معاون استاندار سمنان:

ذرات معلق صنعت، عامل اصلی آلودگی هوای این استان نیست

معاون استاندار سمنان گفت: در مرکز استان هر واحد صنعتی بین ۹ تا ۱۱ کیلومتر با جمعیت شهری فاصله دارد و غبار و ذرات معلق صنعت عامل اصلی آلودگی هوا در این استان نیست.
تصویر ذرات معلق صنعت، عامل اصلی آلودگی هوای این استان نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا صادقی روز دوشنبه با بیان اینکه خودروها و وسایل نقلیه از عوامل اصلی آلودگی هواست، ادامه داد: مدیریت مسایل شهری، ترافیک و وسایل نقلیه نقشی مهم در بهبود کیفیت هوا دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان افزود: یکی از مشکلات کشور مربوط به صنعت خودرو است و نارضایتی‌هایی بین مردم و رسانه‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: فاصله واحدهای صنعتی با سکونتگاه های شهری در نقاط مختلف استان سمنان دست‌کم ۲ کیلومتر است و در مرکز استان هر واحد صنعتی بین ۹ تا ۱۱ کیلومتر با جمعیت شهری فاصله دارد و غبار و ذرات معلق صنعت عامل اصلی آلودگی هوا در این استان نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: باید به مدیریت ترافیک و مسایل شهری در آلودگی هوا نگاه ویژه شود؛ چرا که این عوامل نقش پررنگ‌تری نسبت به صنعت در آلودگی هوای سمنان دارند.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن با توجه به اقلیم استان سمنان که رو به خشکی رفته، با اهتمام پیگیری می‌شود، اضافه کرد: توسعه اقتصاد بر پایه صنعت دیجیتال، علوم پایه و صنایع دانش‌بنیان و توسعه صنعت با تاکید بر راه‌اندازی طرح‌های تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی در اولویت است.

وی اظهار کرد: ۴۰ واحد صنعتی استان سمنان دارای طرح تحقیق و توسعه هستند که ایجاد این تعداد واحد طی یکسال و نیم گذشته جهشی در پایه اقتصادی استان سمنان محسوب می‌شود.

این مسوول بیان کرد: فعالیت واحدهای صنعتی با روش سنتی و فرسوده، بدون شک می‌تواند برای اقلیم و آب و هوا آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد.

اهداف اقتصادی گردشگری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه گردشگری از مولفه‌های موثر در رونق اقتصادی است، گفت: انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» فرصتی ارزشمند برای تحول اقتصادی و رونق گردشگری محسوب می شود.

به گفته وی، صنعت گردشگری به عنوان مزیت نسبی در استان سمنان مورد توجه است و در زمینه فروش صنایع دستی و تکمیل زنجیره اقتصاد خلاق کارهایی انجام شد که این اقدام‌ها موجب می‌شود تا در کنار اقتصاد کشاورزی و توجه به منابع آبی، بتوان اقلیم را حفظ کرد.

اولویت محیط زیست در توسعه

وی افزود: توجه به منابع آبی و حفظ اقلیم در حفظ آبخوان‌ها، مراتع، آبخیزداری و محیط زیست موثر است که در نهات منجر می‌شود هوای پاک داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: طی ۲ دهه اخیر آلودگی هوا افزایش یافته و شاخص‌های مختلف در این موضوع اثرگذار است، اما این نکته همواره مدنظر قرار دارد که توجه به محیط زیست اصل مهمی محسوب می‌شود و مصلحتی بالاتر آن وجود ندارد.

منبع: ایرنا

575478