وزیر اسبق امور خارجه در یزد:

پیام ۹دی؛ پاسخ کوبنده مردم به اخلال گران است

وزیر اسبق امور خارجه گفت: پیام ۹دی این است که مردم در تصمیمات اساسی کشور نقش‌آفرینی کرده و اگر در این میان کسانی به رای و نظر آنان تمکین نکرده و بخواهند اخلال ایجاد کنند پاسخ دندان شکن دریافت خواهند کرد.
تصویر پیام ۹دی؛ پاسخ کوبنده مردم به اخلال گران است

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه ایران در مراسم گرامی داشت حماسه ۹دی در یزد با بیان اینکه امروزه ناراحتی عمده تئوری پردازان غربی این است که امام راحل به چارچوب تمدنی غرب و به این باور علامت قرمز زد گفت: در حالی که غربی ها به دنبتل گسترش این تمدن پوشالی و مبتنی بر مادی گرایی در دنیا بودند امام (ره) تمدن جدیدی مبتنی بر فطرت الهی ارائه داد و تمامی برنامه ریزی های آنان را به هم ریخت.

وی با اشاره به افول آمریکایی ها ابراز داشت: علت این افول این است که این ها هرچه را میخواهند نمی‌توانند انجام دهند و هر چه را نمیخواهند نمی‌توانند متوقف کنند برای مثال امروز مردم عراق مصمم هستند که آمریکایی ها را از خاک خود بیرون کنند.

وی بر روی کار آمدن دولت های مختلف با سلایق سیاسی متفاوت که برخواسته از خواست و اراده مردم هستند را نشان دموکراسی در ایران دانست و اظهار داشت: پیام ۹دی این آیت که مردم در تصمیمات اساسی کشور نقش‌آفرینی کرده و اگر در این میان کسانی به رای و نظر آنان تمکین نکرده و بخواهند اخلال ایجاد کنند پاسخ دندان شکن دریافت خواهند کرد.

متکی با اشاره به حوادث تلخ سال ۸۸ ابراز داشت: در انتخابات سال ۸۸ نمایندکان غربی ها در پای صندوق ها رای حضور داشتند و مرتبا گزارش های مبنی بر برگزاری انتخاباتی آرام و پرشور مخابره می کردند اما به یکباره با کمک آبادی داخلی خود مدعی تقلب در انتخابات شده و علاوه بر اینکه شورای نگهبان رسیدگی به این ادعا را براساس قانون در دستور کار داشت رهبری انقلاب هم نمایندگان نامزدها را شخصا به حضور پذیرفتند و برای حراست از قانون ورود کردند که در نهایت حاضر نشدند برای ادعای خود هیچ سند و مدرکی ارائه دهند.

وزیر اسبق خارجه ادامه داد: در حالی در سال ۱۳۸۸بالاترین حضور مردم را شاهد بودیم و این درحالی بود که همزمان در کشورهای اروپایی انتخابات با حضور زیر ۲۵درصدی برگزار می شد فتنه گران فرصت به رخ کشیدن دموکراسی را از ایران گرفتند و دنیا را با تبلیغات مسموم خود مورد اتهام قرار دادند.

متکی؛ کشته سازی ، هماهنگی با رسانه های بیگانه و جلب حمایت دشمن را ز گناهان بزرگ فتنه گران برشمرد و گفت: در بستر تاریخ این سرزمین و کمتر از دو دهه دو اتفاق در دی ماه واقع شد که برای همیشه در تاریخ این سرزمین ماندگار شد یکی حماسه ۹دی که نه بزرگ ملت به فتنه گران بود و دیگری تشییع جنازه سردار سلیمانی در پاسخ به فتنه گران خارجی.

وزیر اسبق خارجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مدل کشورداری دولت های یازدهم و دوازدهم ابراز داشت: کشورداری در ۸سال گذشته همراه با ناکارآمدی بود و متأسفیم که در دوسال پایانی دولت؛ رییس‌جمهور ما از یک اتاق کشور را اداره می کرد و در رویکرد روابط خارجی نیز خام اندیشیدیم و عمل کردیم.

وی ابزار دیپلماسی را مذاکره دانست و اظهار داشت: در مذاکره اعتمادی به طرف خارجی نیست چون یا دشمن است یا دنبال منافع بزرگتر برای خود البته مردم در انتخابات امسال دولتی را انتخاب کردند که بر اساس آرمان های امام و سیاست های نظام حرکت می کند و این دولت رویکرد خود را نشان داد که ما با مذاکره مشکل نداریم اما همه امور کشور را به مذاکره گره نمی زنیم کما اینکه در گذشته برجام را به زندگی مردم گره زدند و به دشمن هم گرا میدادند.

حیران _استان یزد

378043