اشعه لیزر ضرر دارد؟/ آیا لیزر موهای زائد موجب سرطان و نازایی می شود؟

لیزر نمی تواند به تخمدان ها و سایر اندام های بدن نفوذ کند. اگر چنین بود، هیچ کلینیکی برای ارائه لیزر موهای زائد در نواحی مختلف بدن افراد بیمه نمی شد. با این حال، توصیه می شود اگر قصد بارداری دارید، با پزشک خود در خصوص انجام لیزر موهای زائد مشورت کنید.
تصویر اشعه لیزر ضرر دارد؟/ آیا لیزر موهای زائد موجب سرطان و نازایی می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آیا از روش های سنتی رفع موهای زائد مانند شیو کردن خسته شده اید و قصد استفاده از لیزر موهای زائد را دارید اما نگران اثرات منفی آن بر سلامتیتان هستید؟ آیا لیزر موهای زائد واقعاً می تواند موجب ناباروری شود و یا این ادعا تنها شایعه ای است برای اینکه که شما را از لیزر درمانی بترسانند؟ آیا کسانی که از لیزر موهای زائد استفاده می کنند، بعدها سرطان می گیرند؟ بی شک شایعات و افسانه های زیادی در خصوص لیزر موهای زائد وجود دارد که نباید به همه آنها اعتماد کرد. برای دانستن پاسخ این سوالات با ماهمراه باشید.

لیزر موهای زائد این روزها به یکی از محبوب ترین روش ها برای رها شدن از شر موهای زائد و داشتن پوستی صاف و بی مو تبدیل شده است. این روش از لیزر با حرارت بالا برای هدف قرار دادن فولیکول های مو استفاده می کند که می تواند منجر به بروز عوارض جانبی موقت شود. لازم به ذکر است که این عوارض معمولا جزئی بوده و مشابه واکنش هایی هستند که در دیگر روش های رفع موهای زائد مانند اپیلاسیون مشاهده می شوند.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

1- قرمزی و تحریک
پس از لیزر موهای زائد، معمولاً سوزش موقت و قرمزی خفیفی در ناحیه تحت درمان احساس می شود که در عرض چند ساعت فروکش می کند. برای به حداقل رساندن ناراحتی، ممکن است متخصص پوست از بی حسی موضعی پیش از انجام لیزر استفاده کند. در صورت تشدید سوزش پس از لیزر توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.

2- تغییر رنگدانه های پوست
یکی دیگر از عوارض جانبی موقت، تیره شدن یا روشن شدن جزئی پوست در ناحیه تحت درمان است. افرادی که پوست روشن‌تری دارند، ممکن است با لکه ها تیره ای پس از لیزر مواجه شوند. در حالی که افرادی که پوست تیره دارند، ممکن است با مناطق روشنی بر روی پوست خود برخورد کنند. این تغییرات معمولا موقتی هستند و جای نگرانی ندارند.

3- رشد بیش از حد مو در ناحیه تحت درمان
در برخی موارد نادر، لیزر موهای زائد ممکن است به رشد بیش از حد مو در ناحیه تحت درمان منجر شود. این عارضه جانبی غیرمعمول و ناخواسته هیپرتریکوز پارادوکسیکال نامیده می شود و در 3 درصد از افرادی که تحت لیزر موهای زائد قرار می گیرند رخ می دهد. در صورتی که با رشد غیر منتظره مو در ناحیه درمان مواجه شدید، توصیه می کنیم برای ارزیابی بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

4- تغییرات در بافت کلی پوست
گاهی وقت ها لیزر موهای زائد می تواند باعث تغییراتی در بافت پوست شود، به خصوص اگر اخیراً پوست خود را برنزه کرده باشید. کسانی که مستعد ایجاد اسکار هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. اگر تغییرات قابل توجهی در بافت پوست مشاهده کردید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

5- تاول و پوسته پوسته شدن
قرار گرفتن ناحیه تحت درمان در معرض نور خورشید بلافاصله پس از لیزر می تواند منجر به ایجاد تاول و پوسته پوسته شدن پوست شما شود. از این رو توصیه می شود پس از درمان لیزر بلافاصله در معرض نور خورشید قرار نگیرید و دستورالعمل های مراقبت پس از درمان ارائه شده توسط متخصص پوست را رعایت کنید.

آیا لیزر موهای زائد می تواند منجر به سرطان پوست شود؟

لیزرهای مورد استفاده برای موهای زائد کمترین تشعشع را از خود ساطع می کنند و به طور خاص فولیکول های مو را هدف قرار می دهد. طول موج های مورد استفاده در لیزر موهای زائد بسیار کمتر از موج های مضر UV هستند. (طول موج های UV به DNA آسیب می زنند و منجر به سرطان پوست می شوند.) بنیاد سرطان پوست نه تنها از ایمنی لیزر موهای زائد در برابر سرطان حمایت می کند، بلکه لیزر درمانی را در درمان ضایعات پیش سرطانی موثر می داند و می گوید استفاده از لیزر خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

آیا لیزر موهای زائد می تواند منجر به سرطان سینه شود؟

سیستم های لیزر و IPL همگی از امواج غیریونیزان استفاده می کنند. این نوع انرژی روی رشته های DNA هیچ تاثیری ندارد و در واقع این تجزیه DNA است که در طولانی مدت می تواند منجر به سرطان شود. علاوه بر این، نفوذ پرتوهای لیزر موهای زائد بسیار کم است و نمی توانند به بافت سینه آسیب برسانند.

آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث ناباروری شود؟

میزان نفوذ لیزرهای موهای زائد به پوست کمتر از یک میلی متر است و تنها نواحی که می توانند تحت تاثیر قرار دهند، سطح پوست، رنگدانه و فولیکول های مو هستند. لیزر نمی تواند به تخمدان ها و سایر اندام های بدن نفوذ کند. اگر چنین بود، هیچ کلینیکی برای ارائه لیزر موهای زائد در نواحی مختلف بدن افراد بیمه نمی شد. با این حال، توصیه می شود اگر قصد بارداری دارید، با پزشک خود در خصوص انجام لیزر موهای زائد مشورت کنید.

آیا می توان از لیزر موهای زائد در دوران بارداری استفاده کرد؟

به طور کلی، استفاده از لیزر موهای زائد در دوران بارداری توصیه نمی شود. زیرا تاکنون هیچ مطالعه انسانی ایمن بودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری را اثبات نکرده است به غیر از نگرانی هایی که در خصوص سلامتی وجود دارد، به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بارداری پدید می آید، میزان رشد مو و طول آنها در این دوران افزایش یافته و در صورت استفاده از لیزر موهای زائد نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. در صورتی که بارداری هستید، توصیه می شود تا چند هفته پس از زایمان از انجام لیزر موهای زائد خودداری کنید.

منبع: راهنماتو

559409