ذخیره سازی1500 نمونه خون بند ناف نوزاد در لرستان

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی لرستان با بیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون ۱۵۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد در لرستان ذخیره‌سازی شده است، گفت: هزینه نگهداری خون بند ناف ۶ میلیون ۵۸۱ هزار تومان است.
تصویر ذخیره سازی1500 نمونه خون بند ناف نوزاد در لرستان

به گزارش سایت خبری پرسون، مریم بیرانوندزاده با بیان اینکه خون بندناف خونی است که پس از تولد نوزاد در جفت باقی می‌ماند، اظهار داشت: در زمان بارداری خون بندناف برای ادامه حیات و سلامت نوزاد لازم است، اما پس از تولد جفت و خون آن به عنوان یک بافت اضافی به دور انداخته می‌شود که حاوی سلول‌های زیادی است، مشاهده شده ‌که این خون حاوی تعداد زیادی سلول‌های بنیادی هستند که مزایای بسیاری نسبت به سلول‌های بنیادی دیگر دارند.

وی با اشاره به مزایای خون بند ناف نوزاد افزود: چون هنوز سلول‌ها خون بند ناف نوزاد برخوردی با محیط خارج پیدا نکرده‌اند، اولا آلوده نبوده و ثانیا از نظر ایمنی پاسخ‌های ایمنی ناخواسته کمتری را ایجاد می‌کنند، چرا که هنوز نابالغ هستند.

معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که سلول‌های بنیادی برای درمان کدام بیماری‌ها کاربرد دارند، عنوان کرد: تمامی بیماری‌هایی که می‌توان با پیوند مغز استخوان درمان کرد، یعنی در انواع بیماری‌های سرطان خون و تالاسمی با پیوند سلول‌های بنیادی خون بندناف هم امکان درمان وجود دارد.

وی بیان کرد: گاهی اوقات در پیوند سلول‌های بنیادی، دهنده مناسب برای بیمار درخانواده خود پیدا نمی‌شود به همین منظور در بیماری‌هایی مانند سرطان می‌توان به جای آن از سلول‌های بنیادی بندناف غیرخویشاوند استفاده کرد، چرا که این سلول‌ها نابالغ بوده و واکنش‌های ناخواسته پیوند درآن کمتر اتفاق می‌افتد؛ می‌توان از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های نقص ایمنی که نوزاد با این نقص مادرزادی متولد می‌شود، استفاده کرد.

وی تصریح کرد: از نظر تئوری و استانداردهای پذیرفته شده خون بندناف 15 تا 20 سال امکان نگهداری وجود دارد، به طوری که از تأسیس نخستین بانک‌های دنیا 20 سال هم نمی‌گذرد و مطالعات در این زمینه برای نگهداری بیشتر همچنان ادامه دارد.

معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به روند گرفتن و ذخیره‌ٔ سلول‌های بنیادی خون بند ناف از اتاق زایمان تا بانک خون بند ناف خاطر‌نشان کرد: پس از تولد نوزاد، بند ناف و جفت جدا می‌شوند و خون آن توسط کیسهٔ مخصوص یا سرنگ جمع‌آوری خواهد شد. این فرایند کاملاً بدون درد است و طی آن به مادر و کودک آسیبی وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به فرایند جمع‌آوری و فریز سلول‌های بنیادی خون بند ناف از اتاق زایمان تا بانک اظهار داشت: کارشناسی برای خون گرفتن در زمان زایمان در اتاق عمل حضور می‌یابد و پس از تولد نوزاد کار خونگیری از بند ناف را انجام می‌دهند، خون جمع‌آوری‌شده در کیت مخصوص به پدر یا همراه مادر تحویل داده می‌شود سپس نمونه خون باید با حفظ شرایط استاندارد به بانک خون منتقل شود.

وی با بیان اینکه نمونه خون پس از انجام کنترل کیفی اولیه وارد آزمایشگاه پردازش می‌شود، افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف در صورت داشتن استاندارد لازم از نظر تعداد سلول، آزمایشات سرولوژی و آزمایشات میکروبی که روی خون بند ناف انجام می‌‌شود ذخیره خواهد شد.

معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی لرستان در ‌ارتباط‌ با مدت زمان نگهداری خون بند ناف عنوان کرد: از نظر تئوری سلول‌های بنیادی را می‌توان به مدت نامحدود نگهداری کرد، از لحاظ تجربی و عملی اولین انجماد خون بند ناف در سال 1970 انجام گرفته‌ بنابراین حداکثر زمان تجربی حاصل نزدیک به 30 سال است.

وی با اشاره به شرایط نگهداری و ذخیره‌سازی طولانی‌مدت خون بند ناف بیان کرد: مادر ضمن داشتن سلامت کامل، بیشتر از 18 سال سن داشته باشد، مادران مبتلا به بیماری ایدز یا در معرض خطر این بیماری نباشد، موارد دیابت وابسته به دارو، انتخاب مناسبی برای ذخیره‌سازی نیستند ولی منعی نیز در گرفتن خون از مادران مبتلا به دیابت بارداری برای ذخیره‌سازی خون بند ناف وجود ندارد و وجود آنتی‌ژن هپاتیت B یا آنتی‌بادی هپاتیت C مانع عمل ذخیره‌سازی و انجماد است از جمله شرایط ذخیره‌سازی طولانی‌مدت خون بند ناف است.

بیرانوندزاده گفت: خون بند ناف از مادرانی که واجد سرطان‌های پوستی بهبودیافته‌ هستند پذیرش خواهد شد اما در سایر سرطان‌ها قابل پذیرش نیستند، خون بند ناف نوزاد مادرانی که تحت عمل پیوند قلب، ریه، کلیه، مغز استخوان یا هر پیوند عضو دیگری قرار گرفته‌اند، با نظر بانک انتخابی شما نگهداری خواهد شد همچنین منعی برای نگهداری خون بند ناف مادرانی که بیش از سه سال از درمان مالاریای آنها گذشته است یا یک دورهٔ کامل از مصرف داروی ضدمالاریا را گذرانده‌اند، وجود ندارد.

وی با اشاره به مراحل ثبت نام در بانک خون بند ناف تصریح کرد: مراجعه به دفتر نمایندگی یا تماس تلفنی، انجام مشاوره پزشکی، ثبت نام درسایت، پرداخت مبلغ و عقد قرارداد ، هزینه نگهداری خون بندناف 6 میلیون و 581 هزار تومان است که به صورت نقد و اقساط قابل پرداخت است، متقاضیان انجام این فعالیت می توانند از تسهیلات کم بهره بانک رسالت به مبلغ 5میلیون تومان بهره مند شوند.

معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی لرستان با اشاره به استقبال خوب مردم استان از بانک بند خون ناف خاطر نشان کرد: از آذر ماه سال1389تاکنون بیش از 1500 نمونه خون بند ناف از نوزادان هم استانی ذخیره‌سازی شده است.

منبع: تسنیم

442496