حوض‌خانه "هجیج" مرمت شد

کارشناس میراث فرهنگی استان کرمانشاه از مرمت حوض‌خانه تاریخی روستای "هجیج" خبر داد.
تصویر حوض‌خانه "هجیج" مرمت شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مسلم کرمی، با اشاره به ظرفیت های گردشگری روستای هجیج، اظهارکرد: این روستای زیبا واقع در حاشیه سد داریان، به واسطه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و معماری خاص خود سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

وی افزود: هجیج علاوه بر چشم‌انداز طبیعی فوق‌العاده، دارای آثار تاریخی مانند چله خانه و حوض خانه است که گردشگرانی که به این روستا می‌آیند، از آنها هم بازدید می‌کنند.

کارشناس میراث فرهنگی کرمانشاه قدمت چله خانه هجیج را مربوط به سده دوم هجری قمری دانست و گفت: فضای چله‌خانه برای چله‌نشینی و عبادت و تزکیۀ نفس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا در زیر مسجد جامع روستای هجیج قرار گرفته و از ملات سنگ و گل ساخته شده و دارای دو ستون چوبی است.

وی در ادامه در خصوص حوض خانه هجیج هم گفت: این بنا هم مربوط به قرن‌های اولیه پس از اسلام است و از دیرباز دارای دو کاربرد شامل محل گرفتن وضو و غسالخانه روستا بوده است.

این مسئول ادامه داد: زمانی که وارد این بنای تاریخی می‌شویم، فضای موجود دارای دو قسمت می شود که بخش سمت راست آن، انبار آب و محل گرفتن وضو و بخش سمت چپ هم غسالخانه است.

وی در ادامه بااشاره به قدمت بالای بنای حوض خانه هجیج، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این بنا و اینکه گردشگران بسیاری هم هرساله از آن بازدید می‌کنند، اعتباراتی برای مرمت و ساماندهی بخش‌های آسیب دیده آن در نظر گرفته شد.

کرمی در ادامه از اتمام عملیات پروژه مرمت حوض خانه هجیج خبر داد و گفت: ساخت در و پنجره‌های چوبی، اجرای سنگ‌فرش و مرمت بخش‌های آسیب دیده بنا از جمله اقدامات انجام شده در آن است.

بنای چله خانه و حوض خانه روستای هجیج پاوه سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

505119