سخنگوی علوم پزشکی استان یزد مطرح کرد؛

آسودگی خیال در خصوص ویروس کرونا؛ با واکیسناسیون 75 درصدی جامعه/کرونا تاکنون جان نزدیک به 1500 یزدی را گرفته است

سلمانی گفت: نمی توان وضعیت آن را در آینده پیش بینی کرد و زمانی می توانیم از بابت این ویروس آسوده خاطر شویم که 75 درصد جامعه واکسیناسیون شده باشند.

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، ابراهیم سلمانی در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع همه گیری کرونا یعنی اسفند ماه سال قبل تا روز گذشته در استان تعداد 64 هزار و 924 نمونه پیری پی سی آر انجام شده که از این میزان 28 هزار و 484 نفر مثبت تشخیص داده شدند گفت: تعداد بیماران پی سی آر مثبت در شهرستان‌های استان یزد شامل شهرستان ابرکوه 456 نفر، اردکان 631 مورد، اشکذر 161 نفر، بافق 217 مورد، بهاباد 94 نفر، تفت 204 مورد، خاتم 332 نفر، مهریز 375 مورد، میبد 1080 نفر، شهرستان یزد 4 هزار و 898 و سایرین که شامل افراد دیگر استان‌ها و اتباع هستند نیز 427 مورد به کرونا مبتلا می باشد که البته بخشی از این تعداد بستری و بخشی نیز بدون بستری و با قرنطیه خانگی بهبود یافتند.

کرونا تاکنون جان نزدیک به 1500 یزدی را گرفته است

سخنگوی علوم پزشکی استان یزد همچنین در خصوص آمار فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا ابراز داشت: از ابتدای شیوع کرونا 1480نفر در استان یزد جان خود را از دست دادند.

سلمانی در ادامه به بیان آماری از میانگین سنی بستری‌های کرونایی در استان پرداخت و اظهار داشت: در موج اول کرونا میانگین سنی 53.3، موج دوم 54.8، موج سوم 56.5 و از 15 آذر تا کنون میانگین سنی بستری‌ها 53.9 بوده که نشان از کاهش سن مبتلایان دارد هر چند با شیوع این بیماری در استان شاهد ابتلای افراد با سنین گوناگون از کودک 2 ساله تا فرد 91 ساله بودیم.

سخنگوی علوم پزشکی استان یزد با تاکید بر این نکته که در روزهای اخیر سه مسئله ما را نسبت به آینده این بیماری نگران می‌کند ابراز داشت: اولین موضوع کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها در بین مردم است که به 69 درصد یعنی کمترین میزان خود در سه ماه گذشته رسیده است که هر موقع شاخص‌های میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کرده بعد از دو هفته تعداد مبتلایان سرپایی، بعد از یک ماه تعداد افراد بستری‌های و پس از دوماه تعداد فوتی‌ها افزایش یافته است.

افزایش 30 درصدی مراجعات به مراکز درمانی زنگ خطر برای یزدی ها

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی مراجعات به مراکز درمانی دولتی و کلینیک های 16 ساعت نسبت به هفته گذشته آن را زنگ خطری برای استان برشمرد و ابراز داشت: این آمار نشان می دهد که باید شاهد افزایش مبتلایان سرپایی باشیم ضمن اینکه شهرستان‌های ابرکوه، مهریز، خاتم و بهاباد شهرستان‌هایی هستند که بیشترین بروز را نسبت به 100 هزار نفرجمعیت در سطح استان داشتند.

سلمانی تاکید کرد: این افزایش 30 درصدی تعداد مراجعان سرپایی به کلینیک‌ها 16 ساعته و دانشگاه دومین عامل و ساده‌انگاری در بین مسئولان و مردم نیز سومین عامل نگرانی ما نسبت به آینده بیماری کرونا در استان یزد است.

سلمانی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون مبنی بر اینکه آیا می توان زمان مشخصی را برای از بین رفتن ویروس کرونا پیش بینی کرد ابراز داشت: مطالعات زیادی در این یک سال و اندی از عمر ویروس گذشته اما نمی توان تحلیل خاصی از رفتار آن ارائه کرد هر چند به طور کلی ویروس به مروز زمان ضعیف می شوند اما ازبین نمی روند ضمن اینکه احتمال قوی شدن ویروس نیز محال نیست و بر همین اساس نمی توان وضعیت آن را در آینده پیش بینی کرد و زمانی می توانیم از بابت این ویروس آسوده خاطر شویم که 75 درصد جامعه واکسیناسیون شده باشند.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

231098