تقویت فرهنگ کار در دانش آموزان کرمانشاهی

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: باید هنرستان های غیرانتفاعی را در کنار کارخانجات و واحدهای تولیدی استان تاسیس کنیم تا دانش آموزان پس از گذراندن دروس مربوطه، جذب بازار کار شوند.
تصویر تقویت فرهنگ کار در دانش آموزان کرمانشاهی

به گزارش سایت خبری پرسون، تحقیقات یونیسف نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان در سراسر جهان با وجود گذراندن چندین سال در مدرسه، مهارت‌های اولیه را کسب نمی‌کنند، زیرا تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی تواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند.

نسل امروز بی شک آینده ساز فردای کشور است و دانش سیال امروز، توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده است و این در حالی است که کلید کشف پتانسیل واقعی فرد در کسب و توسعه مهارت های بنیادی، در حوزه آموزش و پرورش نهفته است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از ۳۷۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد که اگر در حین تحصیل با فضاهای کسب و کار و فناوری های روز دنیا آشنا شوند، علاوه بر اینکه مسیر شغلی خود را در آینده پیدا می کنند، می‌توانند منجر به کاهش نرخ بیکاری و رشد و توسعه استان شوند.

برای بهره مندی هرچه بیشتر از ظرفیت دانش آموزان در استان کرمانشاه و تمرکز روی مهارت آموزی آنها، تفاهم نامه ای بین جهاد دانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش استان منعقد شد تا دانش آموزان ضمن آشنایی با زیست بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی، بتوانند علاقه مندی های خود را دریابند و دورنمایی از آینده شغلی خود داشته باشند.

رییس جهاد دانشگاهی کرمانشاه در مراسم انعقاد این تفاهم نامه با بیان اینکه این سازمان همچون شهری است که فرآیند تبدیل ایده تا عمل در آن عملیاتی می شود افزود: براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری یکی از ماموریت های جهاد دانشگاهی توانمندسازی عموم مردم است آنچنانکه امروز در استان کرمانشاه این پروسه برای کودک چهار ساله تا افراد مسن اجرایی می شود.

هنرستان های کرمانشاه را باید با فضای کسب و کار آشنا کنیم

مسلم حدیدی یکی از مشکلات و معضلات استان کرمانشاه را بیکاری جوانان عنوان کرد و افزود : جهاد دانشگاهی برای حل این مشکل چندین زیرساخت مانند مراکز نوآوری و شکوفایی و استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان را دارد بطوریکه این مراکز در همه شهرستان های استان فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از شغل های سنتی از بین رفته است و شغل های مدرن و جدید جایگزین آن شده است در ادامه اظهار کرد : متاسفانه امروز تمایل دانش آموزان برای داشتن شغل هایی چون کارمندی، معلمی، پزشکی و برخی دیگر از شغل های سنتی است درحالیکه شغل های بسیاری در فضاهای کسب و کار مدرن وجود دارد که دانش آموزان و معلمان از آن بی اطلاع هستند.

حدیدی بر تعیین مسیر شغلی آینده برای دانش آموزان کرمانشاهی تاکید کرد و افزود : در جهاد دانشگاهی رویدادهای مختلفی برای کارآفرینی تعریف شده است مانند کافه ایده و نیشتمان که میتواند نگرش دانش اموزان را نسبت به فضای کسب و کار تغییر دهد و آنها را در این مسیر قرار دهد، تیم سازی کنند و ایده های خود را مطرح و آنها را عملیاتی کنند.

رییس جهاد دانشگاهی کرمانشاه با بیان اینکه برگزاری مسابقات مختلف در کارگاه های مربوطه انگیزه دانش آموزان را برای طرح ایده و اجرایی کردن آنها بیشتر می کند افزود : کلاس های درسی برای دانش اموزان جذابیت لازم را ندارد اما وقتی در قالب مسابقه اجرایی می شود، دانش آموزان رغبت بیشتری برای یادگیری و اثربخشی دارند، همچنانکه دوازدهمین دوره مناظرات دانشجویی را در استان برگزار کردیم می توانیم همین مناظرات را برای دانش آموزان هم برگزار کنیم تا بتوانند با رویکرد حل مسئله به دنبال ارائه دلایل مستند و مدقن باشند.

حدیدی با تاکید براینکه امروز نیاز نیست فرزندان ما سالها درس بخوانند تا بتوانند مدارک دانشگاهی بگیرند و هزینه های هنگفتی بر خانواده تحمیل کنند افزود : ما میتوانیم با مشاوره های شغلی مناسب هنرستان های کرمانشاه را هم با فضای کسب و کار آشنا کنیم تا بتوانند محصول خود را تولید و یا مشغول کار شوند و از این طریق شرایطی را فراهم کنیم تا دانش آموزان کرمانشاهی برای آینده دغدغه شغلی نداشته باشند.

به دنبال تقویت فرهنگ کار در دانش آموزان هستیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه هم در این جلسه با بیان اینکه اولویت ما ایجاد شرایطی بهتر و باکیفیت تر برای زندگی مردم استان کرمانشاه است گفت : کار جزیره ای کردن را در هیچ اموری شایسته نمی دانیم و یکی از راه هایی که میتوانیم شرایط بهتری برای مردم ایجاد کنیم همین توسعه فضای کسب و کار و ایجاد شغل برای مردم استان است.

سلمان محمدی بر توسعه فرهنگ کار در استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت : تا زمانیکه فرهنگ کار در کرمانشاه درست نشود نمیتوانیم به نتیجه برسیم و لذا باید تلاش کنیم در ابتدا این فرهنگ در استان درست شود تا شغل های ایجاد شده هم از بین نرود.

وی با اشاره به اینکه تقویت فرهنگ کار در دانش آموزان منجر به تربیت کارآفرین و رشد و توسعه فضای کسب و کار استان هم می شود در ادامه اظهار کرد : برای اینکه در پژوهش و فناوری جهش داشته باشیم باید به اقتصاد دانش بنیان نگاه ویژه ای داشته باشیم چراکه امروز فرصت آزمون و خطا نداریم و تمام تصمیمات ما باید مبتنی بر تحقیقات و فناوری باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ضمن استقبال از پیشنهاد جهاد دانشگاهی برای ارتباط بیشتر و تعامل هنرستانهای استان با فضای کسب و کار گفت : هنرستان های کرمانشاه باید به مراکز تولیدی تبدیل شوند تا دانش آموزان محصولات خود را ببینند و برای ادامه کار انگیزه داشته باشند و لذا میتوانیم هنرستان های غیرانتفاعی را در کنار کارخانجات و واحدهای تولیدی تاسیس کنیم تا دانش آموزان دروس مربوطه را بگذرانند و در نهایت جذب بازار کار شوند.

منبع: ایرنا

586911