معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان:

کرمان از جمله استان‌هایی است که بیشترین تنوع را در صنایع‌دستی دارد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از استان‌هایی است که دارای بیشترین تنوع در رشته‌های صنایع‌دستی در کشور ایران است.
تصویر کرمان از جمله استان‌هایی است که بیشترین تنوع را در صنایع‌دستی دارد

به گزارش سایت خبری پرسون و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، اعظم علیخانی 28 فروردین ماه ۱۴۰۳ در دیدار با آندری ژیلتسوف سرکنسول کشور روسیه گفت: استان کرمان یکی از استان‌هایی است که دارای بیشترین تنوع در رشته های صنایع‌دستی در کشور ایران است و دارای پتانسیل گردشگری بسیار مناسبی است که یکی از این ظرفیت‌ها بحث صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: از آنجا که کرمان دارای قومیت‌های مختلف و فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های متعدد است این تنوع را در صنایع‌دستی نیز می‌توان مشاهده کرد.

او قالی کرمانی را از جمله صنایع‌دستی دانست که در دنیا زبانزد است دانست و افزود: قالی کرمان از دیرباز در بسیاری از کشورها بازار داشته و شناخته شده است.

علیخانی ادامه داد: از دیگر اقسام بافته‌های داری که در کرمان تولید می شود، گلیم شریکی‌پیچ است که ثبت جهانی است و در برخی کشورهای آسیایی و اروپائی مورد استقبال است.

معاون صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ هزار نفر بافنده در حوزه بافته‌های داری فعال هستند گفت: یکی دیگر از صنایع‌دستی شاخص استان کرمان پته است و همچنان که می‌دانید امسال رهبر معظم ایران شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردمی» اعلام کردند و پته کرمان یک پته سبز رنگ روی میز در کنار رهبرمان در پیام نوروزی در قاب تصویر وجود داشت.

او ادامه داد: امروز نیز به واسطه علاقه‌مندی ما مردم ایران به رهبرمان، از میان تولیدات صنایع‌دستی استان کرمان به‌عنوان هدیه، پته‌ای به شما تقدیم می‌شود.

علیخانی در پایان گفت: علاقه‌مندیم نمایشگاه صنایع‌دستی استان کرمان در روسیه برگزار شود و هنرمندان ما در آنجا شرکت کنند و آثار ارزشمندشان را در آنجا در معرض نمایش و فروش قرار دهند و خوشحال می‌شویم آثار هنرمندان روسیه را در نمایشگاه کرمان عرضه کنیم.

منبع: میراث‌آریا

636358