نقد و بررسی «رمز ماشین زمان و تغییر ناگهانی خیار ترشی»

کتاب «رمز ماشین زمان و تغییر ناگهانی خیار ترشی» نوشته سیمون لیا نقد و بررسی می شود.
تصویر نقد و بررسی «رمز ماشین زمان و تغییر ناگهانی خیار ترشی»

به گزارش سایت خبری پرسون، فرمهر منجزی، مترجم کتاب «رمز ماشین زمان و تغییر ناگهانی خیار ترشی» در نشست معرفی کتاب «رمز ماشین زمان و تغییر ناگهانی خیار ترشی» در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد، اظهار کرد: مارکوس و لارنس، کرم و پرنده‌ای هستند که ماجرای آشنایی و سفر آنها به کنیا موضوع کتاب «در مدرسه کرم‌ها این چیزها را درس نمی‌دهند» است و این بار این کرم و پرنده‌ بامزه برای خواننده کودک ماجراهای دیگری دارند.

وی اظهار کرد: همه ما دلمان می‌خواهد به گذشته یا آینده سفر کنیم و ببینیم پیش از این چه اتفاق‌هایی افتاده یا مردم در آینده چطور زندگی می‌کنند.

مترجم کتاب «رمز ماشین زمان و تغییر ناگهانی خیار ترشی»، افزود: مارکوس باهوش و بامزه داستان، می‌خواهد لارنس تنبل و خانه‌نشین را از خانه بیرون بیاورد، نقشه‌ای می‌کشد و او را برای سفر به زمان‌های گذشته تشویق می‌کند که در این سفر اتفاق‌های جالب و بامزه‌ای برای این دو دوست می‌افتد.

وی تصریح کرد: مارکوس و لارنس مدت‌هاست با هم بیرون نرفته و تفریح نکرده‌اند. لارنس عادت کرده در مبلش لم بدهد و جدول کلمات حل کند. در حالی‌که هیچ‌کدام را هم نمی‌داند و همه را از مارکوس می‌پرسد.

این مترجم کتاب کودک گفت: مارکوس حوصله‌اش سر رفته و می‌خواهد مثل گذشته با لارنس بیرون برود. یک روز سر همین موضوع بحث‌شان ‌شد و مارکوس بدون این‌که فکر کند ممکن است لارنس حرف او را باور کند یک دفعه داستانی سرهم می‌کند که عمه‌اش، اولین ماشین زمان را اختراع کرده است.

منجزی گفت: لارنس که یک پرنده عاشق سفر و به خصوص سفر در زمان است، بلافاصله حرف او را باور و اصرار می‌کند هرچه زودتر به دیدار عمه‌ مارکوس بروند و در این سفر باز هم مارکوس به دردسر می‌افتد.

وی گفت: سیمون لیا نویسنده این کتاب، که پیش از این ماجراهای این دو دوست غیرعادی را با کتاب «در مدرسه کرم‌ها این چیزها را درس نمی‌دهند»، شروع کرده بود، این بار با این دو شخصیت دوست داشتنی ماجراهای طنز دیگری آفریده است که خواننده را مجذوب می‌کند.

یک فعال حوزه کتاب و همکار کانون توسعه فرهنگی کودکان نیز درباره این کتاب به ایسنا، گفت: لارنس و مارکوس به زمان گذشته سفر می‌کنند و سختی‌ها و شادی‌هایی را با هم تجربه می‌کنند. این بار هم نویسنده در قالب طنز و با دو شخصیت غیرهمگون، پیدا کردن راه‌حل، تفکر، دوستی و فداکاری را به صورتی زیبا برای ما روایت می‌کند.

زهره دهقانی افزود: خواندن کتاب به کودکان فرصت می‌دهد متناسب سن خود و به روش‌هایی که خودشان می‌پسندند درباره دنیای واقعی صحبت کنند به خصوص که کودکان دوست دارند موضوع کتاب درباره زندگی روزمره خود و هم‌سن و سال‌هایشان باشد.

وی اظهار کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کودک از شخصیت‌های داستان الگوبرداری می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه با موقعیت‌های جدید روبرو شود و در این دو کتاب، سیمون لیا، روبرو شدن با تجربه‌های سخت و استرس‌زا را بیان کرده و کودکان شیوه مقابله با آن را تجربه می‌کنند.

این فعال حوزه کتاب تصریح کرد: خواندن کتاب برای کودکان به آن‌ها کمک می‌کند موضوع‌های مختلف در مورد جهان و زندگی اطرافشان را درک کنند و بیشتر جذب دانش و آگاهی شوند که در تمام ابعاد زندگی اهمیت بسیاری دارد.

دهقانی با اشاره به تأثیر کتاب خواندن بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: آموزش در مدرسه به‌صورت شفاهی است و دانش‌آموزان هرچه با کلمات بیشتری آشنا باشند نسبت به همکلاس‌های خود برتری دارند، زیرا تدریس معلم را می‌فهمند و درک و یادگیری‌شان بهتر می‌شود.

منبع: ایسنا

544856