همه چیز در مورد روش درمانی سابسیژن

سابسیژن به عنوان یکی از مؤثرترین روشهای درمان اسکار آکنه‌ فرو رفته، نقش بسزایی در رفع این عوارض پوستی دارد.
تصویر همه چیز در مورد روش درمانی سابسیژن

سابسیژن ( Subcision ) به مفهوم برش در زیر پوست می باشد که البته بدون تیغ انجام می شود، این روش درمانی نیمه جراحی و تهاجمی است که برای درمان مشکلات پوستی در زیر پوست استفاده می شود. سابسیژن بهترین روش توصیه شده برای افرادی که اسکار آکنه (چال)، زخم های عمیق، سالک، خط خنده و اخم، چروک های عمیق و سلولیت شدید دارند می باشد. با توجه به میزان مشکلات پوستی می توان این تکنیک را با روش های لیزری و یا میکرونیدلینگ به صورت ترکیبی استفاده کرد.

سابسیژن چیست؟

سابسیژن از روش های ترمیم جای آکنه، آبله، زخم می باشد که بوسیله سوزن مخصوصی بنام نوکر یا کانولا انجام می شود.
وقتی جوش یا آبله روی پوست ظاهر شود میتواند جای دائمی ناخوشایندی از خود بجا بگذارد و زیبایی پوست را دچار مشکل کند. یکی از بهترین روش ها برای ازبین بردن این لکه ها سابسیژن است.

سابسیژن اصطلاحی است که توسط اورنتریخ و اورنتریچ در سال 1995 برای توصیف روشی ساده برای درمان زخم های کهنه با استفاده از یک سوزن زیر پوستی مورب ارایه شد.در این مطالعه ضمن آشنایی با این روش و روش انجام آن و همچنین اثرات شگفت آور آن بر انسان می پردازیم.

نحوه انجام سابسیژن

انجام کار با ضدعفونی کردن پوست شروع می شود. در بعضی موارد بی حسی به زیر پوست تزریق می شود و در موارد دیگر فقط از پماد بی حسی استفاده می گردد. پزشک برای مشخص کردن نواحی که چال ایجاد شده از ماژیک جراحی استفاده می کند و دور آن نواحی را خط می کشد.

انواع روش های سابسیژن و تفاوت آنها

استفاده از سوزن نوکور

سوزن نوکور که شبیه یک تیغ برنده است و برای اسکارهای کوچک و سطحی مناسب است.
با استفاده ازسوزن نوکور که شبیه نیزه بوده و پزشک بعد از وارد کردن آن به بافت های زیر پوست و حرکت دادن متناوب آن، اقدام به بریدن بافت های فیبروتیک و چسبندگی ها و بعضاً ایجاد خونریزی و هماتوم می کند.
سابسیژن با این روش، علیرغم اینکه هدف درمان که پاره کردن باندهای فیبروتیک است را محقق می کند، ولی به علت عوارض ناخواسته مثل کبودی شدید صورت، ایجاد جوشگاه های جدید ناشی از ورود خود سوزن نوکور، درد نسبتاً زیاد و گاهی تشدید فرورفتگی و چسبندگی ها و ایجاد لک و تیرگی های مقاوم، چندان محبوب و متداول نیست.

استفاده از کانولا

ابزار دوم کانولاست که بدلیل اینکه نوک تیز نیست مطمئن تر است و در عمق پوست وارد شده و در صورت برخورد با عروق و اعصاب زیر پوستی به آنها آسیب نرسانده و از کنار آن ها عبور می کند و در نتیجه درسطح وسیعی در زیر پوست قابلیت مانور دادن داشته و کبودی ایجاد نخواهد کرد.

مقایسه روش های استفاده از سوزن نوکور و کانولا

مدت زمان درمان با کانولا بطور طبیعی بیشتر از تیغ نوکور است که این بدلیل غیر نوک تیز بودن آن است و احتیاج به نیروی فیزیکی بیشتری برای آزاد کردن بافت فیبروز دارد.

مدت زمان درمانی

به طور کلی سابسیژن روش درمانی پیچیده ای نیست و هر جلسه آن مدت زمان زیادی لازم ندارد. بلافاصله پس از درمان فرد مرخص شده و می تواند با رعایت مراقبت های توصیه شده به فعالیت روزانه خود بپردازد.

برای تکمیل درمان و نتیجه گیری بهتر 4 تا 6 جلسه ماهی یکبار نیاز است. سابسیژن یک درمان دائمی و ماندگار می باشد.

آیا همه ی افراد میتوانند از این روش استفاده کنند؟

همانطور که در بالا اشاره شد سابسیژن برای نواحی عمیق باقی مانده از آکنه یا جوش یا آبله مرغان بر پوست استفاده می شودبنابراین اگر از جای زخم باقی مانده از جوش یا بخیه روی پوست خود رنج می برید و دارای علایم و ویژگی های زیر نیستید میتوانید از این روش برای درمان و زیبایی پوست خود بهره بگیرید:

  • پوستتان مستعد عفونت است.
  • در صورتی که پوست شما مستعد ابتلا به جای زخم غیرطبیعی پوست است.
  • در صورتی که غلظت خون پایینی داشته و با ایجاد زخمی کوچک در سطح پوست، خونریزی شدیدی دارید.

رفع جای جوش با سابسیژن

در آکنه، آبله مرغان یا جوش های عمیق به دلیل وجود چسبندگی و فیبروز زیر آنها بافت داخلی پوست به درون کشیده شده و سفت می گردد. این بافت سفت شده زیر پوست مانع بازسازی دوباره پوست شده و ظاهر پوست به صورت فرو رفته به نظر می رسد. سابسیژن روش موثری است که در آن با وارد شدن سوزن های بسیار ریزی داخل پوست این بافت سفت و منسجم متلاشی شده و با تحریک لایه ی اپیدرم پوست برای کلاژن سازی باعث بازسازی پوست شده و جای فرو رفته پر می شود.

قبل از سابسیژن چه کارهایی باید انجام داد؟

  • قبل از سابسیژن صورت تمیز و شسته شده و بدون آرایش باشد.
  • اگر دچار بیماری خاصی هیستید حتما از قبل پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید حتما پزشک خود را مطلع کنید.

مراقبت های پس از سابسیژن

  • حفاظت از پوست در مقابل اشعه خورشید
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده موضعی، برای بهبود سریع تر پوست
  • مصرف کامل و به موقع آنتی بیوتیک‌های تجویزی برای پیشگیری از عفونت
  • در صورت احساس درد می‌توانید از مسکن‌های خوراکی استفاده کنید
  • در هنگام استراحت حتمأ روی کمر خوبیده و زیر سر خود را بلند نگه دارید
  • از دستکاری محل درمان و قرار گرفتن در محیط‌های گرم و پر حرارت بپرهیزید

تعداد جلسات مورد نیاز سابسیژن

پوست افراد با یگدیگر متفاوت است به همین دلیل، نمی توان بطور قطعی تعداد دقیقی از جلسات را برای تمامی افراد به صورت یکسان در نظر گرفت. در واقع تعداد جلسات مورد نیاز برای سابسیژن به موارد متعددی از جمله توانایی کلاژن سازی پوست، نوع فرورفتگی و میزان عمق فرورفتگی‌ها وابسته است. با این وجود و در وضعیت کلی تعداد 3 تا 6 جلسه با فاصله زمانی یک ماهه، برای درمان اسکارهای با عمق متوسط کفایت می‌کند. البته در مواردی هم طبق صلاحدید پزشک، یک جلسه سابسیژن کافی است.

مزایای سابسیژن

• نتایج درمانی عالی.
• امکان استفاده درهمه تیپ های پوستی.
• مدت زمان نقاهت کوتاه.
• قابلیت انجام درهمه فصول.
• امکان استفاده همزمان از پیلینگ شیمیایی و لیزر فرکشنال co2 و RF فرکشنال و میکرودرم ابریژن دریک جلسه همزمان.

370225