پرسون گزارش می‌دهد؛

جنجال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آغاز عزاداری دهه محرم

برگزاری مراسم عزاداری در شرایطی و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مجاز بوده، اما انتشار تصاویری از برخی هیأت‌های عزادرای خلاف این موارد را نشان می‌دهد.
تصویر جنجال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آغاز عزاداری دهه محرم

به گزارش سایت خبری پرسون، انتشار تصاویری از برگزاری عزاداری اولین شب از دهه محرم، در شرایط وحشتناک اوج گیری کرونا، تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و درماندگی کادر درمان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی میان مردم و همچنین مسئولان داشته است.

در شرایطی که کادر درمان در بیمارستان‌های مشهد از فاجعه فوت بیماران کرونایی، کمبود تابوت و آمبولانس صحبت می‌کنند و در تهران تصاویری از صف‌های طولانی مردم مقابل داروخانه‌ها منتشر شده؛ انتشار تصاویری از هیئت‌ها در تهران و مشهد که این روزها وضعیت آشفته‌ای دارند، باعث تأسف و بسیار عجیب است که مردم که به گواه تصاویر اکثرا جوان نیز هستند در سایه مجوزها اقدام به شرکت در این مجالس کرده و البته به اختیار خود و یا تحت تأثیر فضای آن مکان بدون ماسک و در ازدحام مشغول سینه زنی هستند. عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی قابل پیش بینی بود و اکنون این موضوع سندیت یافته است.

واکنش‌ها به عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی

واکنش‌ها به عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بسیار گسترده بوده، مردم در فضای مجازی و یا روزنامه نگاران در روزنامه‌ها از این موضوع انتقادهای تندی کردند و هشدار داده‌اند. اما در این گزارش صرفا واکنش سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی و از موافقان سرسخت برگزاری عزاداری‌ها ذکر می‌شود.

سازمان تبلیغات اسلامی در واکنش به انتشار تصاویری از یک هیأت در تهران و عدم رعایت دستورالعمل‌ها گفته است که تذکر داده‌ایم و در صورت تکرار هیأت تعطیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صاحبقرانی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در واکنش به انتشار تصاویری از تخلفات گسترده یک هیأت عزاداری محرم در مشهد گفته است: "در مرحله اول به هیئاتی که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، تذکر شفاهی می‌دهیم تا روال برنامه‌های خود را اصلاح کنند؛ در مرحله دوم تذکر کتبی می‌دهیم و در مرحله سوم هیئات مربوطه را بر اساس آنچه که در دستورالعمل‌های ابلاغی آمده به مجامعی معرفی می‌کنیم که ظرفیت‌های حقوقی و خدماتی که دستگاه‌ها به هیات‌ها می‌دهند را منع می‌کنند."

همچنین قمی، رئیس این سازمان با انتشار ویدئویی می‌گوید: "من فدای تمام امام حسینی‌ های(ع) عالم بشوم اما از برخی هیات ها که با عدم رعایت پروتکل‌ها باعث می‌شوند تصویر دیگری از آنها در ذهن ایجاد شود گلایه‌مندم."

تخلفات در زمینه عدم رعایت پروتکل‌ها به دو هیأت در تهران و مشهد محدود نمی‌شود. و تصاویری از شهرهای دیگر نیز منتشر شده، فیلمی از صحبت‌های یک مداح منتشر شده که از انتظامات می‌خواهد گوشی تلفن همراه افرادی که قصد فیلمبرداری دارند را بگیرد و یا مراسم نخل برداری در یزد که ممنوع اعلام شده بود، برگزار شده است. همچنین مراسم تعویض پرچم در حرم امام رضا نیز جنجال آفریده است؛ زیرا در مقابل دوربین پروتکل‌ها رعایت شده و پشت دوربین‌ها ازدحام جمعیت مشاهده می‌شود.

گفته می‌شود که پلیس امنیت با خاطیان هیأت‌ها برخورد می‌کند و یا ستاد ملی کرونا رفتار هیئت مشهدی را بررسی می کند. در وضعیت فعلی که در ابتدای ایام عزاداری هستیم صرفا برخوردهای سریع و قاطع پاسخگو است و وعده برخورد با هیأت‌ها جان مردم را نجات نمی‌دهد.

در پایان این که یاد و نام امام حسین از کودکی در ذهن و قلب هر ایرانی نقش بسته و با تعطیلی این مراسم‌ها در شرایط سخت فعلی، این محبت کمرنگ نمی‌شود. اما حضور افراد که اکثرا جوان نیز هستند، بدون رعایت مسائل بهداشتی در ازدحام جمعیت بسیار عجیب است؟ واقعا چرا جان خود، خانواده و در نهایت جامعه را با چنین اعمالی به خطر می‌اندازند؟

331241