دکترای روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

تکنیک‌های رهایی از افکار وسواسی چیست؟

یک دکترای روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان به تکنیک‌های رهایی از افکار وسواسی اشاره و عنوان کرد: چهار روش و تکنیک برای رهایی از افکار وسواسی توصیه می‌شود.

تصویر تکنیک‌های رهایی از افکار وسواسی چیست؟

جابر علیزاده در گفت‌وگو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، اظهار کرد: چهار تکنیک مواجهه‌سازی با افکار وسواسی، جلوگیری از پاسخ و اعمال اجباری، به تعویق و تاخیر انداختن افکار وسواسی و انجام تکنیک‌های ریلکسیشن می‌تواند در خصوص رهایی از افکار وسواسی بسیار مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه افکار وسواسی باعث می‌شود که فرد برای کاهش استرس و اضطراب ایجاد شده بر اثر افکار وسواسی اعمالی اجبارگونه را انجام دهد، افزود: این اعمال بسته به نوع افکار مزاحم وسواسی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

این کارشناس با اشاره به یک ویژگی مشترک میان تمام افراد وسواسی تاکید کرد: ویژگی مشترک در میان همه افراد وسواسی این است که افکاری را که به ذهن آنها می‌آید جدی می‌گیرند و معتقدند که این افکار اتفاق خواهد افتاد.

علیزاده با بیان اینکه ۹۵ درصد از افراد در گذری از زمان این افکار مزاحم وسواسی را تجربه می‌کنند، افزود: اما افراد عادی این افکار خود را جدی نمی‌گیرند و آن را مساوی با واقعیت نمی‌پندارند در حالی که افراد وسواسی این افکار را جدی گرفته و مساوی با واقعیت می‌دانند.

وی افزود: افراد وسواسی نه تنها افکار خود را جدی می‌گیرند بلکه به آن شاخ و برگ نیز می‌دهند و به نوعی فاجعه‌پنداری می‌کنند.

این کارشناس در خصوص تکنیک به کار گرفته شده برای افراد وسواسی خاطرنشان کرد: افراد وسواسی می‌خواهند افکار خود را سرکوب کنند اما این بدترین نوع اقدام برای رهایی از این افکار است به همین خاطر به آنها توصیه می‌شود که برای اینکه این افکار را از حساسیت بندازند با آنها مواجه شوند تا متوجه شوند که تنها در حد یک فکر بوده است.

علیزاده پیرامون تکنیک جلوگیری از پاسخ به اعمال اجباری در حین مواجهه با افکار وسواسی تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب افرادی که دچار وسواس فکری هستند اغلب به دنبال وقوع این افکار، اعمال اجباری آشکار و پنهانی را انجام می‌دهند لذا در طول روش درمان به افراد با مشکل فوق گفته می‌شود که رفته رفته رفتارهای اجبارگونه خود همچون شستشوی مکرر دست‌ها را کاهش دهند تا حساسیت‌زدایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از افراد تنها فکر خالص وجود دارد و هیچ نوع رفتار آشکار و پنهانی به دنبال وقوع افکار صورت نمی‌گیرد، یادآور شد: از این افراد خواسته می‌شود که با این افکار خود مواجه شوند و به خود بگویند که این تنها یک فکر است و در واقعیت امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس افزود: کار انسان‌ها تولید فکر است و هر چقدر تلاش شود جلوی این افکار گرفته شود این افکار با شدت بیشتری سراغ فرد می آیند و ذهن حساس‌تر خواهد شد.

علیزاده به تکنیک سوم رهایی از افکار وسواسی اشاره و خاطرنشان کرد: تکنیک دیگر رهایی از افکار وسواسی به تاخیر انداختن این افکار است، یعنی به جای آنکه فرد ۱۶ ساعت خود را درگیر این افکار کند تنها روزی نیم ساعت را برای پرداختن به این افکار و مواجهه با آنها اختصاص دهد و برای دیگر ساعات روز مشغله دیگری همچون کتاب خواندن، ورزش کردن و ...برای خود فراهم کند که از انجام آن مشغله لذت برد.

وی با تاکید بر اینکه پایه وسواس فکری استرس و اضطراب است، افزود: با توجه به این موضوع فرد می‌تواند به تکنیک‌های ریلکسیشن مثلا مدیتیشن، انجام تنفس عمیق و بادی اسکن یا پویش بدن که به معنای لمس کردن بدن خود است بپردازد تا از این طریق در خود ایجاد آرامش کند.

فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

322748