مخبر:

دنبال اجرای کامل توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین هستیم

معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر چین بر تسریع در اجرای محورهای توافقنامه راهبردی ۲۵ساله دو کشور تاکید کردند.
تصویر دنبال اجرای کامل توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مخبر در حاشیه بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای در دیدار با نخست‌ وزیر چین با قدردانی از حمایت‌های این کشور از مردم غزه در سازمان‌های بین‌المللی، اظهار کرد: اتفاقات تلخ غزه و فلسطین قلب هر انسان شریف، آزاده و باوجدان را جریحه دار می کند و متاسفانه در شرایط بغرنج کنونی و جنایت جنگی که از سوی رژیم صهیونیستی در غزه در جریان است، بیشتر کشته شدگان از میان غیرنظامیان و زن و کودک هستند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به توافقنامه راهبردی همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین گفت: زمینه‌های متعدد همکاری میان تهران و پکن وجود دارد که اگر بر این زمینه‌ها تمرکز کنیم و بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم، به نقطه مطلوبی در تحقق اهداف توافقنامه ۲۵ ساله خواهیم رسید.

مخبر با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و چین به حدود ۳۰ میلیارد دلار افزود: با اقداماتی مثل تهاتر کالا و استفاده از ارز ملی دو کشور، روند توسعه مناسبات تجاری تسهیل شده و این رقم افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت؛ بنابراین لازم است تا تبادلات تجاری با پول‌های دو کشور را افزایش دهیم.

وی روابط دو کشور را تاریخی و تمدنی توصیف کرد و با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های گسترده ایران در بخش‌های مختلف، به ویژه نفت و گاز، یادآور شد: یکی از بخش‌ها که بیشترین بازگشت سرمایه را به همراه دارد بخش نفت و گاز است. ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز در جایگاه نخست دنیا قرار دارد.

مخبر توسعه روابط با چین را از رویکردهای جدی جمهوری اسلامی ایران و دولت برشمرد و افزود: توسعه سواحل مکران و چابهار، احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، توسعه معادن، پروژه های قطار سریع السیر تهران- مشهد و تهران- اصفهان و همکاری‌های ترانزیتی غرب و شرق از برنامه‌های در دستور کار ایران است که از مشارکت و سرمایه‌گذاری چین در این زمینه‌ها استقبال می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری توسعه گردشگری را از زمینه‌های مهم همکاری میان ایران و چین دانست و گفت: اگر به دنبال جهش در مناسبات تجاری فیمابین هستیم لازم است بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش تقویت شوند که برای این منظور باید موضوعاتی مانند حمل و نقل هوایی، گردشگری، روادید و مسائل بانکی را تسهیل کنیم.

نخست‌وزیر چین نیز در این دیدار ایران را از کشورهای بزرگ خاورمیانه و موثر در عرصه منطقه‌ای و بین المللی برشمرد و گفت: حضور و عضویت کامل ایران در شانگهای و بریکس منجر به تقویت این سازمان‌ها خواهد شد و برای صلح و ثبات منطقه و جهان بسیار مفید خواهد بود.

لی کیانگ از ایران به‌عنوان شریک مهم کشور چین یاد و با اشاره به سوابق دیرینه روابط دو ملت و ارتباط از طریق جاده ابریشم اظهار کرد: مناسبات دو کشور پس از تاسیس روابط سیاسی در پنجاه سال اخیر همواره روند رو به رشدی داشته است و در سال جاری با دو نوبت ملاقات روسای جمهوری دو کشور، توافقات مهمی میان تهران و پکن منعقد شده است.

وی از آمادگی کشورش برای اجرای توافقات فیمابین خبر داد و افزود: پکن آماده است تا روابط راهبردی خود با تهران را توسعه دهد و همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های مختلف تعمیق کند.

نخست‌وزیر چین با بیان اینکه پکن هواره اهمیت ویژه‌ای برای همکاری دوجانبه با تهران قائل است، بر لزوم هماهنگی و ارتباط نزدیک و برادرانه دو کشور برای توسعه همکاری‌ها و افزایش سطح مبادلات تجاری فیمابین تاکید کرد.

لی کیانگ افزود: در شرایط امروز که صلح و توسعه جهانی با چالش زیادی روبه‌رو است، وحدت و همکاری از اهمیت دوچندان برخوردار است و ایران و چین که در نیم قرن گذشته شرکای راهبردی خوبی برای یکدیگر بوده اند باید همانند گذشته در کنار هم و در تعامل نزدیک باشند.

وی ادامه داد: چین مثل همیشه بر حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و سربلندی ملت ایران تاکید دارد و با هرگونه دخالت خارجی و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران مخالف است.

نخست‌وزیر چین به مسائل فلسطین و کشتار مردم غزه نیز اشاره کرد و گفت: فجایع غزه بی‌ثباتی خاورمیانه را افزایش داده است و در این میان موضع پکن کاملا روشن است و از همه طرف‌ها آتش‌بس سریع و حفاظت از غیرنظامیان را خواهان است تا تنش گسترش پیدا نکند.

وی با تاکید بر اینکه چین طرفدار صلح و عدالت است و از مردم فلسطین جهت حفاظت از حقوق ملی‌شان حمایت می‌کند، تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید با اقدامات مشترک در جهت تنش زدایی فعالیت کنند. پکن نسبت به نقش مهم ایران در منطقه اهمیت فراوانی قائل است و علاقه دارد هماهنگی بیشتری با تهران داشته باشد.

منبع: مهر

545538