اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس مجلس در پایان نشست سران ۳ قوه:

مجلس در ۳ فرصت ۱۰۰ روزه باقی مانده به دولت کمک می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که بار سنگین مسائل اجرایی بر دوش دولت است گفت: ما نیز در این مدت باقی مانده از دولت که به فرموده رهبر معظم انقلاب ۳ فرصت ۱۰۰ روزه است به دولت برای کاهش مشکلات و سروسامان دادن به مشکلات اقتصادی کمک می کنیم.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: ساختار معیوب بودجه کنونی موجب عدم تراز بودجه، کسری، رشد نقدینگی و پایه پولی و تورم، عدم شفافیت، ناکارآمدی و ... شده در صورتی که حتی ردیف بودجه برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها قابل اصلاح و حذف است.
در راستای تصمیمات جدید دولت و مجلس برای تقویت بورس؛

معاون وزیر اقتصاد: آینده اقتصاد کشور به بازار سرمایه گره خورده است

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: آینده اقتصاد ما با بازار سرمایه گره خورده است و با ابزار اوراق تبعی و اوراق خزانه و بازارگردانی سهامداران نباید نگران نوسانات بازار سرمایه باشند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در توضیح نشست امروز این کمیسیون با مدیران و کارشناسان بورس، گفت: مسوولان نباید در موضوع بازار سرمایه که تخصصی است، صحبت های غیرتخصصی کنند، این نوع صحبت کردن انتظار بازار را بالا می برد.
از سوی سازمان برنامه‌و بودجه کشور:

«سند توسعه منطقه ساحلی مَکران» ابلاغ شد

«سند توسعه منطقه ساحلی مَکران» مشتمل بر ۸ ماده که سال گذشته با انجام اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسیده بود، پس از طی فرآیند انجام اصلاحات لازم برای اجرای مفاد آن توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.
یک کارشناس اقتصاد پولی و بانکی گفت: بحث استفاده از ذخایر بانک برای شرایط خاص شرایط جنگ است و مصوبات خاص خودش را می خواهد ولی کوتاه ترین و آسان ترین راهی که الان می توانیم از این بحران نجات پیدا کنیم این است که بحث های اقتصادی و بحث های جرایم بانکی قضایی شود و این ارز به سیستم برگردد.
یک تحلیلگر و کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: در حال حاضر با توجه به اخباری که از سازمان بهداشت جهانی می شنویم و موضوعاتی در این خصوص که سبک زندگی ها را باید برای دو سال همزیستی با کرونا داشته باشیم به نظر می آید که اقتصادهای جهانی برای مدت دو سال حداقل باید این برنامه ریزی را داشته باشند که بتوانند کوچک سازی اقتصاد کنند.
رییس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یشنهاد می کنیم تا آنجایی که امکان پذیر مسائل حوزه تجاری و حوزه مسائل اقتصادی کشور از طریق تعامل و همراهی بین فعالان بخش خصوصی که اکثر آنها کسانی هستند که در روزهای سخت جنگ هم به موضوع اقتصاد کشور کمک کردند حل شود.
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس، با انتقاد از اینکه مدیریت مناطق آزاد کشور رها شده است، گفت: مدتهاست تعداد زیادی شناور پر از کالا در بندر بهمن قشم بلاتکلیف هستند و هیچ‌کس نیز پاسخگو نیست که این موارد نشان از ناهماهنگی و کم‌توجهی به مسائل اقتصادی است.
پرسون به بهانه هفته بانکداری اسلامی گزارش می دهد؛

بانکداری اسلامی از رویا تا واقعیت

سرنخ اصلی در بانکداری اصلی فرار از ربا است یکی از بزرگ ترین گناه کبیره در قرآن تعابیر تند وسختی در موردش آمده است و آلوده بودن به این گناه و دست برنداشتن از آن را معادل اعلان جنگ با خدا دانسته شده است با این حال تعریف دقیق و روشنی از ربا در قرآن وجود ندارد و علی رغم وجود یک تعریف اجماعی بین فقها شاهد این هستیم که یک اختلاف نظر های زیادی در احکام و مصادیق وجود دارد .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تلاش ‫آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌ها را چماقی بر سر خود آنها دانست.
رییس کل بانک مرکزی گفت: اکنون باید از ساختار سنتی سیاست‌گذاری پولی که ۶۰ سال براساس آن فعالیت شده، فاصله بگیریم و برای تحقق این هدف، پژوهشکده نقش موثری می‌تواند ایفا کند و سیاست‌گذاری نوین پولی را آغاز کرده‌ایم و در اندیشه طراحی مسیری قرار داریم که به واسطه آن بتوان تورم را کنترل و هدف گذاری کرد.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اولویت اول ما آموزش حضوری با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی است، گفت: بدون مشارکت خانواده‌ها، رعایت پروتکل‌ها در مدارس امکان پذیر نیست.
با انتشار اطلاعیه فروش سه ملک شامل یک قطعه زمین و دو باب واحد تجاری از سوی بانک اقتصاد نوین، فروش املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالای ایران کلید خورد.
در گفت وگو با خوش چهره بررسی شد؛

بررسی دلیل عدم وجود شاخص های درست در تدوین بودجه

یک اقتصاددان گفت: دولت ها تلاش می‌کنند که رونق تولید صورت بگیرد موانع از سر راه تولید برداشته شود ظرف تولید بالا برود و بعد مقداری از این ظرف تولید را به عنوان مالیات می گیرند .مثلا آمریکا اتحادیه اروپا و خیلی از کشورهای برجسته اقتصادی نزدیک 98-95 درصد درآمدشان از مالیات استا