پرسون از کرونا و هنرمندان دل نگران می گوید؛

لزوم توجه به خدمات بیمه ای همه اهالی فرهنگ و هنر

در یکسالی که کرونا دامن گیر جامعه مان شده است، هنرمندان بسیاری را از دست داده ایم. تنها عاملی که می تواند هنرمندان در گیر بیماری را کمی آسوده خاطر نگه دارد، استفاده از خدمات بیمه ای است. در حالی که می دانیم بسیاری از هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان عرصه هنر و فرهنگ دغدغه نداشتن بیمه مناسب و خدمات بهینه اش را دارند.

به گزارش سایت خبری پرسون، متاسفانه هنرمندان بزرگ بسیاری در این کشور بودند و هنوز هم هستند که از حقوق اولیه خود یعنی بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی برخوردار نبوده و نیستند و بسیاری از آنان به دلیل فقدان امکان استفاده از بیمه های هنری «تامین اجتماعی» و «تکمیلی»، از عهده مخارج سنگین خدمات پزشکی برنیامدند و به همین دلیل جان به جان آفرین تسلیم کردند.

از هنرمندان شریف و نجیب موسیقی نواحی گرفته تا هنرمندان برجسته موسیقی سنتی ایران همانند استاد فرهنگ شریف که در شهریور ماه ۱۳۹۵ بر اثر بیماری در بیمارستان درگذشت و تا لحظه فوت هرگز از خدمات بیمه ای برخوردار نبود و همواره مخارج خدمات درمانی خود را به صورت آزاد پرداخت می کرد و این موضوع برای جامعه هنری اتفاق تاسف انگیز برانگیزی به شمار می آید. چه بسا هنرمندان دیگری که نامشان در این مقال نمی گنجد، اما از حقوق اولیه خود محروم ماندند و بسیاری هم هستند که همچنان از این حقوق اولیه محروم هستند. به ویژه در شرایط فعلی جهان که با بیماری کوید ۱۹ درگیر هستیم و بسیاری از پیشکسوتان این سرزمین نیازمند مراقبت های پزشکی پیگر هستند و به دلیل مخارج زیاد از انجام آن خودداری می کنند. حتی بسیاری دیگر هم که از بیمه های هنری برخوردارند، با این موسسات بیمه ای به مشکل بر خورده اند. ظاهراً قرار نیست مشکلات هنرمندان با بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی و هنری حل شود، لطفی که قرار بود از سوی صندوق حمایت از هنرمندان شامل حال آنان شود که همچنان در هاله ای از ابهام است.

اوایل فروردین امسال و در ابتدای شیوع همگانی ویروس کرونا بود، که از سوی تشکل‌های هنری مانند خانه سینما، خانه تئاتر و دفتر موسیقی خبر رسید که صندوق اعتباری هنر، حق بیمه سه ماه نخست اعضای خود را پرداخت می‌کند.

این خبر برای هنرمندان تحت پوشش این صندوق و به ویژه هنرمندان تئاتر و موسیقی که می‌دانستند فعلاً خبری از اجرای نمایش و کنسرت و کسب درآمد نیست، بسیار مسرت‌ بخش بود و آنان فکر کردند در وضعیتی که دچار تنگنا های اقتصادی بسیار شده‌اند، دست‌کم برای مدتی کوتاه، دغدغه پرداخت حق بیمه خود را نخواهند داشت. اما این خبر خوش چندان کم‌ دردسر هم نبود و دیری نگذشت که با برخی اما و اگر ها رو به رو شد. تعدادی از هنرمندانی که از طریق صندوق اعتباری هنری بیمه شده بودند، برای محکم‌کاری و اطمینان از اینکه بیمه ‌شان قطع نمی‌شود، به دفترهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردند اما در این دفترها به آنان اعلام شد هنوز حق بیمه‌ برایشان پرداخت نشده است. به همین دلیل بعضی از آنان ترجیح دادند شخصاً حق بیمه را پرداخت کنند تا بیمه‌شان قطع نشود.

در شرایط فعلی جهان که با بیماری کوید ۱۹ درگیر هستیم و بسیاری از پیشکسوتان این سرزمین نیازمند مراقبت های پزشکی پیگر هستند و به دلیل مخارج زیاد از انجام آن خودداری می کنند. حتی بسیاری دیگر هم که از بیمه های هنری برخوردارند، با این موسسات بیمه ای به مشکل بر خورده اند. ظاهراً قرار نیست مشکلات هنرمندان با بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی و هنری حل شود، لطفی که قرار بود از سوی صندوق حمایت از هنرمندان شامل حال آنان شود که همچنان در هاله ای از ابهام است.


اما در اواخر فروردین بود که مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در گفتگویی در این ارتباط توضیحاتی ارائه کرد و به هر تقدیری بود مشکلات را علی الظاهر حل شدنی توصیف کرد و در مواردی هم به حل آن همت گماشت، اما موضوع مهم تر برای آن است که کدام مرجع و با چه رویکردی قرار است صلاحیت هنرمندان را برای دریافت بیمه های هنری تایید کند و جدا سازی هنرمند و غیر هنرمند بر چه اساسی صورت می گیرد؟

در این رابطه زهرا قاسمی، روابط عمومی صندوق حمایت از هنرمندان به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: برای احراز هویت و صلاحیت هنری هنرمندان، وزارت ارشاد این امر را در تهران به خانه ها ( هنرمندان، سینما و تئاتر و موسیقی) واگذار کرده است.

وی در پاسخ به این که مسئولیت تخصیص انواع بیمه چه بیمه آثار هنری، چه بیمه سلامت هنری و تامین اجتماعی و تکمیلی در شهرستان ها با چه کسی است تصریح کرد: در شهرستان ها این مسئولیت بر عهده مدیر کل وزارت ارشاد در استان مربوطه است.

قاسمی درباره فرآیند ساماندهی این مسئولیت ها افزود: هر یک از این خانه ها و شعب وزارت ارشاد با تشکیل کارگروه های هنری به بررسی صلاحیت هنری هنرمندان پرداخته و این هنرمندان را زیر پوشش خدمات صندوق حمایت از هنرمندان قرار می دهند.

روابط عمومی صندوق حمایت از هنرمندان در واکنش به گله مندی هنرمندان و هنردوستان نسبت به انفعال وزارت ارشاد در زیر پوشش قرار دادن عادلانه هنرمندان و مشاغل مربوط به هنر گفت: بگذارید نکته ای خدمت شما عرض کنم و نیز خدمت همه مردم و آن نکته این است: بسیاری گله مند از این موضوع اند که چرا بعضاً هنرمندان ما تحت پوشش بیمه ای نیستند، که باید عرض کنم آن دسته از هنرمندانی که تحت پوشش این خدمات نیستند، شخصاً به مراکز خانه ها و مدیر کل استان ها برای عضویت مراجعه نکرده اند که توسط این ارگان ها تحت پوشش واقع شوند و وقتی شخصاً آقا یا خانم هنرمند برای عضویت مراجعه نکرده است، پس مسلم است که شناسایی نشده است و صلاحیتشان مورد بررسی قرار نگرفته است.

یعنی سرنوشت هنرمندی که به درگاه های اینترنتی بیمه این صندوق یا به یکی از این شعب مراجعه نمی کند چیست؛ به همین دلیل از خدمات صندوق محروم می ماند.

اما با وجود توضیحات روابط عمومی صندوق بیمه هنرمندان، باید به نکته اشاره کرد، محروم شدن هنرمندان و فعالان عرصه هنر، نباید به صرف مراجعه حضوریشان به بیمه انجام شود، چه بسا صندوق می توانست با راه های ساده تر، اسامی هنرمندان را به بیمه ارسال و پیامک های تکمیلی برای هنرمندان ارسال کرده تا آنها هم با خبر باشند. مخصوصا در این ایام، که بیماری و فقدان بسیاری از هنرمندان سرشناس کشورمان،ضایعه بزرگی را به کشورمان وارد کرده است و ای کاش که خدمات بیمه ای بهتر ومناسب تری برایشان در نظر گرفته شود تا در دوران بیماری هم دلنگران بیمه و مخارج درمان خود نباشند.

257609