پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه‌ای دیم در کشور وجود دارد

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: 63 درصد تولیدات علوفه‌‌ای دیم مختص یونجه و شبدر برسم است و در سه سال اخیر ثابت شد که پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه‌ای دیم و ایجاد تنوع در این محصولات وجود دارد.
تصویر پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه‌ای دیم در کشور وجود دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، از اراک، فرامک عزیزکریمی پیش از ظهر امروز در کارگروه آموزشی اصلاح الگوی تولید علوفه و ارتقای بهره‌وری آب و خاک استان مرکزی با اشاره به اهمیت کشاورزی در تولید محصولات غذایی، اظهار داشت: بیش از 80 درصد تولید دیم‌زارها کشور جو و گندم است که برای تداوم کشت جایگزین آنها باید تدابیری اندیشیده شود، چغندر علوفه‌ای جایگزین بسیار خوبی برای این محصولات در دیم‌زارها است، چرا که کشت محصول جو در دیم‌زارها 10 تن ماده خشک در هکتار تولید دارد و چغندر 15 تن ماده خشک تولید به همراه دارد.

وی افزود: محصولات علوفه‌ای دیم با سطح زیر کشت 160 هزار هکتار نیز 2.7 درصد سطح زیر کشت را به همراه دارد که با تولید 747 هزار تن نیز 9.4 درصد کل تولیدات زراعی دیم را خواهیم داشت، این در حالی است که 63 درصد تولیدات علوفه‌‌ای دیم مختص یونجه و شبدر برسم است و در سه سال اخیر ثابت شد که پتانسیل عظیمی در توسعه محصولات علوفه‌ای دیم و ایجاد تنوع در این محصولات وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیش از 70 تا 80 درصد تولیدات علوفه‌ای، دو محصول یونجه و ذرت است که این محصولات آب‌بر هستند، در شرایط نرمال بارندگی معادل حدود 10 میلیون تن علوفه خشک تولید می‌شود، نزدیک به 70 درصد سطح کشت محصولات علوفه‌ای تابستانه است که با تبخیر شدید و کمبود آب مواجه هستند و باید این محصولات با کشت پاییزه جایگزین شوند.

عزیزکریمی با اشاره به کاهش بارش باران در استان مرکزی عنوان کرد: امسال در استان مرکزی 30 میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که نسبت به بلند مدت 63 درصد و نسبت به سال گذشته 22 درصد زیر نرمال است و این نشان می‌دهد، تمام تصمیمات تولیدکنندگان باید مبنای بهره‌وری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حدود 70 تا 80 میلیون تن از خوراک دام و طیور کشور ذرت و جو است این در حالی است که ذرت، جو و کنجاله وارداتی هستند که باید فکری برای جایگزین آنها انجام شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در تولید محصولات غذایی، خاطرنشان کرد: 70 درصد آب شیرین جهان صرف تولید محصولات کشاورزی می‌شود، کشاورزی غذای مورد نیاز 8 میلیارد نفر را در جهان تامین می‌کند و این نشان می‌دهد تولید غذا برای دنیا اهمیت دارد.

منبع: تسنیم

573848