چرا چین یک ابر قدرت در عرصه آشپزی نیست؟

بیش از ۲۰۰۰ سال پیش زمانی که متجاوزان عشایری به قلمرو چین یورش بردند پیش بینی درباره کارایی قدرت نرم شکل گرفت. یک ناظر زیرک پیشنهادی ارائه کرد مبنی بر آن که «بربرها» ممکن است توسط هنرهای آشپزی رام شوند. در واقع، او نوشته بود «میل» به برنج، کباب، خورش و شراب چینی می‌تواند مهاجمان را با اعتیاد به محصولات غذایی آن کشور تحت سلطه خود درآورد و به نقطه ضعف مهاجمان تبدیل شود.
تصویر چرا چین یک ابر قدرت در عرصه آشپزی نیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، کتابی تازه به بررسی سنت‌های عظیم و متنوع جمهوری خلق چین می‌پردازد و این پرسش را مطرح می‌کند: چرا پکن یک ابرقدرت آشپزی نیست؟ در حال حاضر «شی جین پینگ» رئیس جمهور سخت گیر چین آن کشور را از برگزاری ضیافت‌های درخور سنت آشپزی چینی برای رهبران جهان باز می‌دارد. هنگامی که کار روزنامه نگاران خارجی در چین محدود می‌شود نتیجه آن صرفا ایجاد سیاهچاله‌ها در عرصه ارائه اطلاعات سیاسی نیست بلکه خبرنگاران هم چنین آزاد نخواهند بود که در مورد لذت‌های آشپزی چینی به جهان بگویند.

این گزاره در دعوتنامه هیجان‌انگیز «فوشیا دانلوپ» نویسنده بریتانیایی کتاب «دعوت به یک ضیافت: داستان غذای چینی» ذکر شده است. این کتاب که هفته آینده برای اولین بار در ایالات متحده عرضه می‌شود دنیایی از لذت، نوآوری و تطبیق‌پذیری را به قدری عمیق و گسترده نشان می‌دهد که حتی خوانندگانی را که معتقدند همه چیز را در مورد غذا می‌دانند با داده‌های بسیاری مواجه می‌سازد. این نویسنده بریتانیایی کتاب را براساس سه دهه تجربه در سراسر چین و بررسی آشپزی چینی نوشته است و در موسسات آشپزی به آموزش پرداخته و در مزارع کوچک و صعب العبور چین غذاهای مخنلف را امتحان کرده است. او حتی غذاهای خیابانی چین را نیز امتحان کرده است.

منبع: فرارو

547091