افزایش قیمت کالاهای اساسی روند صعودی دارد

بررسی بازار کالای اساسی در آستانه نوروز نشان می دهد، قیمت این کالاها روند افزایشی قابل توجه ای داشته و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که دولت وعده کنترل قیمت ها را با مداخله در بازار داده است.

تصویر افزایش قیمت کالاهای اساسی روند صعودی دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از شعارهای دولت سیزدهم کنترل قیمت و تنظیم بازار کالای اساسی بود. ابراهیم رییسی از زمان آغاز به کار خود دست به اقداماتی برای رسیدن به این شعار زد از جمله این اقدامات دستورات و ماموریت های برای وزارتخانه های همچون وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت‌ها، راه اندازی قرارگاهی با عنوان قرارگاه امنیت غذایی ، اجرای طرح های تشدید نظارت و بازرسی، به کارگیری قیمت های دستوری و توزیع هوشمند کالا از طریق سامانه ای با نام "بازرگام" بوده است.

اما ادامه افزایش قیمت کالاهای اساسی نشان می دهد که هیچ یک از این اقدامات موثر نبوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٥٣.٦ درصد برای دهک ‌های هشتم و دهم تا ٥٤.٠ درصد برای دهک‌های اول و دوم است. هم چنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٣.٥ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٤ درصد برای دهک دهم است.

در بین کالاهای اساسی پر مصرف ترین آن ها در ایام نوروز، برنج، گوشت قرمز و مرغ هستند.

برنج چقدر گران شده است؟

متوسط قیمت کالاهای خوراکی در بهمن ماه نشان می دهد که برنج ایرانی نسبت به سال گذشته ۹۵.۳ درصد گران شده است به نحوی که قیمت هر کیلوگرم در بهمن سال گذشته به طور متوسط ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که در دی ماه امسال به حدود ۵۷ هزار تومان رسیده و برای بهمن ماه متوسط قیمت ۶۷ هزار و ۳۰۰ و حداکثر ۷۶ هزار تومان را تجربه کرده است.

هر کیلوگرم برنج خارجی نیز در بهمن ماه سال گذشته با قیمت۲۴ هزار تومان به فروش می رسیده است که در دی ماه سالجاری به ۳۰ هزار تومان رسیده و در بهمن ماه تا بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است.

برنج خارجی در ماه گذشته قیمت ۳۵ هزار تومان را نیز لمس کرده است. بر این اساس این کالا نسبت به آذر ماه ۵.۸ و در مقایسه با دیماه ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان گران تر شده است.

میزان افزایش گوشت قرمز چقدر بوده است؟

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی با ۴۲.۱ و ۲۱.۵ درصد افزایش در دی امسال به حدود ۱۳۸ و ۱۳۴ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۹۷ و ۱۱۰ هزار تومان بوده است.

مرغ هم گران شده است

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در دی ماه با افزایش ۴۵.۶ درصدی به نزدیک ۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در دی ماه سال قبل حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در فروردین امسال ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما در اوایل آذر با افزایش مجدد به ۳۱ هزار تومان تغییر کرد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ ۳۱ تا ۳۴ هزار تومان، ران مرغ ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان، سینه ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان و فیله مرغ ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به روزهای اخیر کمی افزایش داشته است.

روند افزایشی قیمت این سه کالا که نقش مهمی در سبد خرید نوروزی دارند گواه آن است که، هیچ‌کدام از تمهیدات دولت سیزدهم از قرارگاه امنیت غذایی تا قیمت های دستوری نتوانسته است منجر به کنترل قیمت‌ کالای اساسی در بازار شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

387108