بازگشت چراغ خاموش به توافق وین

زمانی که برجام در حال اجرا بود آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بـار پایبندی ایران را به برجـام و توافق وین اعلام کرد اما بعد از اینکه آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد ایران دسـت به اقداماتی در راستای اقدامات آمریکا زد.
تصویر بازگشت چراغ خاموش به توافق وین

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر زرگر کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی ایـران بارها اعلام کـرده اسـت که در دکترین نظامی خود از سلاح های کشتار جمعی استفاده نکرده و نخواهد کرد به عبارت بهتر همان طور که مشخص است در ایـران سـاخت سلاح هسته ای بــا مبانی شـرعی مغایـرت دارد. از این منظر می تـوان گفت ایران به سمت ساخت سلاح نرفته و نخواهد رفت. اثبات این مورد از سوی ایران بارها صورت گرفته به طوری که در زمانی که برجام در حال اجرا بود آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بــار پایبندی ایــران را به برجـام و توافق وین اعلام کرد اما بعد از اینکه آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شــد ایران دسـت به اقداماتی در راستای اقدامات آمریکا زد.

به صورتی کــه بخشی از همکاری های تهــران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تعلیق شــد. در دور جدید مذاکرات قرار بر این شـد کــه برخی از پرونده های ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شود و ایران خواستار بسته شدن این پرونده ها در آژانس شود به طوری که هیچ پرونده ویژه ای از سوی ایران در آژانس باقی نماند. ظاهرا ۴ سـوال در مــورد چند مرکز در ایران وجود داشته اسـت. که بنابر آنچه در گزارش آژانس آمده بخشی از این سوالات پاسخ داده شد و با جواب ایران این پرونده ها عملا از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شده است.

با این وجود برخی از سوالات آژانس هنوز باقی است و تلاش هایی برای پاسخ دادن به آن صورت گرفته اما اعمال برخی سیاست ها از ســوی اروپا و آمریکا در نهایت موجب شــد ایران تعدادی از بازرسان آژانـس بین المللی انرژی اتمی را اخــراج کند و این مورد باعث شد بعضا دبیرکل در مورد همکاری ایران و آژانس ابراز نگرانی کند. موردی که به نظر می رسد سیاسی است و هر چند برخی آژانس را مستقل می دانند اما به نظر تحت فشـارهای اروپــا و آمریــکا این فشــارها علیه ایــران به وجود آمده اسـت. واقعیت آن اســت که تهــران در مجموع رفتارهایی را از مســائل منطقه خصوصا در خصوص غزه از خود نشان داده که بــر مبنای آن می توان تحلیل کرد که ایران هوشمندانه رفتار کرده است تا ابعاد جنگ غزه بر مساله هسته ای اثر گذار نیست به طوری که بعد از حل و فصل پرونده غزه می توان در انتظار حرکت به سوی برخی مذا کره ها برای رفع تحریم ها بــود در این معنا که ایران طی چند ماه مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی به سمتی حرکت می کند که بر مبنای آن بتواند سایر پرونده های باقی مانده خود در آژانس را مختومه اعلام شود موردی که ایران از ابتدا نیز به دنبال آن بوده اســت.

از سوی دیگر آمریکا نیز بدون اینکه مانوری روی این قضیه دهد عملا دیگر مشکلی با خرید نفت از ایران و حتی انتقال قانونی دلارهای نفتی به تهران نخواهد داشت و از منظر بین المللی نیز ایران از این مرحله به بعد می تواند به تجارت های خود در حوزه انرژی ادامه دهــد و محدودیت هــای ایــران کم رنــگ و کم رنگ تر شده بدون اینکه طرفین حرفی از بازگشت به برجام بزنند.

منبع: آرمان ملی

573039