پالایشگاه آبادان روزانه چند لیتر بنزین تولید می کند؟

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: در حوزه تولید بنزین تلاش کردیم با افزایش ۴ میلیون لیتری تولید در سال ۱۴۰۲ و با طرح‌های ابتکاری در سال ۱۴۰۳، ۲ میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین خود اضافه کنیم و تولید روزانه بنزین را به ۱۷ میلیون لیتر برسانیم.
تصویر پالایشگاه آبادان روزانه چند لیتر بنزین تولید می کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، حکیم قیم امروز در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی بخبری با بیان اینکه به‌منظور اجرای تأکیدهای مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خام‌فروشی، موتور پیشران ما جوانان متخصص و توانمند پالایشگاه بودند، اظهار کرد: پس از مهار شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با ناترازی بنزین روبه‌رو شدیم و در پالایشگاه نفت آبادان تصمیم گرفتیم ناترازی را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه در پالایشگاه نفت آبادان با انواع نفت خام و واحدهای پرشمار پیچیده پالایشی و نیروهای متخصص توانستیم پیش از بهره‌برداری از فاز ۲، بیشترین مقدار افزایش تولید بنزین را داشته باشیم و از وزیر نفت نیز لوح سپاس گرفتیم، گفت: حجم ظرفیت پالایشگاه امروز ۵۲۰ هزار بشکه است، درحالی‌که ساخت یک پالایشگاه جدید ۱۲۰ هزار بشکه‌ای به چندین میلارد دلار سرمایه‌گذاری و چندین سال زمان نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با بیان اینکه با توجه به اینکه پارسال استفاده از نفت‌گاز را در نیروگاه‌ها جایگزین استفاده از مازوت کردیم، ۲ میلیارد لیتر از این ۳ میلیارد لیتر نفت‌گاز را پالایشگاه آبادان مازاد بر نیاز خود تولید کرد که نقشی بسزا در رفع ناترازی داشته و از خروج چند میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شد، گفت: تولید بنزین در سال ۱۴۰۰، معادل ۸.۸ میلیون لیتر در روز بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیون لیتر در روز و در سال ۱۴۰۲ به حداقل ۱۵ میلیون لیتر در روز رسید که با تولید میلیاردها لیتر بنزین، ناترازی بنزین به حداقل رسید.

قیم با بیان اینکه استفاده حداکثری از امکانات و افزایش ظرفیت تولید سبب شد که سود پالایشگاه نیز به مرور افزایش یابد، این در حالی بود که در سال ۱۳۹۸ معادل ۹۴۰ میلیون دلار زیان را شاهد بودیم و در سال ۱۳۹۹ نیز فقط ۱۶ میلیون دلار سوددهی داشتیم، گفت: در سال ۱۴۰۰، به سود ۴۲۵ میلیون دلاری (معادل ۱۰.۵ همت) و در سال ۱۴۰۲ نیز به سود ۱۲ همت دست یافتیم که البته این مقدار حداقل سود در سال ۱۴۰۲ بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش تنوع محصولات پالایشی و افزایش امکان تولید محصولات پالایشی از دیگر دستاوردهای ما بود. در سال ۱۴۰۰ کل محصولات عرضه‌شده ما در بورس ۱۱ عدد بود، اما امروز بیش از ۲۴ محصول را در بورس عرضه می‌کنیم، گفت: در سال ۱۴۰۲ نیز مقام نخست در بورس کالا و انرژی را به خود اختصاص دادیم، درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ جایگاهی در بازار بورس نداشتیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با بیان اینکه در زمینه صدور خدمات فنی - مهندسی و صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه نیز نقش مهمی در کشور داشتیم که پیگیری بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های سوریه و عراق از آن جمله بوده است، تاکید کرد: وزارت نفت پالایشگاه آبادان به‌عنوان قطب صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای همسایه انتخاب شده است و ما در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادیم.

قیم با بیان اینکه با نوسازی اسکله‌های قدیمی، برای نخستین بار در تاریخ ۱۱۰ ساله پالایشگاه نفت آبادان، صادرات دریایی گاز مایع را آغاز کردیم و از شهریور سال گذشته به‌طور میانگین، ماهانه یک محموله یک هزار تنی گاز مایع را از دریا صادر کرده‌ایم، از دی‌ماه پارسال مجوز صادرات زمینی را نیز دریافت کردیم و از محل صادرات گاز مایع ماهانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار درآمد به دست آورده‌ایم، گفت: از محل فروش محصولات مازاد بر سهمیه مصوب پالایشگاه بیش از ۴۳۰ هزار بشکه این مجوز داده شد که تا سقف ۴۷۰ میلیون یورو برای بخش دوم فاز ۲ استفاده کنیم، بنابراین از محل فروش محصولات مازاد پالایشگاه آبادان، منابع بخش دوم فاز ۲ را آغاز کردیم. امیدواریم حداکثر تا ۲ ماه آینده، عملیات اجرایی این طرح بزرگ به ارزش ۲ میلیارد یورو آغاز شود.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم فاز ۴ پالایشگاه آبادان که مربوط به اجرای طرح ارتقای کیفی نفت کوره این پالایشگاه است، به‌موازات گام دوم فاز ۲ اجرایی شود، گفت: نوسازی واحدهای قدیمی با فناوری ایرانی مقدار آب پالایشگاه نفت آبادان را ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش خواهد داد.

منبع: ایسنا

668204