خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات حضور داشته‌اند.
تصویر خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

به گزارش سایت خبری پرسون، مادر واژه‌ای مقدس است که خداوند حیات هستی را تقدیم وجودش پاک‌ترین و درخشان‌ترین آنان کرد، زمانی که بانوی خوبی‌ها پا به عرصه هستی گذاشت، جهان با تولدی دیگر دگرگون شد و این بانو کسی نبود جز دردانه پیامبر اکرم (ص)، آری مادر واژه سعادت‌بخشی است که خداوند به انسان عطا کرد و امروز در سالروز ولادت بانوی خوبی‌ها، حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر فرصتی است که در ستایش این‌همه خوبی سر به سجده بگذاریم و از این نعمت رفیع الهی سپاس‌گزار باشیم.

مادر وسعت بیکران مهربانی و صبرش مثال‌زدنی است. از روزی که فرزندش پا به دنیا می‌گذارد، دیگر همه آرزوهایش را به باد فراموشی می‌سپارد و غرق دنیای مادرانه می‌شود؛ دنیای عشق، محبت و فداکاری.

اغراق نیست اگر بگوییم معجزه خلقت است. زندگی فقط در کنار این فرشته زمینی معنا پیدا می‌کند؛ چراکه در تمامی مراحل راه و چاه زندگی را به ما یاد می‌دهد و درد و بلایمان را به جان می‌خرد.

اما برای ارج‌نهادن مادر روزی را برای این فرشتگان زمینی نام‌گذاری شده است، روزی که دختر نبی مکرم اسلام و اسوه زنان عالم در مکه مکرمه به دنیا آمده است.

روز مادر هم‌زمان با سالروز ولادت بزرگ‌ترین بانوی این کره خاکی است، روز کسی که صبوری و استقامتش همچون کوه، طراوت و پاک‌دامنی همچون درخت، گرمای وجودش همچون خورشید، روشنی لبخندش همچون ماه و مهربانی‌اش همچون آسمان گسترده است.

شاید با این واژه‌ها قطره‌ای از دریای محبت این الهه آسمانی وصف می‌شود؛ اما زیباترین و بهترین واژگان نیز برای تعریف و تمجید از مادر کم می‌آورند.

چراکه وقتی به مقام والای زن، ایثار، صبر، شجاعت و از گذشتی مادران شهید را نظاره‌گر می‌شویم، مادران شهید، همان سروهای صبور و استواری که بی توقع و با دست‌های مهربان خود، فرزندان را برای دفاع راهی جبهه می‌کردند و جگرگوشه خود را در معرض خصم دشمن قرار می‌دادند و چه شهامتی از این بیشتر که این مادران دلاورانی هستند در قامت یک زن؛ اما باروحی سراسر از مردانگی.

در جای‌جای سرزمین پهناور ایران چه بسیار مادرانی را خواهی یافت که عزیزکرده خود را در راه وطن ازدست‌داده‌اند که حتی نشانی از آن‌ها ندارند؛ اما همچنان صبورند و انتظار آمدنشان را می‌کشند.

خراسان‌شمالی هم مستثنی از این امر نبوده و در دل خود بزرگ‌مردان و شیر زنان بسیاری داشته و دارد؛ چراکه مردمان این سرزمین در عرصه‌های متفاوت همیشه در میدان حضور داشته‌اند که در اینجا می‌توان به نمونه بارز آن یعنی هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد؛ این خطه که در شمال شرق کشور واقع است بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات حضور داشته‌اند.

علاوه بر این ۱۰ هزار ۲۷۷ نفر ایثارگر، ۳۹۷ نفر آزاده و هفت هزار و ۲۳۲ نفر جانباز دارد این بزرگ‌مردان تاریخ که هریک سرگذشت وزندگی نامه‌ای دارند در دامن فرشتگانی همچون مادرشان و همسرانشان پرورش یافتند و درس آزادگی را آموختند.

مادرانی باهمت مردانه

حال که حرف از شهدا و ایثار مادران آن‌ها به میان آمد گذری هم به مادرانی که باسیلی صورت خود را قرمز نگاه‌داشته تا شاید لقمه نانی همچون مردان برای فرزندان خود تهیه کنند بزنیم.

شانه‌هایشان را برای حمل یک زندگی با تمامی پستی‌وبلندی‌ها آماده کرده‌اند، زنانی که به هر دلیلی سرپرست یک خانواده هستند و بدون سایه پدر، فرزندان خود را بال‌وپر می‌دهند و سرپرستی می‌کنند.

نیازی به معرفی ندارند از این شیر زنان هم بسیارند ازجمله آن‌هایی که با قالی‌بافی، خیاطی و با کارگری امورات می‌گذرانند هرچند با درآمد اندک اما راضی به رضای خدا تا فرزندانی صالح تربیت کنند و تحویل این جامعه بدهند.

برگزیدگان خداوند

و یا بسیار مادرانی که باوجود قامت خمیده‌شان و چهره چروکیده اما برای یک لبخند فرزند خود جان می‌دهند.

ای فرشته زمینی خدا، بتاب که بی‌تو قصه عشق ناتمام می‌ماند و عاشقان سرگردان، بتاب تا از تابش نورت، جاده‌های آسمانی عشق فتح گردد و بتاب که بی‌تابش تو، شب‌های شوم غربت و تنهائی، آدمیان را در هاله‌ای از تاریکی و ظلمات به اسارت می‌کشد.

تو از سوی خدا تبدیل به فرشته‌ای نگهبان شده‌ای و پا به‌پای نوزاد خود که موجودی محتاج و بی‌دفاع است عشق می‌ورزی فرزندت با تمام وجود تو را نیاز دارد و تو با عشقی متفاوت از همه عشق‌ها سختی‌های نگهداری از وی برایت روزبه‌روز شیرین‌تر می‌شود و تو روزبه‌روز شاهد بزرگ و بزرگ‌تر شدنش را نظاره‌گر هستی، این است فلسفه عشق مادری.

اما همین عشق مادری زمانی غیرقابل‌وصف‌تر می‌شود که فرزند تو سالم نباشد و با معلولیت و یا بیماری خاص چشم به دنیا باز کند و مجبور می‌شوی وقتی را که یک مادر برای فرزند سالمش می‌گذارد را چندبرابر برای فرزندت بگذاری و از او نگهداری کنی.

سختی‌های مادران دارای فرزند معلولیت را بی‌شک فقط خود این مادران درک می‌کنند، مادرانی که باوجود داشتن غم نقص‌عضو داشتن فرزند اما خود را مقابل آن‌ها شاد نشان می‌دهند، بیشتر سختی می‌کشند و از بسیاری از شادی‌های زندگی محروم می‌شوند.

به‌راستی اینان برگزیدگان در نزد خداوند هستند که اگر مشکلاتشان را بر روی کوهی بگذارند کوه‌ها ریزش کرده و از آن‌ها تخته‌سنگی باقی می‌مانند.

در این میان فقط به برخی از بانوان و مادران پرتلاش این سرزمین اشاره‌شده است تا شاید با تحریر درآمدن بخشی از زندگی آن‌ها بتوانم دینی که به گردن دارم ادا کرده باشم.

پس می‌ستایم ایثار بی‌همتا و صبر کم‌نظیر تو را و تصدیق می‌کنم مقام والای تو را که به‌حق که تو زیبنده وعده راستین "الجنة تحت اقدام الامهات" هستی، تو سزاوار اکرام و احسان و شایسته تقدیر و تحسینی و جلوه‌ای از احسن الخالقین...

مادر من و ای مادران سرزمین پرگوهرم، امروز را به یمن وجودتان جشن می‌گیرم و تمام دلم را که دریچه‌ای به‌سوی دل مهربان تو دارد، گل‌باران می‌کنم، مبارک بادبر تو جایگاه بلند مادری.

مبارک بادبر تو بهشت رضایت دوست و مبارک بادبر تو گام‌نهادن در وادی محبت الهی و تو را سپاس.

منبع: فارس

574787