مقام سابق صندوق بین المللی پول نسبت به کنار گذاشتن دلار هشدار داد

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام سابق صندوق بین المللی پول اعلام کرد که استفاده ابزاری آمریکا از دلار به عنوان سلاح در ضبط دارایی‌های دلاری روسیه می‌تواند منجر به کنار گذاشتن دلار شود.
تصویر مقام سابق صندوق بین المللی پول نسبت به کنار گذاشتن دلار هشدار داد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از راشاتودی، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد اسوار پراساد، مقام سابق صندوق بین المللی پول، معتقد است که استفاده ابزاری آمریکا از دلار به عنوان سلاح در ضبط دارایی‌های روسیه می‌تواند به شدت گرفتن روند فاصله گرفتن کشورها از این ارز سرعت ببخشد.

بر اساس قانونی که این هفته به امضای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، رسید، دولت این کشور اجازه یافته تا دارایی‌های دولتی روسیه در این بانک‌های آمریکایی را ضبط کند.

واشنگتن مدت هاست که به دنبال ضبط دارایی‌های روسیه با هدف کمک به کی یف در تقابل با مسکو است. البته کشورهای عضو جی ۷ نسبت به مبانی قانونی و تبعات هر گونه ضبط دارایی‌های روسیه ابراز نگرانی و تردید کرده اند.

آمریکا و کشورهای اروپایی در مجموع حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده اند که ۵ میلیارد دلار از این رقم در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود.

پراساد هشدار داده که استفاده متعدد آمریکا از دلار به عنوان سلاح از طریق ضبط دارایی‌های دلاری کشورها به طور قطع می‌تواند به رفتن رقبای آمریکا به سمت حذف دلار منجر شود.

بر اساس قانون موسوم به «رپو» که بایدن امضا کرده، در کنار بسته کمک ۶۱ میلیاری واشنگتن به کی یف، پول ضبط شده روسیه هم به صندوق بازسازی اوکراین تخصیص داده خواهد شد.

منبع: مهر

637327