کشف‌های جدید در شرق و جنوب ایران

باستان‌شناسان در ۷۰ کیلومتری مشهد، زوایای ناشناخته یک نیایشگاه ساسانی را کشف کردند. در کاوش‌های باستان‌شناسان منطقه لار استان فارس نیز شواهدی از کوره ساخت سفال­ به‌دست آمد.

تصویر کشف‌های جدید در شرق و جنوب ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، میثم لباف خانیکی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی است که در محوطه تاریخی «بازه هور» در ۷۰ کیلومتری شهر مشهد و در مجاورت روستای رباط سفید استان خراسان رضوی مستقر شده‌اند؛ منطقه‌ای که از سال ۱۳۹۳ موضوع بررسی، گمانه‌زنی و کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته و پژوهش‌های سال‌های اخیر زوایای ناشناخته‌ای از این محوطۀ باستانی مهم را آشکار ساخته است.

محوطۀ بازه هور که در عرصه‌ای به وسعت ۲۰ هکتار گسترده شده متشکل از یک سکونتگاه، یک گورستان و دو مجموعۀ معماری مذهبی است که به‌واسطۀ چهارتاقی سنگی که در جبهۀ شمالی آن قرار دارد، شهرت یافته است. این چهارتاقی به عنوان نخستین بنای ثبتی خراسان در سال ۱۳۱۰ به شمارۀ ۳۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. کاوش‌های باستان‌شناسی که از سال ۱۳۹۷ در جبهۀ جنوبی این محوطه دنبال شده است، به شناسایی بقایای معماری یک آتشکدۀ ساسانی انجامید که تا اوایل دوران اسلامی فعال بوده و نهایتاً بر اثر زلزله‌ای مهیب ویران شده است.

لباف خانیکی، سرپرست هیأت کاوش‌های باستان‌شناسی در بازه هور درباره یافته‌های این محوطه تاریخی گفت: کاوش‌های سال‌های اخیر نشان داده که فضای داخلی این آتشکده با گچ‌بری‌های نفیس زینت یافته و هستۀ مرکزی آن با استفاده از مصالح مرغوب آجر و گچ ساخته شده بود.

به گفته این باستان‌شناس، علاوه‌بر قطعات متعدد ظروف سفالی و شیشه‌ای، قطعات گچ مکتوب به خط فارسی میانه اطلاعات ارزشمندی دربارۀ ماهیت این آتشکده و بانیان آن در اختیار قرار داده است.

منبع: مهر

544286