گلمرادی در گفت‌و‌گو با پرسون توضیح داد؛

دلایل عدم رشد شاخص بورس/ نقش سهامداران حقوقی در بازار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی رفتار ریسک گریزی و ترس از دست دادن ثروت در بازار سرمایه بیشتر شده است. تقاضای بازار تمایل به رشد ندارد در حالی که خرید در شرایط رکود یک استرتژی مناسب برای کسب سود در بازار بورس است.
تصویر دلایل عدم رشد شاخص بورس/ نقش سهامداران حقوقی در بازار

خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت‌و‌گویی با حسن گلمرادی، عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و کارشناس بورس داشته که به شرح ذیل است.

گلمرادی بیان کرد: دلایل بسیاری برای عدم رشد شاخص بورس در شرایط فعلی وجود دارد. بازار بورس به طور طبیعی یک بازار دارای افت و خیز است. معمولا افراد ریسک‌پذیر و شرکت‌های حرفه‌ای وارد این بازار می‌شوند و بیشترین منفعت را نیز از افت و خیزهای بازار کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: افراد با ریسک کمتر که پس انداز مازاد و اندک خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ در صورتی که نگاه بلندمدت داشته باشند، از این بازار سود می‌برند. اگر افراد غیرحرفه‌ای، با فروش دارایی‌های خود و بدون لحاظ تنوع بخشی به سرمایه، همه تخم مرغ‌های خود را در سبد بورس بگذارند؛ با کوچک ترین شایعه و نوسان اندک تصمیم به خرید و یا فروش سهام کرده و بیشترین ضرر را در بلندمدت خواهند کرد.

عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری افزود: در شرایط فعلی رفتار ریسک گریزی و ترس از دست دادن ثروت بیشتر شده است. تقاضای بازار تمایل به رشد ندارد در حالی که خرید در شرایط رکود یک استرتژی مناسب برای کسب سود در بازار بورس است.

گلمرادی تصریح کرد: اشخاص حقوقی دخیل در بازار دارای گروه‌های کارشناسی و اطلاعات می‌باشند و به دلیل تحولات سیاست خارجی و موضوع برجام در هفته‌های اخیر و به دلیل نگرانی از کاهش یشتر نرخ ارز و اثر آن بر سوددهی شرکت‌های صادرکننده، نسبت به ورود به بازار جانب احتیاط را رعایت می‌کنند.

وی بیان کرد: نگرش سوددهی کوتاه مدت به بورس و ریسک گریزی بیشتر سهامداران به دلیل نگرانی از آینده، باعث شده با وجود حمایت دولت، شاخص کل و وضعیت کلی بازار روند افزایشی را تجربه نکند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: حمایت‌های دولت و سازمان بورس از بازار سهام می‌تواند در ایجاد اعتماد و اطمینان بیشتر و بهبود وضعیت فعلی موثر باشد.

283780