به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی با ساندویچ پانل پلی اورتان

یکی از موثرترین و بهترین راه‌هایی که هم‌اکنون میان سازندگان سراسر جهان مطرح می‌باشد، استفاده از فوم پلی اورتان در ساندویچ پانل است؛ چراکه با استفاده این عایق می‌توان مصرف انرژی در یک ساختمان را تا 90 درصد کاهش داده و بهره‌روی انرژی را به میزان چشمگیری به حداکثر رساند
تصویر به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی با ساندویچ پانل پلی اورتان

به گزارش سایت خبری پرسون، امروزه مبحث بهینه‌سازی انرژی در صنایع مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و نقش این موضوع در صنعت ساخت و ساز بیشتر می‌باشد؛ به‌ طوری‌که فعالین حوزه ساختمان و مهندسان مختلف تلاش می‌کنند تا به روش‌های گوناگون اتلاف انرژی در یک ساختمان را به حداقل برسانند. یکی از موثرترین و بهترین راه‌هایی که هم‌اکنون میان سازندگان سراسر جهان مطرح می‌باشد، استفاده از فوم پلی اورتان در ساندویچ پانل است؛ چراکه با استفاده این عایق می‌توان مصرف انرژی در یک ساختمان را تا 90 درصد کاهش داده و بهره‌روی انرژی را به میزان چشمگیری به حداکثر رساند.

معرفی فوم عایق پلی اورتان

بهینه‌ترین و پرکاربردترین فومی که جهت عایق‌سازی ساختمان در عنصر میانی ساختار پانل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فوم عایق پلی اورتان است. این فوم بالغ بر 50 سال در صنعت ساخت‌وساز کاربرد داشته و از شناخته شده‌ترین عایق‌های پنل ساندویچی می‌باشد.

مزایای متعدد این عایق سبب شده تا در سازه‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین مزایا و نقاط قوت عایق پلی یورتان به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی می‌باشد؛ همین امر سبب شده تا علاوه‌بر دیوارهای سازه، جهت عایق‌بندی سقف نیز کاربرد داشته باشد.

مزایای ساندویچ پانل پلی اورتان

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، به کارگیری فوم پلی اورتان در پانل ساندویچی مزایا و ویژگی‌های مختلفی به دنبال خواهد داشت. این ماده به‌عنوان یک عایق پیشگام در صنعت ساخت‌وساز شناخته شده و استفاده از آن در تولید ساندویچ پانل‌ها باعث بهبود عملکرد زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری در دراز مدت می‌گردد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به این فوم اشاره شده:

ضریب انتقال حرارتی پایین: از این ماده تحت عنوان فوم کندسوز نیز یاد می‌شود که قابلیت پایداری نسبتا خوبی در برابر آتش دارد.

عایق‌بندی حرارتی: پلی‌اورتان به دلیل ساختار سلولی منحصر به فرد خود می‌تواند از اتلاف انرژی قابل توجهی جلوگیری کند.

کاهش هزینه‌های انرژی: این فوم در کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها نقش به‌سزایی دارد.

پایداری مواد: از دیگر ویژگی‌های این ماده مقاومت در برابر رطوبت و فساد است که این امر به افزایش طول‌عمر پانل‌ها و کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند.

وزن سبک: این فوم وزن کمی دارد و کمک زیادی به کاهش وزن کلی سازه و هزینه‌های اجرا می‌نماید.

انعطاف‌پذیری طراحی: به دلیل خصوصیات کشسانی و قابلیت شکل‌گیری به شکل‌های مختلف، امکان خلاقیت و طراحی آزادانه در پروژه‌های ساختمانی را فراهم می‌آورد.

مقاوم در مقابل نفوذ آب: یکی دیگر از خواص این فوم مربوط به پایداری آن در برابر رطوبت و مواد اسیدی است.

افزایش بهره‌وری انرژی با پلی اورتان

پلی‌اورتان به عنوان یکی از عایق‌های حرارتی پیشرفته، نقش مهمی در افزایش بهره‌وری انرژی دارد. این ماده عایق که به صورت اسپری، فوم‌های سخت یا نرم استفاده می‌شود، دارای خاصیت عایق‌بندی بالا بوده و می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی از اتلاف انرژی جلوگیری نماید. در ادامه به برخی از نکات کلیدی در مورد افزایش بهره‌وری انرژی با استفاده از پلی‌اورتان را توضیح داده‌ایم:

  1. فوم پلی‌اورتان دارای یکی از پایین‌ترین ضرایب هدایت حرارتی در میان مواد عایق است. این خصوصیت باعث می‌شود که در ساختمان‌هایی که با این ماده عایق بندی شده‌اند، کمترین اتلاف حرارتی را داشته باشیم.
  2. استفاده از این ماده می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی در فصول سرد به منظور گرم کردن و همچنین در ماه‌های گرم سال برای خنک کردن فضاها شود.
  3. در برابر شرایط مختلف جوی مانند سرما، گرما، رطوبت و اشعه UV دارای مقاومت بسیار بالایی است؛ بنابراین، عمر مفید آن طولانی‌تر بوده و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد.
  4. استفاده از این عایق در بلند مدت، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک خواهد کرد؛ زیرا انرژی کمتری برای تهویه و تنظیم دمای ساختمان‌ها مصرف می‌شود.
  5. پلی‌اورتان به عنوان عایق حرارتی می‌تواند در اشکال متنوعی تولید شود که این امر به معماران و طراحان اجازه می‌دهد تا با آزادی بیشتری تصمیم‌گیری کنند و از طراحی‌های پیچیده‌تری بهره ببرند.
  6. این ماده غیرمستقیم به کاهش نیاز به تولید انرژی کمک کرده و در نتیجه بر انرژی کلی مورد استفاده در یک سیستم تاثیر می‌گذارد.

شایان ذکر است فناوری‌های جدید در زمینه تولید پلی‌اورتان همچنان در حال توسعه هستند تا کارایی انرژی را بهبود داده و اثرات زیست‌محیطی را به حداقل برسانند.

انواع پنل پلی‌اورتان و نقش آن‌ها در افزایش بهره‌وری انرژی

ساندویچ پانل پلی یورتان به طور کلی شامل دو زیر مجموعه با نام‌های PIR و PUR بوده که مواد تشکیل دهنده هردوی این فوم‌ها تقریبا یکسان است. از این مواد عایق می‌توان در ساختار پانل‌های دیواری و سقفی استفاده نمود. از اصلی‌ترین تفاوت این دو ماده می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر آتش اشاره کرد.

معمولا در پروژه‌هایی که احتمال وقوع حریق در آن‌ها بالا است، کارشناسان توصیه می‌کنند از نوع PIR در ساختار پانل استفاده گردد تا خسارات مالی و جانی به حداقل برسد. برخی از اطلاعات مربوط به این دو نوع پانل عبارت است از:

  • تفاوت این ساندویچ پنل‌ها در به کارگیری MDI برای تولید PIR می‌باشد.
  • پنل پلی اورتان PIR دارای گرید آتش‌پذیری B1 بوده که تحت عنوان عایق کندسوز نیز معرفی می‌گردد؛ این در حالی است که پانل PUR دارای استاندارد B2 است.
  • ضریب انتقال حرارت PIR در مقابل PUR بسیار بالاتر است.
  • پانل PIR در صورت آتش‌گرفتن توانایی خاموش کردن خود را دارد؛ ولی نوع PUR مقاومتی در برابر آتش‌سوزی‌های بزرگ نداشته و به سرعت می‌سوزد.
  • ساختار مولکولی در فوم PIR برخلاف سیستم متداول، از واکنش ایزوسیانات با پلی‌یول بوده که سبب شده تا در برابر اشتعال مقاوم‌تر گردد.

سفارش و قیمت ساندویچ پانل پلی‌اورتان ماموت

قیمت پنل پلی‌یورتان به عوامل مختلفی همچون ابعاد پروژه، ضخامت، جنس ورق و... بستگی دارد که باتوجه‌به نوسان نرخ ارز نمی‌توان یک قیمت واحد را برای آن عنوان کرد. سفارش فوم پلی اورتان باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت ماموت به عنوان معتبرترین تولیدکننده ساندویچ پانل در خاورمیانه، توانسته مصالحی بی‌نقص را به مشتریان عرضه نماید. شما می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌های ماموت با کارشناسان فروش در ارتباط بوده و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

کلام آخر

اگر قصد دارید ساختمان خود را عایق بندی کنید بهتر است از فوم پلی اورتان در ساندویچ پانل استفاده نمایید تا علاوه‌بر به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی، کاهش چشمگیری در هزینه‌های مربوط به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی داشته باشید.

منبع: پانل ماموت ساختمان

598259