معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین:

ارائه خدمات حمایتی به بیش از 918 نفر از مراجعین دفترحمایت از کودکان، زنان و خانواده دادگستری کل استان قزوین

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین از ارائه بیش از 918 مورد خدمات حمایتی و قضائی در دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین خبر داد.
تصویر ارائه خدمات حمایتی به بیش از 918 نفر از مراجعین دفترحمایت از کودکان، زنان و خانواده دادگستری کل استان قزوین

به گزارش سایت خبری پرسون،از قزوین؛ علی فولیان، ،معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در جلسه تخصصی برنامه‌ریزی جهت نظارت بر عملکرد دفاتر شهرستانی حمایت از کودکان، زنان و خانواده گفت: زنان و کودکان به دلیل شرایط خاص جسمی، روحی و روانی، نسبت به سایر اقشار جامعه آسیب پذیرتر هستند و همواره از سوی قانونگذار مورد توجه بوده و در قوانین متعدد، حمایت از آنان پیش‌بینی شده است.

این مقام قضائی با اشاره به این که توجه و حمایت از این قشر، مهمترین رکن در استوارتر شدن نهاد خانواده، تربیت‌پذیری فرزندان و در نهایت نیل به جامعه سالم است، ادامه داد: اگر اصلاح وضعیت زنان، کودکان و حل مسائل و مشکلات آنان با روشی مناسب و مبتنی بر الگوهای شخصیتی و بومی صورت گیرد، دستاوردهای شگرفی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و زنان آسیب‌پذیرِ جامعه، افرادی هستند که در آماج جرایم و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، افزود: مطابق قانون اساسی، قانون حمایت از خانواده، قانون جوانی جمعیت، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، سند تحول قضایی و همچنین رسالت دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی، همه ما وظیفه داریم از این قشر و نهاد خانواده پاسداری کرده و به حفظ و تحکیم بنیان خانواده کمک کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سایر دستگاه‌ها نیز در کنار دستگاه قضایی در این حوزه دارای تکلیف هستند و باید با آگاهی از این تکالیف مسئولانه به آنها عمل کنند، تصریح کرد: در این راستا دفاتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده با برگزاری نشست‌های تخصصی و ابلاغ شیوه‌نامه دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده می‌بایست با تفهیم این وظایف به دستگاه‌های مسئول، چگونگی اجرای صحیح این تکالیف را از آنان مطالبه کنند.
این مقام قضائی در ادامه گفت: همه وظایف این دفاتر وجهه قانونی داشته و مجموعه‌ای از قوانین موضوعه است که یکجا جمع‌آوری شده و بیانگر اقدامات حمایتی، معاضدتی، مشاوره‌ای، حقوقی و قضائی برای کودکان، نوجوانان، زنان و خانواده است.
فولیان در ادامه یادآور شد: خدمات اجتماعی که در این دفاتر ارائه می‌شود شامل خدمات مددکاری، روانشناختی، معاضدتی و حمایت‌های قضائی است که بصورت کاملاً رایگان برای همه اطفال و زنان در معرض آسیب عرضه می‌‌شود.
این مقام مسئول در تصریح روند ثبت و رسیدگی به درخواست خدمات مراجعین و متقاضیانِ حمایت اذعان کرد:‌ سامانه‌های الکترونیکی و امکان ثبت اطلاعات و خدمات در این حوزه این فرصت را فراهم کرده که با ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع، امکان پیگیری ارجاعات و حصول نتیجه از طریق بخش‌های داخلی دستگاه قضاء و سایر دستگاه‌های مسئول همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و... میسر شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه از ثبت بیش از 350 درخواست حمایت از سوی مراجعین در سامانه مذکور و ارائه بیش از 918 مورد خدمات حمایتی و قضائی در استان خبر داد.
وی با اشاره به ارائه بیش از 600 جلسه مشاوره روانشناختی و ارائه رهنمودهای لازم به مراجعان و زوجین در حال طلاق و دارای اختلافات خانوادگی و تلاش در جهت اصلاح ذات البین اظهار کرد: این معاونت همچنین پیگیری 22 مورد ملاقات اطفال و نوجوانان خارج از سن حضانت با والدین، ارجاع بیش از 30 مورد کودکان بازمانده از تحصیل به اداره آموزش وپرورش و وصول بیش از 264 مورد درخواست زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست استان و پیگیری و ارجاع به دستگاه‌های مسئول اعم از استانداری، فرمانداری شهرستان‌ها، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره بهزیستی و اورژانس اجتماعی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، دانشگاه علوم پزشکی، اداره ثبت اسناد، مرکز و کانون وکلای دادگستری استان، سازمان اوقاف و خیرین استان و موقوفه شیخ الاسلام و ... را به صورت موثر و کارآمد عملیاتی کرده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در پایان یادآور شد: در حال حاضر 7 دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده در حوزه‌های قضایی استان در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند.

منبع: پرسون

668245