اصلاح نظام بانکی به روایت وزیر اقتصاد

دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به اقدامات انجام شده از سوی وزارت اقتصاد در خصوص اصلاح نظام بانکی پرداخت.
تصویر اصلاح نظام بانکی به روایت وزیر اقتصاد

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه ثریا که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کرد: سال گذشته با تدابیر بانک مرکزی ترمز هزینه‌های مازاد بانک‌های غیردولتی گرفته شد؛ اتفاقی که درباره کنترل نقدینگی از اوایل سال گذشته رخ داد و موجب شد نرخ رشد ۳۹ درصدی تا آخر اسفند به ۳۱ درصد کاهش پیدا کند و امسال نیز این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اعمال سختگیری درباره ترازنامه بانک‌ها به خصوص بانک‌های غیردولتی، افزود: البته بدهی بانک‌های دولتی هم افزایش پیدا کرده اما به دلایلی از جمله اینکه ۵ بانک را در بانک سپه ادغام کردیم که موجب اضافه برداشت و همچنین مشکلاتی شد که وضعیت اکنون رو به بهبود است و یا اصلاحات اقتصادی در حذف ارز ترجیحی که به دنبال آن تقاضا در حوزه تسهیلات کشاورزی و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

خاندوزی گفت: درباره بانک‌های غیردولتی هم با ترمزی از اواسط سال گذشته توسط بانک مرکزی کشیده شد، امروز با اتفاق کم سابقه‌ای مواجه هستیم.

وی گفت: دولت در زمینه اصلاح ناترازی شبکه بانکی جدی است و در این زمینه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همراه هستند.

وی ادامه داد: برای اولین بار مدیران بانک‌های متخلف خصوصی فراخوانده می‌شوند و به آنها برنامه اصلاح ظرف ۶ ماه داده می‌شود و شرط گذاشته می‌شود که اگر ظرف ۶ ماه انجام نشود در حد تعیین تکلیف یک بانک و نه صرفاً برداشتن مدیر اقدام خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با تشدید نظارتی که از سال گذشته آغاز شد، شاهد خاتمه بی‌انضباطی‌ها و بی‌نظارتی‌ها باشیم و امیدواریم قوه قضاییه هم در این زمینه همراهی کند.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: همراهی بین دولت و قوه قضاییه درباره اصلاحات بانکی امید فعالان اقتصادی و کارشناسی‌هایی که سال‌های سال این ناترازی‌ها را می‌دیدند را زنده کرد؛ ناترازی‌هایی که حاصل سوءمدیریت و فسادها است.

نمی‌خواهیم تقابل بانک خصوصی و دولتی ایجاد کنیم

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در بین بانک‌های غیردولتی هم تعداد انگشت‌شماری بانک‌هایی داریم که تخلفات بی‌محابا، نرخ شکنی و قانون شکنی دارند و دنبال این نیستیم که تقابل ایجاد کنیم که بانک خصوصی به معنای تخلف یا بانک دولتی نیست.

وزیر اقتصاد درباره موضوع اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات بانک‌ها تأکید کرد: از همان ابتدا رئیس جمهور شمولیت، فراگیری و دسترسی همه مردم به منابع بانکی را مطرح کردند در این مورد صحبت کردیم کسانی که درآمد و سرمایه بالا ندارند، اما خوش‌حساب و منظم و معتبر هستند آن خوش‌حسابی برای آنها اعتبار شود تا تسهیلات بالاتر و با نرخ‌های بهتری دریافت کنند.
وی گفت: کار خوبی در حوزه اعتبارسنجی آماده شده که شهریور ماه یا نهایتاً مهر ماه رونمایی می‌شود و برای اولین بار میلیون‌ها نفر می‌توانند از سامانه اعتبارسنجی استفاده کنند و به این شکل اعتماد به روابط و دسترسی به منابع بانک‌ها بهبود یابد.

502881

مطالب مرتبط