اجرای پویش ملی سلامت در اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: پویش ملی سلامت از اول تا ۱۵ بهمن ماه با هدف اطلاع‌رسانی تغذیه سالم به شهروندان اجرا می شود.
تصویر اجرای پویش ملی سلامت در اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر محمد جعفرزاده زمان اجرای پویش ملی سلامت را اول تا ۱۵ بهمن ماه اعلام کرد و گفت: این پویش با هدف اطلاع‌رسانی تغذیه سالم به شهروندان آغاز شده است.

وی اظهار کرد: امروزه بیماری‌هایی مانند دیابت، پرفشاری خون، اختلالات چربی خون، سکته‌ها و سرطان‌ها اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی در جامعه محسوب می‌شود و به همین علت، اصلاح شیوه زندگی به خصوص اتخاذ رژیم غذایی مناسب راهکار اساسی برای مقابله با این بیماری‌هاست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: اصلاح الگوی تغذیه مردم در خصوص مصرف ناکافی میوه و سبزی ، مصرف ناکافی لبنیات، مصرف بیش از حد نمک و عادات غلط در استفاده از نمک مانند استفاده از نمکدان سر سفره و پاشیدن نمک قبل از چشیدن غذا ضروری است.

وی تاکید کرد: عادات غذایی مانند مصرف زیاد روغن، مصرف بیش از حد قند و شکر، مصرف شیرینی و شکلات، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین، مصرف بیش از حد غذاهای آماده، فاصله گرفتن از غذاهای سنتی و مصرف زیاد غذاهای پر انرژی با ارزش غذایی پایین در جامعه نیازمند اصلاح است.

دکتر جعفرزاده اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان استان اردبیل حدود ۷۲ درصد است و ۴۸ درصد جمعیت استان نیز فعالیت فیزیکی کافی را ندارند و همین امر نشان می‌دهد که اصول تغذیه درست در میان اهالی استان رعایت نمی‌شود.

وی افزود: علاوه بر این ۲۵ درصد جمعیت استان اردبیل دارای الگوی نامطلوب مصرف لبنیات بوده و ۲۳ درصد جمعیت این استان نیز دارای الگوی نامطلوب مصرف نمک در سفره هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: با توجه به این موضوعات، پویش ملی سلامت با هدف اطلاع رسانی تغذیه سالم و با شعارهای "انتخاب همه نمک کم، اما تصفیه شده یددار" و "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" در استان آغاز شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با مشارکت تمام افراد جامعه در اطلاع‌رسانی و انتقال پیام‌های آموزشی، رفتار تغذیه‌‎ای مردم اصلاح شود و شاهد تاثیرگذاری این پویش در سلامت مردم باشیم.

منبع: ایرنا

587223