مذاکرات در فاز هسته ای

به نظر عدم اعلام مذاکرات با مبنای هسته ای که ظاهرا بر اساس گزارش رویترز چندین بار هم انجام شده به این علت بوده که خللی در آزادی زندانیان و انتقال پول های ایران صورت نگیرد. اصل قضیه بین ایران و آمریکا پرونده هسته ای ایران است.
تصویر مذاکرات در فاز هسته ای

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر زرگر کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: پیش درآمد مذاکرات هسته ای ایران آزادی زندانیان ایران و آمریکاست. از قرار معلوم اعلام شده زندانیان آمریکایی در ایران در شرف پرواز به دوحه هستند و بخشی از ارزهای ایران به یکی از حساب های ایران در قطر واریز خواهد شد. به نظر شاید طرفین در انتظار بودند که در ابتدا قضیه تبادل زندانیان انجام شود و انتقال پول ها صورت گیرد و در مرحله بعد خبر مذاکرات در ارتباط با مسائل هسته ای افشا گردد تا همه متوجه شوند که مذاکرات دیگری در پشت پرده درکشور ثالثی در جریان است.

به نظر عدم اعلام مذاکرات با مبنای هسته ای که ظاهرا بر اساس گزارش رویترز چندین بار هم انجام شده به این علت بوده که خللی در آزادی زندانیان و انتقال پول های ایران صورت نگیرد. اصل قضیه بین ایران و آمریکا پرونده هسته ای ایران است. آمریکایی ها کشورهای غربی و متحدان خاورمیانه ای آمریکا در ابتدا به دنبال آن بودند که روند رو به جلوی هسته ای ایران متوقف شود و مذاکراتی در مرحله بعد صورت گیرد و آژانس هم در ایران به فعالیت خود ادامه دهد. اصل قضیه مذاکرات هم همین بوده چه در برجام ۲۰۱۵ و چه در مذاکرات نیم بندی که همواره در جریان است. این موضوع اصل بوده که روند رشد افزون غنی سازی در ایران به زعم غربی ها متوقف شود.

تاکنون نکته نوشته ای جز موافقت نامه های شفاهی بین طرفین وجود نداشته است. به نظر می رسد در مذاکرات آینده با توافق کتبی روبه رو خواهیم بود مذاکراتی که چه در چارچوب برجام باشد و چه در چارچوب یک توافق فرابرجامی، به هر طریق دیر یا زود این مورد مشخص خواهد شد و اصل قضیه نیز توافق برای رفع تحریم ایران و کاهش سطح غنی سازی تهران است. شاید هم اعالمی که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در چند روز قبل داشتند مبنی بر اینکه ما از ایران می خواهیم به معیارهای آژانس پایبند باشد نشانه ای است که آنها نیز با غربی ها مذاکراتی انجام داده اند و در جریان مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا در هتل های جداگانه ای هستند و همکاری ایران را برای احیای برجام ضروری می دانند.

در هر صورت مواضع طرفین نشان می دهد که در طول ماه های گذشته مذاکراتی همواره در جریان است و ایران نیز در این مدت در حال تنش زدایی بود یا در ارتباط با میدان گازی آرش موضع سختگیرانه ای را نسبت به اعراب اعلام کند. تمام این موارد نشان دهنده موضع تنش زدای ایران است و از طرف دیگر آمریکایی ها نیز در ارتباط با صدور نفت ایران نرمش نشان داده اند و برخی اخبار نشان دهنده آن است که صادرات نفت ایران به اوج خود و در حدود ۲ میلیون بشکه در روز رسیده و روسیه و عربستان هم در این راستا برای عدم کاهش قیمت نفت تولید خود را کاهش داده اند.

آمریکایی ها چندان هم نخواستند در این زمینه کار شکنی کنند و این مورد چراغ سبزی در راستای مذاکرات دوحه بوده لذا این امید وجود دارد که این مذاکرات با توجه به اینکه هم ایران و هم آمریکا موضع نرم تری را در طول ماه های گذشته از خود نشان داده اند در آینده به نتایج مثبتی برسد. همه این خبرها حاکی از آن است که شاید این خبر درست باشد که مذاکرات هسته ای در دوحه در جریان بوده و طرفین امیدوار هستند به نتیجه دلخواهی هم دست یابند.

منبع: آرمان ملی

510130