اگر رابطه شما این ویژگی‌ها را ندارد سالم نیست!

تعریف شما از یک رابطه سالم چیست؟ آیا فکر می‌کنید رابطه‌ای که در آن اختلاف نباشد سالم است؟ آیا رابطه‌ای که با عشق و پر شور باشد سالم است؟ آیا به نظر شما رابطه بی چالش و بدون بحث سالم است؟ آیا رابطه سالم را تجربه کرده‌اید؟!
تصویر اگر رابطه شما این ویژگی‌ها را ندارد سالم نیست!

به گزارش سایت خبری پرسون، واقعیت این است که هیچ رابطه‌ای در دنیا، چه عاطفی و چه اجتماعی وجود ندارد که محل بحث نداشته باشد! انسان‌ها هر کدام دنیایی منحصر به خود دارند که در آن از رنگ مورد علاقه‌شان گرفته تا ماشینی که دوست دارند، ساعتی که بیدار می‌شوند تا نوع میوه‌ای که می‌خورند با هم فرق دارد پس نمی‌شود تمام این اختلافات را به پای ناسالم بودن گذاشت! اما از کجا می‌شود سلامت یک رابطه را فهمید؟ با همه این اختلاف نظرها و تفاوت‌ها معنی یک رابطه خوب و بدون مشکل و پاک چیست؟

  • اهمیت دادن

شما قطعا در رابطه‌ای احساس خوبی دارید که مورد توجه و اهمیت فرد مقابلتان باشید. اگر او شما را در اولویت‌های زندگیش قرار ندهد و اهمیتی برایتان قائل نشود حتم داشته باشید پای این رابطه لنگ است!

  • صداقت داشتن

در رابطه‌ای که دو طرف با هم صادق نباشند سلامتی وجود ندارد! شما اگر هر روز در فکر مخفی کردن و دروغ گفتن به شریکتان باشید مطمئنا او را هم به شک و شبهه خواهید انداخت. این رابطه نه تنها سالم نیست بلکه ضرر هم دارد!

  • اعتماد کامل

بنای سلامت یک رابطه بر اعتماد آن است. اگر شما به فرد مقابلتان اعتماد نداشته باشید مرتب در حال چک کردن او خواهید بود و شک و تردید مثل خوره روحتان را خواهد خورد! اگر او هم به شما همین حس را داشته باشد فرقی نمی‌کند. در هر صورت یکی از اساس‌های اصلی رابطه‌ای که خوب، سالم و پاک است اعتماد داشتن است. اگر شما هم فرد شکاکی نیستید اما شریکتان زمینه‌های اعتماد کردن را فراهم نمی‌کند این رابطه جای بحث دارد!

0

  • رد شدن از چالش‌ها

همانطور که گفته شد در هر رابطه‌ای ممکن است دلخوری، ناراحتی و مشکلات به وجود بیاید اما مساله مهم این است که چطور از آنها عبور کنید. اگر همیشه یک نفر باید کوتاه بیاید تا بحث به پایان برسد این رابطه مشکل دارد! اگر هر دو طرف برای رابطه ارزش قائل باشند با هم تلاش می‌کنند تا هر نوع اختلاف و مشکل و چالشی هم که به وجود آمده حل بشود.

  • گوش فعال

قرار است برای هم حرف بزنید، قرار است به حرف‌های همدیگر اهمیت بدهید. اگر شما برای شریکتان صحبت کنید و او گوش مناسبی برای حرف‌های شما نباشد، اگر حواسش به هزار و یک جا معطوف باشد و شما هم مثل رادیو مشغول صحبت کردن باشید این رابطه سلامت شما را هم به خطر خواهد انداخت! در رابطه سالم هنگام صحبت کردن تمام توجه فرد به گوینده خواهد بود. شما باید بدانید حرفی که می‌زنید برای شریکتان ارزش دارد و برایتان وقت می‌گذارد!

  • احترام

حفظ حرمت و احترام در رابطه اهمیت بالایی دارد. بعضی اوقات صمیمیت و نزدیکی با بی احترامی کردن اشتباه گرفته می‌شود. شما می‌توانید در عین صمیمیت، احترام طرف مقابلتان را حفظ کنید. این وظیفه‌ی هر فردی در رابطه است. بی احترامی کردن زمینه‌های تحقیر را به وجود می‌آورد و رفته رفته عزت نفس فرد را از بین می‌برد. رابطه سالم مبتنی بر احترام دو طرفه است.

  • حمایت و همدلی

شما باید در رابطه‌ای که قرار دارید مطمئن باشید که تکیه‌گاه امنی دارید که اگر مشکلی برایتان به وجود آمد بتوانید برایش بگویید و بدون قضاوت شدن یا مورد سرزنش قرار گرفتن حمایت بشوید تا از آن موقعیت بیرون بیایید. رابطه‌ای که در آن همدلی و حمایت نباشد به هیچ عنوان روح شما را از آسیب حفظ نمی‌کند.

  • مسئولیت پذیری

دو طرف در یک رابطه به هم متعهد هستند. هم در برابر روحیه و عواطف و هم در مسائلی که پیش رو قرار خواهد گرفت. هر دو باید این حس مسئولیت پذیری را داشته و نشان بدهند. قرار نیست یک نفر تمام سختی‌ها را به دوش بگیرد و این به صورت وظیفه دربیاید. دو شریک باید پابه پای هم پیش بروند و یک رابطه را با تمام بحران‌ها و مشکلات مدیریت کنند.

  • استقلال

هر فردی که در رابطه قرار می‌گیرد علاوه بر اینکه شریک دیگری است دنیای شخصی هم دارد. باید این دنیای فردی و شخصی مورد احترام و قبول طرف مقابل هم قرار بگیرد. وابستگی برای هر نوع رابطه‌ای سم است. شما باید بتوانید خودتان به صورت مستقل تصمیم بگیرید و عمل کنید. در این راه حمایت و مشورت شریکتان ضروری است اما اینکه نتوانید و یا اجازه نداشته باشید بدون او کاری را انجام بدهید از نشانه‌های یک رابطه‌ای است که نیاز به تعمیر دارد!

  • نترسیدن

اگر شما به هر دلیلی در رابطه با شریکتان از او و عکس‌العمل‌هایش می‌ترسید یعنی یک جای کار اشکال دارد! رابطه سالم بدون ترس و تحقیر و استرس است. شما قرار است مرهم همدیگر باشید نه اینکه زمینه‌ای برای ترس و واهمه دیگری به وجود بیاورید! احساس امنیت باید از سمت شریک به شما داده بشود. رابطه‌ای که از سلامت بهره‌ای ندارد همیشه یک نفر در جایگاه بالاتر قرار دارد و اوست که حکم کننده است در نتیجه ترس هم به میدان می‌آید!

منبع: راهنماتو

598681