آمار صعودی مسمومیت به وسیله روان‌گردان‌ ها در ایلام

رئیس آزمایشگاه سم‌شناسی و تعیین سطح دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام از افزایش میزان مسمومیت‌ها به وسیله داروهای روان گردان، آرام‌بخش‌ها و مخدرها در استان خبر داد.
تصویر آمار صعودی مسمومیت به وسیله روان‌گردان‌ ها در ایلام

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر «ناصر عباسی» اظهار کرد: از بدو تأسیس این آزمایشگاه تاکنون ۱۱ هزار مورد آزمایش سم‌شناسی و تعیین سطح دارو برای بیماران بستری و بیش از ۱۰۰۰ نمونه برای بیماران سرپایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه خدمت بزرگی به بیماران استان و دانشگاه علوم پزشکی استان کرده است، گفت: به گونه‌ای که چند ساعت پس از بستری بیمار، نتیجه آزمایش به صورت اتوماسیون در اختیار پزشک قرار می‌گیرد و در مسمومیت‌های شدید و خطرناک دارویی یا سمی موجب نجات بیمار می‌شود در حالی که پیش از این نمونه آزمایش به استان‌های دیگر انتقال داده می شد.

رئیس آزمایشگاه تعیین سطح دارو و سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: در اربعین هم این آزمایشگاه نقش مهمی در امنیت جسمی و روانی و تعیین سطح داروی زوار داشته است چون برخی مسمومیت‌های دارویی این ایام از خارج کشور است و باید سریع انجام شود.

عباسی به وقایعی نظیر مسمومیت دانش‌آموزان، مسمومیت آب و فلزات سنگین موجود در برنج تولیدی کشاورزان، سموم نان، سموم موجود در صیفی‌جات و خیار اشاره کرد و گفت: این آزمایشگاه بروز در پردیس دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایلام دارای دستگاه‌های آنالیز مواد hplc، GC و دستگاه جذب اتمی است و ۵ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در رشته‌های بیوشیمی، شیمی، داروشناسی، سم‌شناسی و فارماکولوژی در آن فعال هستند.

وی اضافه کرد: این آزمایشگاه اوایل دهه ۹۰ با همکاری جهاددانشگاهی واحد استان ایلام در دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی شد.

منبع: ایسنا

597617