معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

هیچ موردی از گونه‌های جدید کرونا در استان همدان مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با وجود افزایش موارد مبتلایان به عفونت های تنفسی به ویژه در کودکان تاکنون هیچ مورد ثابت شده ای از گونه های جدید شناخته شده کرونا نظیر XBB و BQ۱ در استان همدان مشاهده نشده است.
تصویر هیچ موردی از گونه‌های جدید کرونا در استان همدان مشاهده نشده است

به گزارش سایت خبری پرسون،دکتر فاطمه ترکمان‌ اسدی شنبه ۱۰ دی‌ماه در جمع خبرنگاران افزود: براساس آزمایش های مولکولی انجام شده روی ترشحات تننفسی بیماران، غالب مبتلایان به علائم تنفسی فوقانی و تحتانی به علت ویروس های سرماخوردگی و در درجه بعد آنفلوآنزا بوده و کرونا کمتر مطرح است.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: آنفلوآنزای در گردش نیز اغلب از نوع آنفلوآنزای تیپ B است که نسبت به نوع A بیماری خفیف تر و کم عارضه تری ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه طی دو ماه اخیر شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به ویروس RSV به ویژه در کودکان زیر ۲۰ سال و شیرخواران بودیم، اضافه کرد: این موج همچنان ادامه داد و درمان بیماری صرفاً علامت درمانی است.

ترکمان‌اسدی ادامه داد: در حال حاضر با موج جدید یا ابتلا به سویه های جدید شناخته شده کرونا در استان مواجه نیستیم، هر چند با ورود این سویه ها به کشور و قابلیت انتشار سریع آن، احتمال افزایش موارد ابتلا به کووید به صورت قوی مطرح است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه همچنان توصیه های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی بهترین راهکار مقابله با تمام انواع ویروس های ذکر شده است، گفت: پرهیز از دست دادن، روبوسی و استفاده از ماسک در فضاهای پوشیده و فاقد تهویه مناسب توصیه می شود.

وی اضافه کرد: با وجود ناشناخته بودن میزان حساسیت این شیوه های جدید به واکسن، واکسن کووید تنها ابزار دفاعی پیشگیرانه علیه ویروس بوده و همچنان مورد تزریق واکسن کرونا مورد تأکید است.

ترکمان‌اسدی مطرح کرد: افراد علامت دار به عنوان کانون های در گردش ویروس لازم است با رعایت کامل اصول بهداشت فردی و توجه به اینکه ترشحات دهان و بینی این افراد برای سایر افراد آلوده کننده است، در طول بیماری در منزل بمانند و استراحت کنند.

وی اظهار کرد: تقویت سیستم ایمنی با خواب کافی، تغذیه مناسب با تأکید بر مصرف میوه و سبزیجات، فعالیت های ورزشی و کاهش استرس تا حد ممکن برای مقابله با عوامل ویروسی و میکروبی حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم همدان در پایان گفت: افراد علامت دار ضمن رعایت موارد فوق و درمان علامتی و استراحت در منزل در صورت عدم بهبودی یا بروز علائم ریوی لازم است به پزشک برای بررسی و معاینه مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

444577