تاثیر نشست ریاض بر جنگ غزه

آنها فکر می کنند ورود حزب ا... به معنی ورود ایران است . در حالی که خود آمریکایی ها این را نمی خواهند و اعراب هم به این نتیجه رسیدند که در این راستا حرکت کنند. فلذا می بینیم که این سازمان با جدیت بیشتری تشکیل جلسه فوری می دهد و در آنجا هم آتش بس فوری و رساندن کمک های انسانی جزو آن بندهای مصوبه ای که وجود داشت آورده اند.
تصویر تاثیر نشست ریاض بر جنگ غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، سید جلال ساداتیان تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: نشست ریاض دومین نشست سازمان کنفرانس اسلامی است چون در نشست قبلی کشورها خیلی تمایلی به جدی گرفتن مساله غزه نداشتند. اما با ادامه بمباران های هوایی مناطق مسکونی و افزایش تعداد شهدا و کشته های غیر نظامی بخصوص بچه ها که اکنون بیش از یازده هزار شهید که بالای ۴هزار نفرشان کودک و نزدیک 2500 نفر زنان هستند این نشان می دهد که اسرائیل با وحشی گری تمام و سبوعیت کامل مناطق مسکونی و بی دفاع به خصوص بیمارستان هایی که محل پناه بی پناهان بوده را مورد بمباران قرار داده است.

حتی گزارش شد کاروان آوارگانی که به سمت جنوب می رفتند را نیز بمباران کرده است. در برخی از مناطق نیز از بمب های یک تنی و پانصد کیلویی استفاده کرده که تعداد کشته ها و شهدای غیر نظامی را به شدت بالا برده است. این وضعیت مورد اعتراض بخش های مختلف مردم شده است. چنانکه در دانشگاه هاروارد و دیگر دانشگاه های آمریکا و همچنین مردم در نیویورک ، واشنگتن و برخی دیگر از شهرهای آمریکا و اروپا اعتراضات گسترده شده است. به اضافه شخصیت هایی اعم از سلبریتی ها ، هنرمندان و سیاسیون و همچنین مقامات علمی و دانشگاهی این اقدامات اسرائیل را محکوم کردند.

حمله اسرائیل به غزه همه چیز از جمله طرح ابراهیم و عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد. از طرف دیگر حیثیت نداشته نتانیاهو را در بعد سیاسی کاملا خدشه دار کرد و مورد سوال قرار داد. به گونه ای که حتی در خود اسرائیل هم کسانی مطرح می کنند که نتانیاهو باید برود. منتهی به خاطر کابینه ای که تشکیل داده اند و این کابینه به عنوان کابینه جنگی و ائتالفی است اینها دنبال آن هستند که قضیه غزه را به نحوی جمع کنند یا به نقطه قوتی برسانند. یعنی هم بتوانند به صورت زمینی، دریایی و هوایی به غزه وارد شوند و هم حماس را واردار به عقب نشینی کنند.

البته در مورد مقامات آمریکایی گفته شد مدیریت این جنگ را نیز آنها برعهده گرفته اند اما بعد مشخص شد که اختلافات جدی هم میان بایدن و نتانیاهو به وجود آمده است. چنانکه نتانیاهو درصدد است که تحت هر شرایط این وضعیت را ادامه دهد. اما آمریکایی ها دنبال این هستند که بتوانند حماس را مهار کنند اما دامنه جنگ به منطقه کشیده نشود. نتانیاهو نیز بر خلاف این به دنبال این است که آمریکایی ها را وارد یک درگیری کند و با حفظ این وضعیت در غزه و ادامه کشتار مردم بی دفاع غزه به اهداف خود برسد. حال پرسش اینجاست که اهداف آنها از این رویکرد چیست که به نظر می رسد صهیونیست ها فکر می کنند اگر این کار را انجام دهند حزب ا... لبنان وارد عمل و میدان جنگ خواهد شد .

آنها فکر می کنند ورود حزب ا... به معنی ورود ایران است و به خاطر همین هم آمریکا وارد خواهد شد و می تواند به ایران حمله کند و درگیری گسترده شود. در حالی که خود آمریکایی ها این را نمی خواهند و اعراب هم به این نتیجه رسیدند که در این راستا حرکت کنند. فلذا می بینیم که این سازمان با جدیت بیشتری تشکیل جلسه فوری می دهد و در آنجا هم آتش بس فوری و رساندن کمک های انسانی جزو آن بندهای مصوبه ای که وجود داشت آورده اند. فلذا یک تحول جدی در سایه لجبازی های نتانیاهو حتی در قبال آمریکا اتفاق می افتد.

منبع: آرمان ملی

548251