ایران 1400

ایران در سال ۱۴۰۰ حوادث و رویدادهای گوناگونی را از سر گذراند. از نظر سیاسی بزرگترین اتفاق سال ۱۴۰۰ برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که با پیروزی ابراهیم رئیسی پایان یافت، کرونا همچنان در کشور جولان می‌داد تا زمانی که واکسنهای خریداری شده به کشور وارد شد و واکسیناسیون ایرانیان سرعت گرفت و برای مدتی جولان کرونا پایان یافت.
تصویر ایران 1400

به گزارش سایت خبری پرسون، اقتصاد همچنان درگیر تورم بیش از ۴۰ درصد و تکانه‌های ناشی از تحریم در قسمت منفی نمودار رشد می‌کرد. با یکدست شدن حاکمیت بعد از ۴۳ سال در ایران، حاکمیت در قوای مقننه مجریه و قضاییه یک دست شد.

مردم ایران روزهای تلخ و شیرین زیادی را باهم از سر گذراندند که به برخی از مهمترین حوادث رخ داده در سال ۱۴۰۰ در این نوشته اشاره خواهم کرد.

ایرانیان، مسافرت نروید

این جمله‌ای بود که در اسفند 99 زیاد شنیدیم و فروردین ۱۴۰۰ را با آن شروع کردیم. شل‌کن سفت‌کن های کرونایی دولت دوازدهم که از سال گذشته به سال ۱۴۰۰ هم رسیده بود، همچنان در فروردین ادامه داشت. سخنگوی دولت وعده ورود واکسن آسترازنکا را می‌داد آنهم تا آخر فروردین ...

اطمینان داریم آمریکا به برجام باز خواهد گشت

سخنگوی دولت دوازدهم در اولین نشست خبری خود در سال 1400 حرف‌هایی زد که یادآوری بخش‌هایی از آن خالی از لطف نیست. مهم‌ترین جمله‌ای که علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم در اولین سخنرانی در سال ۱۴۰۰ گفت این بود که" ما مطمئنیم دولت آمریکا به برجام باز خواهد گشت و روابط ایران با دنیا بهتر خواهد شد. " حالا که در انتهای سال ۱۴۰۰ هستیم می‌بینیم که ظاهراً این سیاست قطعی ایران بوده که برای توسعه روابط با دنیا به برجام برگردد و احتمالاً وقتی شما این نوشته را می‌خوانید، مذاکرات همچنان در جریان است...

انتخابات

مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ افتاد برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود ;i حواشی بسیار زیادی داشت. از تأیید صلاحیتهای جنجالی، رد صلاحیت‌های جنجالی‌تر در شورای نگهبان و اعتراض کاندیداها مناظره‌هایی در تلویزیون برگزار شد و کاندیداهای ریاست جمهوری مطابق رویه معمول، وعده‌هایی دادند که قضاوت به انجام رسیدن یا نرسیدن آنها با شما!!!

دسته بندی‌های مختلفی را شاهد بودیم تا روز انتخابات که بنا به اظهار رسمی دولت با مشارکت 48.8 درصدی مردم کشور و 24.4 درصدی مردم تهران، انتخابات برگزار شد و سید ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

آقای رِییس جمهور

در سالی که گذشت، ایران سیزدهمین رییس جمهور خود را شناخت. رییس سابق قوه قضاییه، حالا ردای قضاوت را از تن به در کرده و ردای سیاست بر تن کرده است. ابراهیم رییسی بعنوان سیزدهمین رییس جمهور ایران سوگند خورد، در حالی که انبوهی از مطالبات به زمین مانده مردم ایران پس از انقلاب را پیش روی خود داشت.

رییسی: قطعاً با رییس جمهور آمریکا دیدار نخواهم کرد

او در اولین نشست خبری خود بعد از رئیس جمهور شدن به مردم قول داد که مالیات تولید را از ۲۵ به ۱۰ درصد کاهش خواهد داد و رونق تولید ایجاد خواهد کرد، نقدینگی را مدیریت می‌کند و قطعاً گفت که با رئیس جمهور آمریکا دیدار نخواهد کرد.

او گفت که طرح جامع بین ایران و چین انجام خواهد شد و در سیاست خارجی به همسایگان خود اولویت خواهد داد.

رویدادهای ورزشی

اندکی از سیاست فاصله بگیریم، در سال ۱۴۰۰ بازی‌های المپیک با یک سال تأخیر برگزار شد. دیدیم که چگونه ژاپنی‌ها این بازیها را با وجود کرونا و سخت گیری های فراوان، مدیریت کردند. کاروان ورزشی ایران هم در این بازی‌ها شرکت کرد و ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز را کسب کرد و در رده بیست و هفتم جدول مدالها قرار گرفت.

جواد فروغی در تپانچه بادی، سجاد گنج‌زاده در کاراته و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلایی کاروان ایران بودند.

علی داودی در وزنه برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد صاحب مدال نقره شدند.

امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز ۲ برنزی ایران بودند.

در واقع از ۷ مدال کاروان ایران ۴ مدال سهم کشتی بود و رشته‌های تیراندازی وزنه برداری و کاراته هرکدام یک مدال گرفتند.

ایران به جام جهانی فوتبال صعود کرد

بازی‌های حساسی برای تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی برگزار شد که در نهایت با صعود ایران به عنوان اولین تیم در آسیا به جام جهانی این بازی‌ها پایان یافت. این صعود، ُ سه بازی پیش از پایان مرحله نهایی انتخابی جام جهانی رقم خورد و سریع‌ترین صعود ایران به جام جهانی لقب گرفت. جام جهانی فوتبال در سال آینده در قطر برگزار خواهد شد.

رویدادهای نجومی در سالی که گذشت

سال ۱۴۰۰ برای دوستداران نجوم، سال خوبی بود. در این سال دو ماه گرفتگی و دو خورشید گرفتگی اتفاق افتاد که اولین ماه گرفتگی چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ اتفاق افتاد. در ۲۰ خرداد و ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ هم خورشید گرفتگی داشتیم که در ایران قابل مشاهده نبود و در ۶ اردیبهشت ۵ خرداد و ۳ تیر ماه هم ۳ ابر ماه در آسمان مشاهده شد.

رویدادهای علمی

یکی از مهمترین اتفاقات علمی در سال ۱۴۰۰ که در جهان به وقوع پیوست ارسال تلسکوپ جیمز وب بود که بعد از چندین سال تحقیقات ساخته شد و به فضا ارسال شد که بتواند بشر بتواند اعماق فضا را با این تلسکوپ رصد کند. این تلسکوپ فرصتی فراهم می‌کند تا انسان، جهان را آن گونه که ۱۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ بوده است، تماشا کند.

رویدادهای منظقه ای و بین المللی:

طالبان دوباره برگشتند

از اتفاقات مهم سال ۱۴۰۰ می‌توان به ترک افغانستان توسط آمریکا اشاره کرد و سلطه دوباره طالبان بر افغانستان مجدداً اتفاق افتاد. جهان شاهد اتفاقاتی بود که در فرودگاه کابل افتاد و سیل مهاجران افغان به کشورهای همسایه روانه شدند.

حمله روسیه به اوکراین:

یکی از مهم‌ترین اتفاقات صحنه بین‌الملل و منطقه‌ای در سال ۱۴۰۰ حمله روسیه به اوکراین بود که علی رغم مخالفت جامعه جهانی، رییس‌جمهور پوتین این حمله را آغاز کرد و احتمالاً هنگامی که شما این نوشته را می‌خوانید، این جنگ ادامه دارد...

درگذشت کادر درمان و هنرمندان بر اثر کرونا:

مردم ایران در سال ۱۴۰۰ شاهد جولان کرونا و از دست رفتن خیلی از هنرمندان، بازیگران و ورزشکاران و کادر درمان کشور بودند. از جمله هنرمندانی که به علت کرونا در سال ۱۴۰۰ از میان ما رفتند می‌توان به مرحوم فتحعلی اویسی بازیگر، عزت الله مهرآوران هنرمند، حمید لبخنده، رفعت هاشم پور، زهره فکورصبور، علیرضا غفاری و آزاده نامداری، محمد ابوالحسنی، محسن قاضی مرادی، مسعود ولدبیگی و مسعودبهبهانی ها اشاره کرد که این هنرمندان را کرونا از ما گرفت. جمع کثیری از پزشکان و پرستاران این کشور هم به دلیل بیماری کرونا متاسفانه از میان ما رفتند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، 138 نفر از کادر درمانی کشور در سال 1400 بر اثر کرونا در جان خود را از دست دادند.

389495