۶ اثر منقول استان گلستان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی گلستان از ثبت ۵ پرونده آثار منقول استان شامل شش قلم شیء از اشیای گنجینه زیارت در فهرست آثار منقول کشور خبر داد.
تصویر ۶ اثر منقول استان گلستان در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدجواد ساوری گفت: در جلسه امروز شورای ثبت ملی آثار منقول کشور که در وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، پنج پرونده آثار منقول استان شامل شش قلم شی از اشیای گنجینه زیارت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با تشریح آثار ثبت‌ شده استان، بیان کرد: این اشیاء شامل دو عدد دستبند زرین هم‌شکل، یک عدد پیشانی‌بند زرین، یک عدد آینه مفرغی دسته‌دار و دو عدد میله سرمه‌دان که یکی از آن‌ها دارای تزئینات انسانی است، می‌شود.

او افزود: این آثار که در دهه ۷۰ شمسی دریکی از سایت‌های باستانی استان کشف‌شده از جنس طلا و مفرغ بوده و قدمت آن با توجه به مطالعات نسبی، مربوط به دوره آغازین آهن است.

ساوری در ادامه یادآور شد: این آثار در موزه باستان‌شناسی گرگان در معرض نمایش قرار خواهد گرفت و علاقه‌مندان به حوزه میراث‌ فرهنگی می‌توانند با مراجعه به این موزه از این مجموعه ارزشمند دیدن کنند.

او اظهار امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی، صنایع‌دستی، میراث معنوی و ناملموس استان گلستان و معرفی هرچه بهتر آن، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

575485