غذاهای خیابانی، بازارهای محلی و خیابان‌های قدیمی استانبول

در ادامه با ما همراه شوید تا بگوییم غذاهای خیابانی، بازارهای محلی و خیابان‌های قدیمی استانبول برای تجربه یک استانبول‌گردی دلچسب و خاطره‌انگیز را به شما معرفی کنیم.
تصویر غذاهای خیابانی، بازارهای محلی و خیابان‌های قدیمی استانبول

به گزارش سایت خبری پرسون، کمتر مقصد سفری را می‌توان پیدا کرد که به اندازه استانبول پر از تلفیق‌ها و ترکیب‌های متضاد و در عین حال جذاب باشد. شهری که در نقطه تلاقی میان آسیا و اروپا قرار گرفته است و تلفیقی است رنگارنگ از عناصر شرقی و مدرنیته غرب. بی‌تردید در سفر به این مقصد دوست داشتنی علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی مشهور آن نباید از تجربه گشت و گذار در خیابان‌های قدیمی شهر، قدم‌زنی در بازارهای محلی و مزه کردن غذاهای خیابانی غافل شد. در ادامه با ما همراه شوید تا بگوییم غذاهای خیابانی، بازارهای محلی و خیابان‌های قدیمی استانبول برای تجربه یک استانبول‌گردی دلچسب و خاطره‌انگیز را به شما معرفی کنیم.

بازار بزرگ استانبول: بازاری پر از رنگ و بو

بازار بزرگ استانبول که به آن گرند بازار هم می‌گویند جزو آن دسته از جاهایی است که همیشه پای ثابت برنامه‌های بازدید در تور استانبول است. این بازار محلی یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین بازارهای سرپوشیده در تمام جهان است که بیش از ۵۵۰ سال قدمت دارد و به طور متوسط در طول سال بالغ بر ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد. این بازار محلی که انواع کالاها به ویژه صنایع دستی و سوغات استانبول را می‌توان با تنوع بالا در آن خریداری کرد گزینه‌ای عالی برای استانبول‌گردی است. زیرا رفتن به این بازار به معنای بازدید از یک بازار محلی، خیابان‌گردی در یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر و فرصتی برای امتحان کردن غذاهای خیابانی مشهور استانبول از جمله دونر کباب و فست‌فودهای ترکی است.

محله امینونو: گزینه‌ای تمام عیار برای استانبول‌گردی

اگر به دنبال آن هستید که در طول سفرتان به استانبول به مکانی بروید تا علاوه بر آن که در قدیمی‌ترین خیابان‌های استانبول گشت می‌زنید هم از بازارهای محلی این شهر دیدن کنید و هم طعم غذاهای خوشمزه خیابانی آن را بچشید بهترین گزینه رفتن به محله امینونو استانبول است.

این محله از قدیمی‌ترین و البته پربازدیدترین مناطق شهر استانبول محسوب می‌شود که در بخش اروپایی آن واقع شده است. خیابان‌های این محله جزو قدیمی‌ترین‌ خیابان‌های شهر هستند و پیاده‌روی در آنها لذت خاصی دارد. علاوه بر آن پل تاریخی گالاتا در این محله قرار گرفته است و چشم‌انداز خیره‌کننده تنگه بسفر استانبول گشت و گذار در آن را به تجربه‌ای فراموش نشدنی تبدیل خواهد کرد. علاوه بر آن کشتی‌های کروز تفریحی که بر روی اسکله امینونو پهلو می‌گیرند امکان گشت دریایی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. اگر به غذاهای خیابانی ترکیه به ویژه ساندویچ ماهی علاقه داشته باشید در این محله حق انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. گذشته از همه اینها تقریباً هر جنسی که به دنبال آن باشید در بازارهای امینونو پیدا می‌کنید. گفتنی است بازار ادویه یا بازار مصری‌ها که از بازارهای قدیمی استانبول بشمار می‌رود نیز در این محله است.

خیابان چوکور جوما: خیابان خانه‌های کلاسیک و عتیقه‌جات کمیاب

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای استانبول‌گردی در میان خیابان‌های قدیمی این شهر را می‌توان خیابان چوکور جوما دانست. این خیابان در محله‌ای به همین نام واقع در منطقه بی اغلو قرار دارد. هرچند نام آن در میان گردشگران به اندازه خیابان‌های معروفی نظیر خیابان استانبول شهرت ندارد؛ اما در میان اهالی بومی حسابی معروف است و به اندازه‌ای جذاب است که اگر از مسافران پرواز تهران استانبول باشید و یک بار به آنجا بروید، دفعات بعد اولین جایی که بعد از فرود آمدن پروازتان برای رفتن به آن برنامه‌ریزی می‌کنید همین خیابان خواهد بود. توصیف فضای خاص و منحصر به فردی که این خیابان دارد کمی سخت است؛ اما به طور کلی باید گفت چوکور جوما خیابانی دنج است که دو طرف آن خانه‌های کلاسیک و قدیمی‌ای ردیف شده‌اند که تماشای معماری جذابشان در حین قدم زنی لذت‌بخش است. بعلاوه ازآنجاکه این خیابان بورس فروشگاه‌های عتیقه‌فروشی و لوازم آنتیک در استانبول است حتی اگر قصد خرید نداشته باشید ویترین‌گردی اجناس خاص این فروشگاه‌ها لذت پیاده‌روی در محله‌ قدیمی استانبول را دوچندان می‌کند. دست آخر توصیه می‌کنیم اگر به این خیابان رفتید از کافه کوما که در همین خیابان قرار دارد غافل نشوید و خودتان را به یک نوشیدنی لذیذ ترکی دعوت کنید.

بازار آراستا استانبول: بازارچه‌ای با صفا از قرن هجدهم تا امروز

بازار آراستا استانبول برای آن دسته از گردشگرانی که به بازارچه‌ها و بازارهای قدیمی علاقه وافری دارند گزینه مناسبی است. این بازار که بومیان آن را بیشتر با عنوان بازار سپارهی کارسیسی می‌شناسند از قدیمی‌ترین بازارهای محلی استانبول محسوب می‌شود که در قرن هفدهم میلادی بنا شد و یک قرن بعد از آن مورد بازسازی قرار گرفت و از آن زمان تا کنون به عنوان یک بازار سنتی سرپوشیده فعال است. هرچند وسعت این بازار قدیمی به اندازه بازار بزرگ نیست؛ اما از بسیاری جهات شبیه به بازار بزرگ یا گرند بازار است و به همان اندازه جذاب است. در واقع می‌توان این بازار را نمونه کوچک شده از بازار بزرگ در نظر گرفت. مغازه‌های این بازار تنوع بالایی از اجناس را عرضه می‌کنند؛ اما از میان همه آنها صنایع دستی و سوغات استانبول از همه بیشتر طرفدار دارند. ویترین مغازه‌های کوچک و بزرگ این بازار به قدری رنگارنگ و جذاب است که اغلب اوقات گذر زمان را حس نمی‌کنید. اگر به این بازار کوچک و باصفای محلی رفتید حتماً یادتان باشد تا از موزه موزائیک که در میانه بازار قرار دارد هم دیدن کنید. در این موزه مجموعه‌ای بی‌نظیر از موزاییک‌ها و آثار هنری که در مسجد آبی استانبول بکار رفته است به معرض نمایش درآمده است.

خیابان پریهان آبلا: پر از کوچه‌های قدیمی با خانه‌های رنگارنگ

استانبول شهر شلوغ و پر جنب و جوشی است که اغلب خیابان‌های قدیمی و جذاب آن به واسطه حضور حجم زیادی از گردشگران پر ازدحام هستند. اگر اقدام به خرید بلیط هواپیما استانبول کرده‌اید و می‌خواهید یک خیابان قدیمی و در عین حال دنج را برای گشت و گذارتان در این شهر انتخاب کنید خیابان پریهان آبلا در محله کوزگونچوک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این خیابان در بخش آسیایی شهر قرار گرفته است و به قدری زیبا و تماشایی است که از آن به عنوان لوکیشن اغلب سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی ترکیه استفاده می‌کنند. خانه‌های قدیمی که در این خیابان آرام و دنج قرار دارند به رنگ‌های مختلف هستند و تماشای معماری آنها در حین قدم‌زدن در این خیابان می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

کلام آخر

سفر به استانبول تنها به بازدید از اماکن تاریخی، خرید از مراکز تجاری لوکس و انجام فعالیت‌های سرگرم کننده در مجموعه‌های تفریحی این شهر محدود نمی‌شود. بلکه گشت و گذار در گوشه و کنار شهر می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد و به‌یادماندنی برای گردشگران رقم بزند. ما هم در این مطلب از غذاهای خیابانی، بازارهای محلی و خیابان‌های قدیمی استانبول و تجربه منحصر به فردی که با رفتن به آنها می‌توان به دست آورد گفتیم و به شما هم توصیه می‌کنیم دست کم یکی از پیشنهاداتی که مطرح کردیم را برای تجربه‌ای متفاوت از استانبول‌گردی امتحان کنید.

منبع: سفرمارکت

611096