اُمیکرون و مسئله قرنطینه

تعداد روزهای قرنطینه اُمیکرون یک زمان علمی و یک زمان عملی دارد. سازمان بهداشت جهانی هم در نشستی که به تاریخ یکم فوریه داشت، تاکید کرد که تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در هر کشوری باید موضوعات دیگری را هم اعم از مختل شدن خدمات بهداشت و درمان و سایر بخش‌ها در کشور، درنظر بگیرند.
تصویر اُمیکرون و مسئله قرنطینه

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی مقابله با کرونا نوشت: از طرفی انتقال ویروس طیف دارد و اینطور نیست که بگوییم تا روز پنجم و ششم ادامه پیدا می‌کند و بعد متوقف می‌شود. بیش‌ترین احتمال انتشار ویروس هفت روز (دو روز قبل از شروع علائم و پنج روز بعد از شروع علائم) است و به همین جهت ناقلان بدون علامت بیش‌ترین نقش را در انتقال بیماری بازی می‌کنند.

به دلیل همین قدرت انتقال دو روز زودتر از شروع علائم ما تاکید داریم که افراد ماسک بزنند و فاصله ایمن را از دیگران رعایت کنند؛ رعایت فاصله فقط به این دلیل نیست که شما مبتلا نشوید بلکه بیشتر به این دلیل است که اگر ناقل باشید دیگران را آلوده نکنید. مطالعات نشان داده که انتشار ویروس از روز پنجم به بعد کاهش پیدا می‌کند.

البته این زمان در افرادی که به نوع شدید مبتلا شده‌اند یا بیماری زمینه‌ای دارند، طولانی‌تر است. بسیاری از کشورها اعلام داشتند که از روز پنجم به بعد افراد می‌توانند به محل کار خود بازگردند زیرا انتشار ویروس به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است و از طرفی زمانی که تعداد زیادی از افراد مبتلا می‌شوند، خدمات جامعه مختل می‌شود.

برای انتخاب روز پایان قرنطینه باید تعادلی میان مزایا و معایب درنظر گرفته شود. من به عنوان کارشناس با این کاهش موافقم زیرا پذیرش جامعه برای ۱۴روز کم است و به جای یک چیز ایده‌آل نشدنی شرایط شدنی و زیر ایده‌آل را پیشنهاد می‌دهیم.

به نظر می‌رسد در اُمیکرون چون دوران نهفتگی کوتاه‌تر است و علائم زودتر ظاهر می‌شود، زمان انتشار ویروس کمتر شده است. کودکان چقدر در معرض خطر هستند، این ویروس هنوز هم به بزرگسالان تمایل بیشتری دارد با این تفاوت که تعداد زیادی از بزرگسالان واکسینه شده‌ یا مبتلا شده‌اند پس سهم کودکان از احتمال ابتلا به کرونا بیشتر شده است اما اینکه بگوییم کودکان بیشتر در معرض خطر هستند درست نیست.

توجه: مطالب مندرج در پرسون الزاما به منزله دیدگاه و موضع مسئولان این رسانه نیست. رسانه پرسون صرفا ماهیت و وظیفه اطلاع رسانی دارد.

منبع: آرمان ملی

384495