هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود؟

هپاتیت نوعی بیماری کبدی , به معنای بروز التهاب در پارانشیم کبد است که انواع مختلفی دارد. برای اینکه بدانید هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود ابتدا لازم است با انواع این بیماری آشنا شوید؛ چرا که هر یک راه انتقال خاصی دارند.
تصویر هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مطلب می خواهیم توضیحات کاملی را در خصوص بیماری هپاتیت، انواع آن و چگونگی درمان این بیماری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت نمایید.

انواع هپاتیت و راه های انتقال

در پاسخ به این سوال که هپاتیت چیست ؟ باید بگوییم این بیماری نوعی التهاب کبد است که در اثر ورود ویروس به بدن، مصرف الکل، بیماری خود ایمنی، برخی از سموم یا عوارض بعضی داروها ایجاد می شود. البته عفونت های ویروسی شایع ترین علت بروز این بیماری هستند.

به طور کلی پنج نوع هپاتیت ویروسی اصلی وجود دارد که در این بخش توضیح خواهیم داد انواع بیماری هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود.

هپاتیت A

این نوع التهاب کبدی بر اثر عفونت ویروس هپاتیت A یا HAV ایجاد می شود و به عنوان یک بیماری حاد کوتاه مدت به شناخته می شود. راه انتقال این بیماری از طریق مدفوع، غذا یا آب آلوده و گاهی تماس جنسی با فرد آلوده است.

هپاتیت B

ویروس HBV عامل اصلی ابتلا به هپاتیت B بوده که به صورت عفونت مزمن و طولانی مدت ایجاد می شود. طبق اعلام CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) امروزه حدود 257 میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می کنند.

علائم بیماری هپاتیت در مردان

هپاتیت C

HCV یا هپاتیت C یکی از شایع ترین بیماری های عفونی منتقل شونده از طریق خون است که به صورت طولانی مدت و مزمن در بدن افراد ظاهر می شود.

هپاتیت D

این بیماری بسیار نادر بوده و تنها در افرادی بروز می یابد که به هپاتیت B مبتلا باشند. در حال حاضر تنها 5 درصد از افراد مبتلا به HBV به دلتا هپاتیت مبتلا شده اند.

هپاتیت E

این نوع التهاب کبدی از آب دارای ویروس، به ویژه آب آلوده به مدفوع انسانی ایجاد می شود و بیشتر در مناطقی شایع است که بهداشت فردی و اجتماعی ضعیف باشد. HEV نوعی عفونت حاد است که برای خانم های باردار بسیار خطرناک خواهد بود.

به طور کلی باید بدانید که هپاتیت A و E از طریق روده ای یا مسیر مدفوعی-دهانی منتقل می شوند؛ در حالی که راه ابتلا به هپاتیت های B و C و D تزریقی است. این بدان معناست که ویروس های ذکر شده از هر طریقی به جز دستگاه گوارش وارد بدن خواهند شد.

بیماری هپاتیت چیست و چه علائمی دارد؟

انواع مختلف بیماری هپاتیت باعث بروز مشکلاتی در بدن فرد می شوند که گاهی حتی ممکن است به مرگ منجر شود. بنابراین اطلاع از اینکه بیماری هپاتیت چیست و چه علائمی دارد، برای تمام افراد جامعه ضروری است تا بتوانند در صورت ابتلا هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنند.

علائم هپاتیت چیست؟

بسته به اینکه شما به کدام یک از انواع هپاتیت مبتلا شده اید، علائم این بیماری متفاوت خواهد بود. با این حال مواردی از قبیل احساس خستگی، تب، کاهش اشتها، دردهای عضلانی، تغییر رنگ ادرار و مدفوع در اغلب آن ها مشترک است.

علائم بیماری هپاتیت در مردان

یکی از مهم ترین علائم بیماری هپاتیت در مردان، زردی پوست و چشم است که البته می تواند در خانم ها هم دیده شود. این امر ناشی از التهاب و آسیب کبد بوده که منجر به افزایش بیلی روبین خون خواهد شد. بروز علائمی از قبیل خستگی، کاهش اشتها، تب، دردهای شکمی و تغییر رنگ ادرار و مدفوع نیز دیگر نشانه های ابتلا به هپاتیت هستند.

هپاتیت چیست و چگونه منتقل میشود؟

علائم بیماری هپاتیت در زنان

علائم بیماری هپاتیت در زنان به شکل آنفولانزای خفیف نمایان می شود و گاهی حتی خود فرد متوجه ابتلا به این بیماری نخواهد شد. در ادامه نیز علائمی از قبیل بی اشتهایی، کاهش وزن، تب خفیف، دردهای عضلانی شدید، تهوع و دل دردهای بی دلیل به آن اضافه می شوند.

آیا هپاتیت واگیردار است؟

توجه داشته باشید که تنها انواعی از هپاتیت می توانند به دیگران سرایت کنند که ویروسی باشند؛ بنابراین برای پاسخ دادن به این سوال باید بگوییم مسری بودن بیماری بستگی به نوع هپاتیت دارد. متاسفانه اغلب افراد مبتلا به هپاتیت ویروسی تا مدت ها علائمی ندارند و در این مدت ممکن است باعث سرایت بیماری به دیگران شوند.

کدام نوع هپاتیت واگیردار است؟

برای پاسخ دادن به این سوال که کدام نوع هپاتیت واگیردار است؟ باید بگوییم تمامی انواع این بیماری که در بالا معرفی کردیم، ویروسی هستند و قدرت انتقال بالایی دارند. اما اگر هپاتیت ناشی از مسمومیت الکلی، داروها، سموم یا خودایمنی باشد به دیگران منتقل نخواهد شد.

آیا هپاتیت همان ایدز است؟

از آنجا که هپاتیت و ایدز هر دو سیستم ایمنی بدن را درگیر می کنند و بعضی از راه های انتقال آن ها مشترک است؛ گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. در ادامه درباره شباهت و تفاوت این دو بیماری توضیح خواهیم داد:

شباهت ایدز و هپاتیت

  1. هر دو از طریق انتقال خون، روابط جنسی بدون کاندوم، شیر دادن به نوزاد و استفاده از سوزن اشتراکی آلوده برای تزریق منتقل می شوند.
  2. هر دو بیماری ممکن است مزمن باشند و به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشند.
  3. ایدز و هپاتیت می توانند عوارض جانبی بدی داشته باشند و در صورت عدم درمان، فرد مبتلا را با مشکلات جدی مواجه خواهند کرد.

تفاوت ایدز و هپاتیت

  1. ایدز در اثر ویروس HIV ایجاد می شود؛ اما بیماری هپاتیت بر اثر آلوده شدن به گونه های مختلف ویروس (HBV، HCV و ...) بروز خواهد یافت.
  2. ایدز باعث ضعف سیستم ایمنی می شود، در حالی که هپاتیت موجب اختلالات کبدی خواهد شد.
  3. در اغلب موارد هپاتیت خفیف و بدون علامت است؛ اما ایدز ممکن است علائم خاصی داشته باشد و به صورت بالینی تشخیص داده شود.

علائم بیماری هپاتیت در زنان

کدام نوع هپاتیت خطرناک است؟

اگر می خواهید بدانید کدام نوع هپاتیت خطرناک است؟ باید بگوییم هپاتیت ب بسیار خطرناک بوده؛ چرا که مزمن و مسری است و درمان خاصی ندارد. با این حال هپاتیت D نیز نوع شدیدی از این بیماری است که کبد را با شدت بیشتری درگیر می کند و در نهایت به سیروز کبدی یا سرطان کبد منجر خواهد شد.

آیا هپاتیت ب کشنده است؟

اگر بیماری هپاتیت ب درمان نشود و بیشتر از شش ماه طول بکشد، وارد فاز مزمن یا طولانی مدت می شود. هپاتیت ب مزمن با عوارضی از قبیل التهاب و آسیب کبدی همراه است که می توانند سلامتی کبد را در معرض مشکلات جدی قرار دهند و در نهایت منجر به مرگ شود. با این حال در صورت درمان به موقع بیماری می توان از بروز این موارد پیشگیری کرد.

درمان هپاتیت چیست؟

در برخی از موارد هپاتیت های ویروسی بدون درمان خوب می شوند. همچنین اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن بسیار آسان خواهد بود. به عنوان مثال برای درمان هپاتیت C مصرف روزانه یک قرص تا مدت ماه باعث خروج ویروس از بدن و بهبود فرد خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب برای شما عزیزان توضیح دادیم درمان هپاتیت چیست، انواع آن کدامند و این بیماری چگونه انتقال می یابد. امیدواریم با مطالعه آن بتوانید علائم را هرچه سریع تر تشخیص داده و برای درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

منبع: پایگاه خبری خرداد

637400

نظرات شما ( 1 نظر )

سحر |
سه شنبه 11 اردیبهشت 140313:45
با استفاده از کاندوم و روش های پیشگیری از بیماری های مقاربتی میشه از هپاتیت هم جلوگیری کرد؟