یک استاد زبان شناسی در گفتگو با پرسون:

زبان های محلی و بومی در آینده ای نه چندان دور از میان خواهند رفت

کیانی؛ استاد زبان شناسی با اشاره به روند سریع از بین رفتن زبان های محلی در کشور، گفت: نهادهای فرهنگی خود به خوبی به این وضعیت واقفند، اما باید اذعان کرد که در این زمینه کار خاصی انجام نمی دهند و بی شک در آینده ای نه چندان دور باید شاهد از بین رفتن بسیاری از فرهنگ ها و زبان های ایرانی و بومی در کشور باشیم.

حامد کیانی؛ استاد زبان شناسی در گفت وگو با پرسون اظهار داشت: زبان شکل شفاهی فرهنگ هر کشوری است و می توان آن را به عنوان شناسنامه و هویت آن قوم دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در ایران به ویژه در منطقه غرب دارای تنوع فرهنگ و زبان ها هستیم، گفت: یکی از پتانسیل های بسیار بزرگ در کشور به ویژه در استان های غربی، همین فرهنگ ها و زبان های متنوع می باشد.

کیانی در ادامه سخنان خود عنوان داشت: با این وجود باید اذعان داشت که روند از بین رفتن بسیاری از فرهنگ ها به ویژه زبان ها در کشورمان سرعت بیشتری به خود گرفته است که این یک خبر ناگوار برای فرهنگ چندین هزار ساله این دیار می باشد.

این زبان شناس تاکید کرد: از زمانی که شکل خانواده ها از خانواده های گسترده به سمت خانواده های هسته ای رفته است، کم رنگ شدن زبان مادری نیز خود را نمایان تر کرده است.


بیشتر بخوانید:

آغاز نهضت آموزش زبان اشاره در استان کردستان

منظومه اصفهان " روایت شکوه شهر دیرینه با زبان چکامه


وی تصریح کرد: برای نمونه بسیاری از پدر و مادرانی که زبانی غیر از زبان فارسی دارند، اصرار بر صبحت کردن با زبان صرفا فارسی با فرزندان خود دارند که این را باید تیشه بر ریشه فرهنگ خود تعبیر کرد.

کیانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: زبان چون یک هویت و شناسنامه برای هر کسی است، لذا تحقیر و تضعیف آن می توان فرد را دچار چندگانگی هویتی یا حتی بی هویتی نماید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم که زبان های محلی و نیز فرهنگ های ایرانی و باستانی در جامعه کم رنگ شوند، گفت: زمانی که فرهنگ و زبان به سمت قهقرا می روند، آن زمان خرده فرهنگ های بی پایه و اساس جای فرهنگ هزاران ساله ما را خواهند گرفت، خرده فرهنگ هایی که بسیاری از ناهنجاری ها را در دل خود نهفته دارند.

وی با اشاره به ضرورت ورود نهادهای فرهنگی به این تهدید فرهنگی، بیان داشت: نهادهای فرهنگی خود به خوبی به این وضعیت واقفند، اما باید اذعان کرد که در این زمینه کار خاصی انجام نمی دهند و بی شک در آینده ای نه چندان دور باید شاهد از بین رفتن بسیاری از فرهنگ ها و زبان های ایرانی و بومی در کشور باشیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

223711