موارد در برابر راهبردهای امریکا موضع‌گیری کردند یا با امریکا همراه نشدند.
عابدینی در پایان گفت: در هر حال اگر دونالد ترامپ انتخاب شود، از جهت ظاهری و از جهت رسانه‌ای جنگ لفظی میان امریکا و روسیه استمرار پیدا می‌کند چرا که بر اساس دیدگاه تحلیلگران قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است و امریکا برای جلوگیری از انتقال قدرت و نگه داشتن هژمونی خود بر دنیا به مقابله با روسیه بر خواهد خواست.

209550