کاهش تلفات کرونا با همیاری مردم

موج پنجم ویروس کرونا از تیر ماه از جنوب کشور آغاز شد و از آن زمان تاکنون باعث مرگ و میرهای زیادی شده است در حالی که کاهش تلفات کرونا در گرو همت جمعی است.
تصویر کاهش تلفات کرونا با همیاری مردم

به گزارش سایت خبری پرسون، اکنون تبعات پیک پنجم کرونا لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود و ۳۳۶ شهر وضعیت قرمز کرونایی دارند، مراجعات سرپایی به طرز عجیبی افزایش‌ یافته و در روزهای اخیر رکورد آمار بستری طی هفده ماه گذشته را داشتیم. مطالب تغذیه و سلامت مجله پرسون، در سلامتی بیشتر همراه شما خواهد بود.

ادامه رکوردهای پیاپی کرونا در پیک پنجم جهش دلتا با درصد سرایت‌پذیری بالا به تهدید تازه‌ای بدل شده و این بیماری با جهش مکرر تهاجمی‌تر شده و انتقال‌پذیری اش افزایش می‌یابد، مردم اگر رعایت پروتکل های بهداشتی را نادیه بگیرند آمار مرگ و میر بالاتر می‌رود.

دلتا مدت زمان اقامت در بیمارستان‌ها را نسبت به سوشه‌های قبلی تا دو نیم روز افزایش داده، با این وجود روسای بخش‌های عفونی مراکز درمانی می‌گویند، میزان بیماران کرونا بی‌سابقه است و با اینکه در همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تزریق سرپایی داروی کرونا گذاشته‌اند که بیمار روزانه دارو را در مراکز سرپایی تزریق کند اما با همه اینها ظرفیت درمانی به انتها رسیده و بزودی این سد شکسته می‌شود. تقریبا از همه مراکز درمان کشور خبر می‌رسد که بستری بیماران دچار مشکل شده و در کنار بحران تخت خالی مسأله مهم بعدی خستگی و فرسودگی نیروها است که از حجم بالای بیماران و بی‌توجهی عده زیادی به شیوع هولناک دلتا به جان آمده‌اند.

رکوردشکنی تلفات کرونا در حالی رقم خورد که مسوولان وزارت بهداشت در گذشته از وخیم تر شدن وضعیت در خیز پنجم این ویروس خبر داده بودند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه می‌گوید: تا زمانی که ویروس کرونا می‌چرخد می‌تواند همه کشورها را در انتشار آن غافلگیر کند و در مدت کوتاهی در شرایط ناپایدار قرار دهد.

وی افزایش مبتلایان به بیماری کرونا را ناشی از قابلیت ویروس جهش‌یافته می‌داند و می‌گوید: ویروس جهش‌یافته فعلی نسبت به ویروس‌های قبلی، قابلیت سرعت انتشار و ابتلای آن بیشتر است و هیچ کس نمی‌تواند با ساده‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امان باشد.

جان‌بابایی با بیان اینکه فشار سنگینی در ابتلا به بیماری کرونا در جامعه وارد شده است، از مردم می خواهد نظام سلامت را با رعایت پروتکل های بهداشتی در کاهش تلفات بیماران کرونایی همراهی کنند، تا انجام واکسیناسیون عمومی و استمرار توجه به اصول بهداشتی بتوانیم با کرونا مقابله کرده و تحت کنترل درآوریم.

حمید سوری اپیدمیولوژیست نیز در این زمینه می‌گوید: ویروس کرونا همچنان در حال چرخش است و هر روز خبرهایی از جهش این ویروس در ‌گوشه‌ای از جهان شنیده می‌شود، ویروسی که تا امروز چهار واریانت متفاوت از آن شناسایی شده است: واریانت کلاسیک که از ووهان چین به همه نقاط جهان منتقل شد، واریانت انگلیسی، هندی و آفریقای‌ جنوبی که در شهرهای جنوبی و جنوب‌ شرقی کشور ما به دلیل ترددهای زیاد گزارش شده است.

وی ادامه می‌دهد: مدتی است در استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر کانون‌های جدید از واریانت‌های آفریقای‌جنوبی و هندی ایجاد شده، به‌ طوری‌ که فوران ویروسی در این مناطق روی داده است. به همین دلیل تیم‌های واکنش سریع وارد عمل شده‌اند و برای کنترل ویروس تلاش می‌کنند.

سوری تصریح می‌کند: واقعیت این است که واریانت‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی، توانایی بالایی برای ابتلای سریع شهروندان دارند و این می‌تواند خطر آغاز پیک پنجم کرونا را در کشور قوت بخشد. به نظر می‌رسد کنترل شرایط و جلوگیری از بروز پیک پنجم در گرو اقدامات گسترده‌ای است که نباید از آن غافل شویم. درست است که واریانت‌های آفریقایی و هندی شدت بیماری‌زایی بالایی دارند اما کارهای پیشگیرانه می‌تواند باعث کنترل بیماری شود.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار می‌دارد: برای نمونه الگوی بیماریابی باید در کشور تغییر کند و روند انجام تست و کنترل بیماری در مناطقی که کانون‌ واریانت‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی است باید سرعت بیشتری بگیرد. علاوه‌ بر این، ترددها باید به‌ طور سختگیرانه‌ای کنترل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. ضمن این‌ که در کنار همه این محدودیت‌ها بهتر است تست کرونا در مبادی ورودی و خروجی ‌مناطق آلوده افزایش یابد. انجام تست از مسافرانی که بدون علامت هستند و از این مناطق خارج می‌شوند نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای کنترل بیماری کرونا و کاهش احتمال وقوع پیک پنجم باید به آن‌ توجه شود. استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم که از ابتدایی‌ترین اصول پیشگیری از خطر است.

سوری خاطرنشان می‌کند: به موازات همه این محدودیت‌ها برای پیشگیری از وقوع موج پنجم، بالابردن سرعت واکسیناسیون در کشور که این روزها به دلیل پاره‌ای از مشکلات به‌کندی انجام می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان حوزه بهداشت باید به آن توجه کنند، موضوعی که در مناطق آلوده به واریانت‌های آفریقای‌ جنوبی و هندی اهمیت بیشتری دارد.

وی تاکید می کند: فارغ از توصیه به رعایت مسائل بهداشتی که در تمام طول مدت فراگیری ویروس کرونا بر آن تاکید شده، ‌ افزایش سرعت واکسیناسیون و گستردگی آن در همه مناطق کشور بااهمیت‌ترین راهکار برای کنترل بیماری کروناست. این‌ طور که به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها راه ایمنی در برابر این ویروس، واکسیناسیون همه مردم جامعه است.

تا کنون تا کنون ۱۳ میلیون و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۷۵ دُز رسید.

منبع: ایلنا

330637