دکترای روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با پرسون از زنجان:

سرکوب هیجانی کودک؛ خلا هوش عاطفی به ارمغان می‌آورد

یک دکترای روانشناسی بالینی گفت: سرکوب کردن احساسات و هیجانات کودک منجر به بروز مشکل خلا هوش عاطفی در بزرگسالی می‌شود.
تصویر سرکوب هیجانی کودک؛ خلا هوش عاطفی به ارمغان می‌آورد

احسان فرهادی دکترای روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با رسانه سایت خبری پرسون از استان زنجان، با بیان این که هوش هیجانی یا همان هوش عاطفی از شاخصه‌های سلامت روان محسوب می‌شود، اظهار کرد: ریشه نبود هوش عاطفی در افراد بزرگسال به دوران کودکی آنها باز می‌گردد.

وی با تاکید براینکه مهارت هوش هیجانی قابل یادگیری و قابل ارتقا است، افزود: این مهارت مهم را که در چند دهه اخیر به یک مفهوم بسیار داغ در محافل علمی تبدیل شده است می‌توان با تمرین و تکرار کسب کرد.

این دکترای روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه هوش هیجانی به معنای آن است که زبان بدن با زبان کلام هماهنگ باشد، عنوان کرد: این مطلب بدان معناست که فرد در زمان ناراحتی، خشم، خوشحالی، شگفت زدگی و سایر احساسات آنها را با حالات چهره و زبان بدن به نمایش گذارد.

فرهادی منع کردن کودک از بروز احساساتی نظیر گریه کردن، خندیدن و غیره را اشتباهی بزرگ خواند و گفت: ابراز عاطفی و هیجانی انسان از همان زمان کودکی باید مورد استقبال قرار گیرد تا سرخوردگی عاطفی و هیجانی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: برای کودکان باید آگاهانه بستری فراهم شود تا آنها در مورد احساسات خود صحبت کنند. چراکه این راهکار، روشی مفیدی برای ایجاد هوش هیجانی در افراد به شمار می‌آید.

این دکترای روانشناسی بالینی در خصوص اهمیت داشتن هوش هیجانی بالا تصریح کرد: افراد با هوش هیجانی بالا می‌تواند روابط بین فردی موفق‌تری را تجربه کنند. لذا لازم است که از همان سال‌های کودکی بر روی این مقوله مهم سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

فرهادی در خصوص یک تمرین جهت افزایش هوش هیجانی کودکان عنوان کرد: میتوان در زمان قصه گفتن برای کودکان این مهارت را به راحتی با پرسیدن نوع احساس شخصیت داستان از نظر کودک تقویت کرد.

وی ادامه داد: همچنین به عنوان تمرینی دیگر برای بالا بردن هوش عاطفی میتوان از کودک پیرامون آخرین باری که ناراحت یا خشمگین شده و نوع عملکردی که در از آن لحظه داشته است سوال کرد.

دکترای روانشناسی بالینی با تاکید براینکه هر چقدر افراد در بروز عاطفی سالم‌تر و درست‌تر عمل کنند به همان اندازه از سلامت روان برخوردار هستند، افزود: افراد باید یاد بگیرند احساسات خود را در روابط بین فردی به جا و متناسب بروز دهند.

فرهادی در خصوص چگونگی کنترل شدت بروز عواطف خاطرنشان کرد: فردی که در هنگام عصبانیت رفتارهای افراطی نشان می‌دهد باید مهارت کنترل خشم را نیز یاد بگیرد.

این دکترای روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه نوع فکر و احساسات افراد قابل کنترل نیست، افزود: این در حالی است که مولفه نمود رفتاری باید تحت کنترل ما باشد چراکه ما مسئول رفتار خود هستیم و این مهارت ها از طریق مطالعه کتب، شرکت در کارگاه‌های آموزشی و تکرار و تمرین قابل آموزش است.

فاطمه شمشیرگر استان زنجان

352599