راه اندازی بیش از 400 آزمایشگاه کووید در کشور

رئیس انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی ایران بیان کرد: طی یک سال و نیم گذشته بیش از 400 آزمایشگاه تشخیص کووید در کشور راه اندازی شده است.
تصویر راه اندازی بیش از 400 آزمایشگاه کووید در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، شهروز همتی روز دوشنبه در نخستین همایش مجازی و هجدهمین همایش کشوری ارتقا کیفی خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران افزود: آزمایشگاهها نقش تعیین کننده ای در تشخیص کووید ۱۹ دارند و در ارائه خدمات تشخیصی به عنوان ارکان نظام سلامت محسوب می شوند.

وی اظهار داشت: راه اندازی بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه برای تشخیص بیماری کرونا به منطور رفع نیاز کشور و تشخیص آنتی ژن کووید ۱۹ کار بزرگی است و به شبکه بهداشت و درمان کمک می رساند.

همتی تصریح کرد: با شیوع همه گیری کرونا، آزمایشگاه‌های پزشکی با چالش های زیادی روبرو هستند و بسیاری از ارائه خدمات آنها تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی، کمبود کیت های مصرفی و ضروری، عدم واقعی بودن تعرفه ها، وضع قوانین و مقررات غیرکارشناسی و غیره را از مواردی برشمرد که موجب نگرانی آزمایشگاه ها شده است.

همتی تاکید کرد: امیدواریم در بستر تعامل با آزمایشگاه ها، مشکلات این مراکز بزودی رفع شود و ساختار آزمایشگاه ها در نظام سلامت توسط سیاست گذاران مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی اظهار داشت: آزمایشگاه‌های کشور همراه با شیوع کرونا با همه توان و ظرفیت وارد میدان عمل شدند و با تولید کیت های «پی سی آر» و تشخیص آنتی ژن بیماری کرونا و رفع نیاز کشور شایستگی و کارایی خود را در معرض دید قرار دادند.

به گفته همتی، همکاران زیادی در واحدهای علوم آزمایشگاهی بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و یاد آنها در دلها زنده است.

وی افزود: علی رغم وجود مشکلات زیاد در شرایط همه گیری کرونا، برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری هجدهمین کنگره علوم آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی ایران بصورت مجازی انجام شد.

شبکه آزمایشگاهی کشور نیاز به بازبینی مجدد دارد

رئیس هیات مدیره نطام پزشکی تهران نیز در این همایش گفت:شبکه آزمایشگاهی کشور نیاز به بازبینی مجدد و تشخیص به هنگام و فوری دارد.

سید موید علویان اظهار داشت: آزمایشگاه مرجع سلامت در سال ۸۶ تاسیس شد و تاکنون در راستای سیاست‌های نظام سلامت خوب حرکت کرده و توانسته‌ اختلافات صنفی را کم و استانداردها را درست نهادینه کند.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه ها باید در اولویت ها کار قرار گیرد زیرا کشورهای منطقه به امکانات، دانش و نیروی انسانی آزمایشگاه‌ های ما و سایر مراکز درمانی و بهداشتی غبطه می خورند و امیدواریم در دوره جدید وزارت بهداشت با درک مشکلات حوزه های مختلف، این مراکز و سایر نهادهای مربوطه مورد توجه قرار گیرند و ما هم آماده کمک به ارتقای نظام سلامت هستیم.

علویان تصریح کرد: کشور شرایط سختی را سپری می‌کند و هر روز بسیاری از هموطنان در کنار ما نیستند در حالیکه با مداخله زودهنگام برخی مرگ و میرهای کرونا قابل پیشگیری بود.

به گفته وی، دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی و بهبود کیفیت خدمات در دوران شیوع کرونا بیش از پیش نمایان شد ‌و در جهت ارتقای این مراکز باید با هم همفکری کنیم و هر کسی در جایگاه خود نظام آزمایشگاهی را پیش برد.

نخستین همایش مجازی و هجدهمین همایش کشوری ارتقا کیفی خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران به مدت پنج روز برگزار و از خانواده‌های شهدای علوم آزمایشگاه که بر اثر کرونا جان باختند، تجلیل خواهد شد.

منبع: ایرنا

333873