ما و مالزی و تحقق سند چشم انداز

یادداشت / آیا تحقق سند چشم انداز بیست ساله محقق شد!

سایت خبری پرسون- طی دو روز اخیر دو نفر از مسئولان اظهاراتی ابراز کرده اند که قابل تامل است اول آقای ذوالنوری(رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس) که بدنبال موافقت مقام معظم رهبری با بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار نظر و پیشگویی کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به هیچ عنوان این لوایح را تصویب نخواهد کرد.
دوم اظهارات محسن رضایی که خواستار تشکیل تیم اقتصادی قوی با مدیریت علمی همانند تیم ماهاتیر محمد در مالزی شده است.

با ارائه مثالی سخنان این دو بزرگوار را به هم متصل و نتیجه گیری می کنم.

شما فردی را تصور کنید که عمری با ناملایمات زندگی دست و پنجه نرم می کند.خوب نمیخورد و بپوشد و صرفه جویی میکند و از بد روزگار هم بلایای ارضی و سماوی برسرش میبارد ولی با اینحال بقول معروف برای پیری و کوری سرمایه ای اندوخته میکند ولی در پیری انواع و اقسام امراض رخصت خوب خوردن و خوب پوشیدن را به وی نمی دهد! سوال از دو بزرگواری که این سخنان را گفتند اینستکه مگر میشود به مسائل کلان کشور موردی نگاه کرد!

آیا میتوان بقول آقای حداد سخن از ژاپن اسلامی گفت و روز دیگر الگوی مالزی را بخواهیم پیاده کنیم ولی ملزومات آن را در نظر نگیریم! آیا الان برای این سخنان دیر نیست! با وجود اینکه چهار سال دیگر زمان تحقق سند چشم انداز بیست ساله خاتمه میابد.آیا آنقدر زمان داریم که بخواهیم تیم اقتصادی برای یافتن راهکارهای عملی تحقق سند چشم انداز طبق الگوی مالزی بچینیم! آقای رضایی خود واقفند «ماهاتیر محمد» پس از تدوین سند چشم انداز توسعه بیست ساله مالزی ابتدا استراتژی واردات تکنولوژی و سپس جایگزینی واردات و توسعه صادرات را با تعامل گسترده با آمریکا و اروپا پیاده کرد و بعد از هر برنامه توسعه، نظارت و کنترل و ارزیابی مستمر را محور برنامه قرار داد.

ژاپن نیز که خود داستان طولانی دارد. رویکرد دو کشور توسعه درون زا همراه تعامل با کشورهای پیشرفته دنیا بود و هر عاملی که مانع ارتباط تجاری با دیگر کشورها بود برطرف می کردند! آیا الزامات و بستر تحقق سند چشم انداز توسعه بیست ساله نظام فراهم گردید!

آقای ذوالنوری و رضایی و روحانی و قالیباف و رییسی بخود آیند فقط چهار سال دیگر تا پایان سند چشم انداز بیست ساله نظام باقی است.

اصل سند را از کشور مالزی اقتباس کردید حال بروید ببینید آنها چه کردند که رشد تولید ناخالص ملی بالای هفت درصد وتورم تک رقمی و...دارند و ما نداریم! فقط دوستان اصولگرا و اصلاح طلب اگر این نوشتار را مطالعه کردند حواسشان باشد بقول محسن رضایی علمی پاسخ دهند نه جناحی! و تقصیرها را گردن رییس این قوه و آن قوه نیندازند.بقول رهبر انقلاب فکر اساسی برای خنثی سازی تحریم ها کنند.

فکر اساسی برای خنثی سازی تحریم هم توجه به ظرفیت های درونی است و هم تعامل مثبت و فراگیر با دیگر کشورها و مسلما اگر رهبری به این امر واقف نبودند دستور بررسی مجدد لوایح FATFرا به مجمع نمیدادند.چه آقای ذوالنوری خوششان بیاید یا نیاید! حال مثال را مرور کنید و نتیجه گیری با شما.

نویسنده: دکترافشین ماهوشی عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان اصفهان

224748

مطالب مرتبط