بهترین راه تشخیص هاری / روش انتقال و بیماری‌زایی هاری

سالانه ۵۹ هزار مرگ به علت ابتلا به بیماری هاری در بیش از ۱۵۰ کشور در جهان رخ می‌دهد.
تصویر بهترین راه تشخیص هاری / روش انتقال و بیماری‌زایی هاری

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به ۲۸ سپتامبر روز جهانی هاری اظهار کرد: هــاری نوعــی عفونــت ویروس دســتگاه اعصــاب مرکــزی و قابــل انتقـال بیـن حیـوان و انسـان اسـت کـه معمـولا به واسـطه گـزش حیـوان هـار بـه انسـان منتقـل می‌شـود.

وی افزود: در صـورت ابتلای انسان به هاری، بیماری صددرصد کشـنده خواهد بود اما خوشــبختانه با وجود کشــندگی بــالای ایــن بیمــاری، در صــورت انجــام تمام مراحــل پیشــگیری و درمــان بیمــاری از جملــه شست‌وشــوی صحیــح محــل گــزش بــا آب و صابــون و مــواد ضدعفونــی کننــده، واکسیناســیون و تزریــق ســرم ضــد هــاری به موقــع و کامــل می‌تــوان از مرگ بر اثر ابتــلا بــه هــاری پیشــگیری کرد.

بختیاری‌نیا با بیان اینکه سالانه ۵۹ هزار مرگ انسان به علت ابتلا به بیماری هاری در بیش از ۱۵۰ کشور در جهان رخ می‌دهد، گفت: ۵۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

روش انتقال و بیماری‌زایی هاری

وی افزود: معمولا ویـروس هـاری هنـگام گـزش و از طریـق بـزاق حیـوان هــار بــه انســان انتقــال می‌شود. همچنیــن ویــروس هــاری می‌توانـد از طریـق تمـاس بـزاق حیـوان هـار بـا خـراش پوسـتی یا از طریق چشـم و غشـاهای مخاطـی دهـان، مقعـد و واژن وارد بـدن انسـان و موجب بــروز بیمــاری شــود.

521687